Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Har alt for mange ubetalte regninger liggende, har av diverse grunner blitt dyre måneder i det siste. Må derfor snu og vende på hvert eneste øre, og ikke sløse noe i det hele tatt. Men jeg trenger hjelp. Er rett og slett for spontan, dårlig til å planlegge og føler jeg trenger ting som i grunn egentlig er unødvendig. Vi er en familie på tre, meg, treåringen og babyen. Barna bruker tøybleier, så slipper bleieutgiften. Pluss at det brukes klut og vann, så bruker heller ikke penger på engangskluter. Hvor mye penger trenger vi å bruke på mat og andre NøDVENDIGE ting i måneden? Tenkte det kunne være lurt å skrive gode, detaljerte handlelister og sånn, så jeg ikke handler flere ganger i uka og mer enn nødvendig havner i korga, men det stopper helt opp for meg.. Trenger er smekk på hånda og litt hjelp her!
Appelsinpiken Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Handle en gang i uka. Kjøp first price. Storhandle når det er 40% avslag. Planlegg middag for to uker i slengen, og heng denne på kjøleskapet. Sjekk fryser og kjøleskap før du handler. Sørg for at du har nok forbruksprodukter( som vaskepulver, tannkrem, hygieneprodukter o.l.) og basismatvarer (mel, sukker, krydder o.l) så du ikke ma "svippe" innom butikken for å kjøpe dette. Blir fort noen ekstra varer i kurven da. (og til slutt må jeg bli flinkere til å følge egne råd )
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Lat som du røyker og ha en røykebøsse. Hadde du røyker kan jeg love deg du hadde hatt råd til å kjøpe røyk, så om du later som du røyker 2 pakker i uken kan du legge 160 kr på sparebøssen og glemme de. Så etter et år har du MYE penger til enten en buffer konto eller en tja sydenferie? Jeg gjør dette Og jeg har en del på den røykekontoen nå altså
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Takk for svar. Er det noen som vet om Europris billige vaskepulver og skyllemiddel er noe bra da? HI
Gjest Alimka Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Unngå å gå på kjøpesenter etc. med mindre det er noe du Må ha (og vurder da nøye om du Må ha det). Jeg gjør alltid uplanlagte kjøp om jeg er innom et senter eller går i handlegater. Kjøp ellers billigste variant av maten, duger stort sett det, særlig i krisetider. Handle på rema, eventuelt kiwi. Meny og Ica f.eks. er mye dyrere (ikke la deg lure av de gode tilbudene de har i blant, kjøp evt. kun tilbudet og handle andre ting på de billige butikkene).
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Lat som du røyker og ha en røykebøsse. Hadde du røyker kan jeg love deg du hadde hatt råd til å kjøpe røyk, så om du later som du røyker 2 pakker i uken kan du legge 160 kr på sparebøssen og glemme de. Så etter et år har du MYE penger til enten en buffer konto eller en tja sydenferie? Jeg gjør dette Og jeg har en del på den røykekontoen nå altså Ah, dette var jo veldig lurt Så spørs det bare om jeg klarer å glemme disse pengene når jeg får lyst på noe da. Jeg har skremmende dårlig selvkontroll :/ HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Har kjøpt mye skyllemiddel på europris, funker bra:) Ellers så handler du på rema, billige produkter, eller på kiwi ( first price) Hamstre inn når kjøttdeig osv er på tilbud.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har skikkelig kjerringtendenser, og ser faktisk etter varer som er nedpriset pga dato...Disse havner i fryseren, og er helt ok. Ellers bruker vi MYE First Price og er en sucker på å lete tter tilbud..Coop Obs har ofte bra tilbud. Prix og Coop Obs ( sikkert fler coop-butikker og) har jo disse store pakkene med pålegg, kjøttdeig, fiskekaker etc til 30 kroner nå om du er coopmedlem. Følg med på reklamene som komme ri posten, eller på nett. Ellers så er en sånn røykekonto en knallidè, jeg slutta å røyke for fire måneder siden, men har ikke rota meg til å lage sånt enda, men skal det nå!!
Mikkemafian Skrevet 12. mars 2012 #9 Skrevet 12. mars 2012 Mitt beste sparetips; utvikle selvkontroll;) Beklager, du er faktisk nødt til å prioritere ungene dine!! Ellers så vil jeg anbefale å lage barnematen selv. Min gjerrighetsknapp går av skaftet nåt jeg ser at det koster opp mot 15 kroner for en gulrot, noen gram kylling og en halv tomat! På butikken vår koster babygrøt 40 kroner for 9 porsjoner. Kjøp 1 pakke havremel (ca 40 kroner) har du barnegrøt nesten ut året... Kanskje du ikke kan spørre deg selv om "er det bra?" Kanskje det må være bra nok for en periode. Si opp abonnementer på aviser, blader, bokklubber. Ikke kjøp noe nytt i det hele tatt i 1 mnd. (hvis du har dårlig selvkontroll, kommer du til å få abstinenser,) men det er en nyttig øvelse, for sannsynligvis trenger du ingenting!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #10 Skrevet 12. mars 2012 OBS har denne uken supertilbud på svinekjøttdeig til 13.90 kr
Mikkemafian Skrevet 12. mars 2012 #11 Skrevet 12. mars 2012 Og en ting til... når du har skrevet handleliste; FØLG DEN!! Ikke putt noe i kurven som "kan være kjekt å ha"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå