Gå til innhold

Utdannelse/jobb og flere barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på ti uker. Jeg er i permisjon fram til november. Jeg har ingen utdannelse dessverre, er ansatt i en dagligvarebutikk. Vi skal flytte på oss, så det blir å søke ny jobb etterhvert. Har jo veldig lyst på en utdannelse, men vi vil også etterhvert tenke på et nytt barn, kanskje om ett eller to år. Vil ikke ha så stor aldersforskjell liksom. Den ene utdanningen jeg har tenkt på, vil det ta fem år fra nå, før jeg er ferdig med. Den andre er helsefagarbeider. Har litt igjen på nki nettstudier, å så er det jo å være lærlig i to år.. Som da blir eventuelt å søke når jeg er ferdig i permisjon.. Men så ANER jeg egentlig ikke hva jeg vil.. Skal jeg ta utdannelse senere, etter å ha fått barn?Vil iallefall bare ha noe så jeg kan opparbeide meg penger til nye foreldrepenger. Vil gjerne bli gravid igjen neste sommer eller noe. Vil liksom ikke vente i fem år før vi får en til.. Er vel noen jobber jeg kan søke utdannelse.. Vi har grei økonomi egentlig, han har 430 000,- i inntekt og jeg har rundt 12000,- utbetalt. Må mest sannsynelig være hjemme med han fram til neste august også, pga barnehageplass.. Så vet ikke hvordan dette blir jeg egentlig, nei dette blei rotete. Vil iallefall bare ha noe så jeg kan opparbeide meg penger til nye foreldrepenger. Vil gjerne bli gravid igjen neste sommer eller noe.

Noen tanker fra dere?:) Hvordan ville dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nesten i samme situasjon, bare at jeg er uten jobb og har ei datter på 2 år. Søker på det jeg kan søke på og tar nesten hva som helst. Jeg har funnet ut at jeg skal få jobb, (forhåpentligvis) bli gravid og ta studier på NKI. En bachelorgrad. Da slipper jeg å utsette min lille familie for dårlig råd i tre år siden min samboer ikke tjener like mye som din.

Skrevet

Ja det er kanskje mest fornuftig å gjøre det sånn! Veldig greit å ta det man kan ta for å jobbe seg opp til foreldrepenger. Jeg får bare søke og søke etterhvert. Men huff, når han har rett på barnehageplass neste august, så er han allerede 1 år og 8mnd, å da må jeg ut i jobb, samtidig som jeg vil bli gravid da! Dilemma! Men greit å ha planen klart for tiden framover da:)

Skrevet (endret)

Jeg er i denne situasjonen. Hadde ingen fullført utdannelse, bare masse vås, grunnkurs fra her og der..

Jeg er hjemme med datteren min på 16 mnd og venter nr 2 i sept. Jeg har tatt opp 2 fag i halvåret (totalt 6) og er ferdig med studiekompetansen enten til jul, eller sommeren om jeg velger å utsette eksamen pga fødsel i sept.

Jeg skal så søke meg inn på høyskole for neste høst, da nr 2 ca er 1 år og gå 3 år der. Det er veldig trangt økonomisk, men håper og tror det blir verdt det :-)

Samboeren min tjener det samme som din, men vil stige raskt. Allerede til sommeren i første omgang. Koster jo alikevel ha 2 barn, bhg , huslån, mat og alt i mellom. Blir nok endel studielån på meg men jeg skal IKKE tilbake i en butikkjobb eller bhg jobb:)

Endret av Mamman_til_Sara
Skrevet

Tusen takk for svar! :) Jeg har også bare grunnkurs... Angrer Så mye på at jeg ikke fullførte, men det var ting som skjedde da, som gjorde at alt var vanskelig. Høres ut som at du er på god vei til en utdannelse! Virker som du har en god plan. Det blir verdt det til slutt når du har fått en utdannelse ja, helt klart! Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gjøre det her.. Jeg tar nki helsefagarbeider nå, er ikke helt sikker på om det er det jeg vil bli, men det er jo mange muligheter innen den retningen. Nå har jeg ikke meldt meg opp til eksamen i vår, så må vente til jul.. å da er det jo eventuelt to år som lærling.. Meeen, så ønsker jeg jo å bli gravid igjen innen jeg er ferdig utdanna, vil liksom ikke vente tre år med å begynne å prøve på nr 2, vet jo ikke hvor lang tid det kan ta heller.. Så må jeg jo egentlig være hjemme til neste august med sønnen min nå også.. Så da tar det enda lengre tid.

HUFF nei, bekymrer meg for mye nå kjenner jeg :P

Skrevet

Vi har en gutt på ti uker. Jeg er i permisjon fram til november. Jeg har ingen utdannelse dessverre, er ansatt i en dagligvarebutikk. Vi skal flytte på oss, så det blir å søke ny jobb etterhvert. Har jo veldig lyst på en utdannelse, men vi vil også etterhvert tenke på et nytt barn, kanskje om ett eller to år. Vil ikke ha så stor aldersforskjell liksom. Den ene utdanningen jeg har tenkt på, vil det ta fem år fra nå, før jeg er ferdig med. Den andre er helsefagarbeider. Har litt igjen på nki nettstudier, å så er det jo å være lærlig i to år.. Som da blir eventuelt å søke når jeg er ferdig i permisjon.. Men så ANER jeg egentlig ikke hva jeg vil.. Skal jeg ta utdannelse senere, etter å ha fått barn?Vil iallefall bare ha noe så jeg kan opparbeide meg penger til nye foreldrepenger. Vil gjerne bli gravid igjen neste sommer eller noe. Vil liksom ikke vente i fem år før vi får en til.. Er vel noen jobber jeg kan søke utdannelse.. Vi har grei økonomi egentlig, han har 430 000,- i inntekt og jeg har rundt 12000,- utbetalt. Må mest sannsynelig være hjemme med han fram til neste august også, pga barnehageplass.. Så vet ikke hvordan dette blir jeg egentlig, nei dette blei rotete. Vil iallefall bare ha noe så jeg kan opparbeide meg penger til nye foreldrepenger. Vil gjerne bli gravid igjen neste sommer eller noe.

Noen tanker fra dere? :) Hvordan ville dere gjort det?

jeg fikk to barn tett, og så gikk jeg rett på 4 årig utdannelse, deltid.

Minuset er at jeg hadde bare studielån, det blir lite utbetalt til en familie på 4. Et annet minus er at man må betale barnehage for to stk.

Positivt at barna har glede av hverandre. minus at det er ekstremt travelt med to små barn. Minus at jeg nesten ikke fikk lest. Hadde heldigvis et godt hode.

Minus at på senhøsten før eksamen så var det sykdom i huset.

Minus var at noen ganger måtte vi opp 4 ganger i løpet av en natt. Var det ikke den ene så var det den andre.

Noen har sagt til meg at de skjønte ikke hvordan jeg kunne klare å studere. Men jeg hadde god husk. Brukte studiedagen min til husarbeid.

Trang økonomi. Etter budsjette var vi 1000 kr i minus. Mannen min tjente bra, og jobbet overtid for å ta igjen underskuddet.

Jeg tok på meg noen små jobber.

Det var en hektisk tid. Barna var så små, at selv de hadde ikke vondt av at det ikke ble utenlandstur på dem. SOmmerferien jobbet jeg. Jeg jobbet i alle feriene. Men måtte det for å klare meg.

Stort pluss nå er at jeg har fått en utdannelse og har en ok lønn.

Jeg vil tro at et barn skulle gå fint. Det er mange fordeler å ha større avstand på barna aldersmessig.

Skrevet

Et forslag er vel å ta utdanningen og gjøre som planlagt og kanskje la ham ta så mye permisjon som overhodet mulig siden han har jobb og kan? Da blir du kun borte i 9 uker.

Skrevet

Du kan jo få barn mens du studerer, også tar mannen din gradert uttak av permisjon :) om du får barn under et skoleår blir studielånet omgjort til stipend, og det er heller ikke noe krav til å bestå eksamener. Jeg har en jente på 11 mnd og har 3 år igjen av utdannelsen min. Jeg tror jeg kommer til å få ett barn til under utdanningen, syns det er greit økonomisk og mtp at sambo får masse tid med småen når de er liten :) Det hadde blitt for stor omveltning økonomisk for meg å begynne i en fulltidsjobb nå, også skulle tilbake på skolebenken om noen år.

Lykke til! :)

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Jeg har også bare grunnkurs... Angrer Så mye på at jeg ikke fullførte, men det var ting som skjedde da, som gjorde at alt var vanskelig. Høres ut som at du er på god vei til en utdannelse! Virker som du har en god plan. Det blir verdt det til slutt når du har fått en utdannelse ja, helt klart! Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gjøre det her.. Jeg tar nki helsefagarbeider nå, er ikke helt sikker på om det er det jeg vil bli, men det er jo mange muligheter innen den retningen. Nå har jeg ikke meldt meg opp til eksamen i vår, så må vente til jul.. å da er det jo eventuelt to år som lærling.. Meeen, så ønsker jeg jo å bli gravid igjen innen jeg er ferdig utdanna, vil liksom ikke vente tre år med å begynne å prøve på nr 2, vet jo ikke hvor lang tid det kan ta heller.. Så må jeg jo egentlig være hjemme til neste august med sønnen min nå også.. Så da tar det enda lengre tid.

HUFF nei, bekymrer meg for mye nå kjenner jeg :P

Takk! Håper virkelig i det. Fikk eksamen dager i går, og har den værste eksamenen jeg gruet meg til om 4 uker, og jeg kan telle på en hånd jeg har sett på norsk pensummet for 3 år. Hjelpes... Min egen feil av latskap men jeg får gjøre det beste utav det :P

Ta deg en tur innom en privatist skole og hør om hvilke fag du mangler for å f eks få studiekompetanse pluss fagkoder, så har du det i tilfelle du ønsker å ta noe som privatist.

Har du planer om å studere ville jeg fått ett barn under utdannelsen. Jeg får ikke så mye støtte i og med jeg har termin i sept og er ferdig i november, men får endel omgjort til stipent av lån. Det hjelper jo på når jeg alikevel skulle ha to tette i stede for bare engangsstønad på 35.000. eller miste flere dyrbare år på å bare skulle jobbe litt og utdannelsen havner lengre og lengre bak :-) Du jo har en gylden mulighet til å ta privatist fag om du er hjemme. Tøft - men uten tvil verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...