Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Har prøvd å sette meg inn i alt av regler i det siste. Leser flere steder at samboere gambler. At det er myyye enklere å gifte seg. Masse papirarbeid om man skal sikre seg som samboere. Vi har kjøpt hus/bil ilag og gjensidig livsforsikring. Samboeravtale (skrevet ut fra nett) og testament. Er man ikke godt nok sikret da? Har man noen andre fordeler som gift?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 Nei, man er ikke like sikret. Dere kan arbeide så mye dere vil med dette. Giftemål er det tryggeste. Nå ville jeg heller skrevet under på ett papir for å gifte seg heller enn å skrive masse kontrakter og testamenter og likevel ikke være like sikret, men det er no meg....
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 Nei, man er ikke like sikret. Dere kan arbeide så mye dere vil med dette. Giftemål er det tryggeste. Nå ville jeg heller skrevet under på ett papir for å gifte seg heller enn å skrive masse kontrakter og testamenter og likevel ikke være like sikret, men det er no meg.... Man bør vel ha testament om man er gift også. Hvorfor er man ikke like sikret?? Ser ikke at vi kan sikre oss noe bedre jeg...
Gjest peacock Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=502761
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #5 Skrevet 13. mars 2012 http://www.vg.no/din...hp?artid=502761 Ja, men vi ha jo ordnet alt av avtaler. Ikke tok det lang tid heller Skjønner fortsatt ikke de så sier det er sååå mye enklere å gifte seg?
Gjest peacock Skrevet 13. mars 2012 #6 Skrevet 13. mars 2012 http://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/samboerellergiftpop.html et av de beste argumenter for giftermål er vel i grunn muligheten for å sitte i uskiftet bo dersom en skulle falle bort (hvis man har livsarvinger (barn) og er samboere kan man maksimalt testamentere 1/3 av sin formue til partneren, noe som er risikosport hvis formuen man har er investert i bolig).
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #7 Skrevet 13. mars 2012 Bortsett fra at man er bedre sikert ved dødsfall så er man også bedre sikret ved en eventuell arbeidsledighet eller kraftig nedgang i lønn da den andre part i et ekteskap vil kunne få skatteklasse 2 pga. forsørgeransvar. Forsørgeransvar har man ikke som samboere.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #8 Skrevet 13. mars 2012 http://www.storebran...lergiftpop.html et av de beste argumenter for giftermål er vel i grunn muligheten for å sitte i uskiftet bo dersom en skulle falle bort (hvis man har livsarvinger (barn) og er samboere kan man maksimalt testamentere 1/3 av sin formue til partneren, noe som er risikosport hvis formuen man har er investert i bolig). Det er blitt nye regler på dette... du kan sitte i uskiftet bo som samboer også, når man har felles barn og ikke særkullsbarn. Man kan sitte i uskiftet bo + at man kan testamentere bort alt bortsettfra pliktarven til barn som er 1 million per barn.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #9 Skrevet 13. mars 2012 Nei, man er ikke like sikret. Dere kan arbeide så mye dere vil med dette. Giftemål er det tryggeste. Nå ville jeg heller skrevet under på ett papir for å gifte seg heller enn å skrive masse kontrakter og testamenter og likevel ikke være like sikret, men det er no meg.... Jeg er ikke HI altså... men jeg hadde også glatt valgt giftemål om jeg kunne. Men her er det samboeren som holder tilbake, jeg maser og maser, og han hinter om at han vil det skal være en overraskelse når han frir, likevel så har vi vært sammen i over 4 år og har felles barn og hus isammen, men ingen frieri enda. Jeg kan jo ikke tvinge han heller.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #10 Skrevet 13. mars 2012 Siden de nye reglene kom kan man fint sitte i uskiftet bo. Virker som mangen ikke er klare over det... HI
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #11 Skrevet 13. mars 2012 Siden de nye reglene kom kan man fint sitte i uskiftet bo. Virker som mangen ikke er klare over det... HI Enig! Skjønner heller ikke de som absolutt MÅ gifte seg. Er jo ikke lange tiden det tar Å fylle ut en samboerkontrakt, hehe!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå