lettbrus Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Hei! Jeg søkte aap 17.04.11. Etter en god runde med avslag både lokalt og hos klageinstansen skaffet jeg meg advokat, og fikk innvilget AAP. De mente tidligere at min arb.evne ikke var nedsatt, men etter jeg fikk advokat på saken endret de mening og i omgjøringsvedtaket står det "NAV klageinstans anfører at de tar feil når de mener at medlemmet ikke har så store helseplager at dette nedsetter arbeidsevnen......" Jeg har da vært helt uten inntekt siden sykepengene mine tok slutt i juni, og har ikke fått noe sosialstøtte eller annet da min samboer er selvstendig næringsdrivende med ujevn inntekt. Vi har derfor vært nødt til å låne mye penger av familie for å prøve å holde hodet over vannet. Jeg har hatt grusomt mye ekstra utgifter i forhold til gebyrer på regninger jeg ikke har klart å betale, inkassosalær, gjennåpning av mobil, nett osv som blir sengt.... Nå som NAV har endret vedtaket, skal jeg få etterbetalt fra 18.06.11, altså da sykepengene tok slutt. Det heter seg i skadeerstatningsloven §2-1 at saksbehandlingen kan medføre erstatningsansvar for det økonomiske tapet det har påført meg at NAV tidligere har avslått min søknad, og jeg derfor har vært uten inntekt. "Hva som er økonomisk tap kan være vanskelig å fastslå med generelle regler. Utgangspunktet er at skadevolder skal dekke nødvendige og påregnelige utgifter til gjenopprettning av skaden. Skadelidte skal stilles som om skaden ikke er skjedd. Det økonomiske tapet bygger på differansen mellom situasjonen med skaden, og situasjonen slik den ville vært uten skaden." Kravet skal settes fram for nav klageinstans. Men hvordan går jeg fram? Må jeg kreve erstatning for det nøyaktige beløpet jeg har tapt i gebyrer osv, eller hva? Det finnes ikke egene skjemaer, og jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Advokaten som hjalp meg med AAP konsentrerer seg kun om aap og ufør, og vet derfor ikke noe om erstatning..... Håper noen kan hjelpe meg videre...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Kan du ta kontakt med NAV og høre om kravet for bevis ol. Dette er vel ikke første gang de er ute for dette?
lettbrus Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2012 Kan du ta kontakt med NAV og høre om kravet for bevis ol. Dette er vel ikke første gang de er ute for dette? HI her. Stoler ikke særlig mye på nav etter alt jeg har vært igjennom, og tenker egentlig at hvorfor skal de hjelpe meg til å bevise at de har gjort en feil, og dermed har krav på erstatning.....
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 "Hva som er økonomisk tap kan være vanskelig å fastslå med generelle regler. Utgangspunktet er at skadevolder skal dekke nødvendige og påregnelige utgifter til gjenopprettning av skaden. Skadelidte skal stilles som om skaden ikke er skjedd. Det økonomiske tapet bygger på differansen mellom situasjonen med skaden, og situasjonen slik den ville vært uten skaden." Kravet skal settes fram for nav klageinstans. Men hvordan går jeg fram? Må jeg kreve erstatning for det nøyaktige beløpet jeg har tapt i gebyrer osv, eller hva? Det finnes ikke egene skjemaer, og jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Advokaten som hjalp meg med AAP konsentrerer seg kun om aap og ufør, og vet derfor ikke noe om erstatning..... Håper noen kan hjelpe meg videre... Jeg tipper det er det nøyaktige beløpet du må fremvise utgifter ved, for å få dekket.
kaklemor Skrevet 13. mars 2012 #6 Skrevet 13. mars 2012 (uten å være helt ekspert) Jeg tror nok omfanget at det som ble av gebyrer, inkassoer (det beløpet som blir lagt på opprinnelig beløp) og uforventede kostnader grunnet dette blir det korrekte å samle sammen og kreve erstatning . Her må/bør du nok ha klart alt av papirer og bevis for hvert eneste punkt slik at du kan fremme saken bedre. Om du ringer jussbuss så kan du få enda mer tilstrekkelig svar da disse har kunnskap om mye i arbeidslivet! Ønsker deg lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #7 Skrevet 13. mars 2012 Du kan også ta kontakt med en annen advokat enn den du har brukt så langt, det finnes flere advokater som er eksperter på erstatning og NAV-relaterte saker.
Lille- MO Skrevet 13. mars 2012 #8 Skrevet 13. mars 2012 Advokat Inga S. Kjernlie passer helt sikkert godt til denne saken. Hun har tidligere jobbet i nav og kjenner systemet godt. Det var en grunn til at hun ble advokat.. hehe.. nav systemet er ikke enkelt.. Hun holder til i Lillestrøm tror jeg..
lettbrus Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 13. mars 2012 Takk for svar. Skal ringe til denne advokaten som bel anbefalt her, og begynne å sette opp regnestykke;)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #10 Skrevet 13. mars 2012 Hei! Jeg søkte aap 17.04.11. Etter en god runde med avslag både lokalt og hos klageinstansen skaffet jeg meg advokat, og fikk innvilget AAP. De mente tidligere at min arb.evne ikke var nedsatt, men etter jeg fikk advokat på saken endret de mening og i omgjøringsvedtaket står det "NAV klageinstans anfører at de tar feil når de mener at medlemmet ikke har så store helseplager at dette nedsetter arbeidsevnen......" Jeg har da vært helt uten inntekt siden sykepengene mine tok slutt i juni, og har ikke fått noe sosialstøtte eller annet da min samboer er selvstendig næringsdrivende med ujevn inntekt. Vi har derfor vært nødt til å låne mye penger av familie for å prøve å holde hodet over vannet. Jeg har hatt grusomt mye ekstra utgifter i forhold til gebyrer på regninger jeg ikke har klart å betale, inkassosalær, gjennåpning av mobil, nett osv som blir sengt.... Nå som NAV har endret vedtaket, skal jeg få etterbetalt fra 18.06.11, altså da sykepengene tok slutt. Det heter seg i skadeerstatningsloven §2-1 at saksbehandlingen kan medføre erstatningsansvar for det økonomiske tapet det har påført meg at NAV tidligere har avslått min søknad, og jeg derfor har vært uten inntekt. "Hva som er økonomisk tap kan være vanskelig å fastslå med generelle regler. Utgangspunktet er at skadevolder skal dekke nødvendige og påregnelige utgifter til gjenopprettning av skaden. Skadelidte skal stilles som om skaden ikke er skjedd. Det økonomiske tapet bygger på differansen mellom situasjonen med skaden, og situasjonen slik den ville vært uten skaden." Kravet skal settes fram for nav klageinstans. Men hvordan går jeg fram? Må jeg kreve erstatning for det nøyaktige beløpet jeg har tapt i gebyrer osv, eller hva? Det finnes ikke egene skjemaer, og jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Advokaten som hjalp meg med AAP konsentrerer seg kun om aap og ufør, og vet derfor ikke noe om erstatning..... Håper noen kan hjelpe meg videre... jeg jobber i nav. bare sånn at du har det med i bergeningen for rådet, siden du ikke lenger stoler så mye på oss (jeg forstår det) du må finne frem alt av bevis på ekstrautgifter. som gebyer på inkassosaker, renter på lån du har tatt opp for å betale regninger, advokatutgifter osv. alt du kan hoste opp av ekstrautgifter du har hatt må du finne frem. ikke send orginalene. ta kopi og behold orginalen selv. når du leverer klagen, som du skriver selv eller sammen advokat, så tar du en kopi av klagen og ber dem stemple den som mottatt også. slik at du har bevis på at du har levert klagen innen fristen. i tilfellet det blir noe tull
lettbrus Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 13. mars 2012 Hei! Jeg søkte aap 17.04.11. Etter en god runde med avslag både lokalt og hos klageinstansen skaffet jeg meg advokat, og fikk innvilget AAP. De mente tidligere at min arb.evne ikke var nedsatt, men etter jeg fikk advokat på saken endret de mening og i omgjøringsvedtaket står det "NAV klageinstans anfører at de tar feil når de mener at medlemmet ikke har så store helseplager at dette nedsetter arbeidsevnen......" Jeg har da vært helt uten inntekt siden sykepengene mine tok slutt i juni, og har ikke fått noe sosialstøtte eller annet da min samboer er selvstendig næringsdrivende med ujevn inntekt. Vi har derfor vært nødt til å låne mye penger av familie for å prøve å holde hodet over vannet. Jeg har hatt grusomt mye ekstra utgifter i forhold til gebyrer på regninger jeg ikke har klart å betale, inkassosalær, gjennåpning av mobil, nett osv som blir sengt.... Nå som NAV har endret vedtaket, skal jeg få etterbetalt fra 18.06.11, altså da sykepengene tok slutt. Det heter seg i skadeerstatningsloven §2-1 at saksbehandlingen kan medføre erstatningsansvar for det økonomiske tapet det har påført meg at NAV tidligere har avslått min søknad, og jeg derfor har vært uten inntekt. "Hva som er økonomisk tap kan være vanskelig å fastslå med generelle regler. Utgangspunktet er at skadevolder skal dekke nødvendige og påregnelige utgifter til gjenopprettning av skaden. Skadelidte skal stilles som om skaden ikke er skjedd. Det økonomiske tapet bygger på differansen mellom situasjonen med skaden, og situasjonen slik den ville vært uten skaden." Kravet skal settes fram for nav klageinstans. Men hvordan går jeg fram? Må jeg kreve erstatning for det nøyaktige beløpet jeg har tapt i gebyrer osv, eller hva? Det finnes ikke egene skjemaer, og jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Advokaten som hjalp meg med AAP konsentrerer seg kun om aap og ufør, og vet derfor ikke noe om erstatning..... Håper noen kan hjelpe meg videre... jeg jobber i nav. bare sånn at du har det med i bergeningen for rådet, siden du ikke lenger stoler så mye på oss (jeg forstår det) du må finne frem alt av bevis på ekstrautgifter. som gebyer på inkassosaker, renter på lån du har tatt opp for å betale regninger, advokatutgifter osv. alt du kan hoste opp av ekstrautgifter du har hatt må du finne frem. ikke send orginalene. ta kopi og behold orginalen selv. når du leverer klagen, som du skriver selv eller sammen advokat, så tar du en kopi av klagen og ber dem stemple den som mottatt også. slik at du har bevis på at du har levert klagen innen fristen. i tilfellet det blir noe tull Takk for svar! Forstår bedre nå hvordan jeg skal gå frem. Advokatregningen har ikke jeg noe med, for advokaten har selv fakturert nav siden vedtaket ble omgjort. Men alt annet skal jeg finne fram, oh, for en jobb.... Vet du ca. hvor mange av de som krever erstatning som faktsk får det?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #12 Skrevet 13. mars 2012 Kan man virkelig gjøre det?? Der fikk jeg noe å tenke på gitt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå