Gå til innhold

Universitetsutdanning vs høgskoleutdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne å studere på deltid, men er så usikker på hvor jeg skal søke. Har hele tiden sett for meg Universitetet, men en kollega av meg sa i dag at med mindre jeg ville jobbe innen forskning eller undervisning, så burde jeg velge høgskoleutdanning, da denne ifølge kollegaen min er mer yrkesrettet.

Noen som vet noe om dette? Er det lettere å få en jobb som ikke innebærer forskning og undervisning med høgskoleutdanning? Tenker å studere noe innen media/kommunikasjon.

Har ikke noe imot høgskoler, men synes universitetet virker mer fleksibelt i forhold til fagsammensetning og deltidsstudier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo bare tull... De aller aller fleste som har gått på universitetet jobber ikke innen undervisning eller forskning, og på høyskolen utdanner de lærere, førskolelærere etc.

Jeg har gått på universitetet og jobber virkelig ikke innen dette, og kun 2 av 30-40 i mitt kull driver med doktorgrad.

Mitt råd er å undersøke hvor de underviser i det du vil studere, og veie studieprogrammene opp mot hverandre.

Skrevet

Dette er jo bare tull... De aller aller fleste som har gått på universitetet jobber ikke innen undervisning eller forskning, og på høyskolen utdanner de lærere, førskolelærere etc.

Jeg har gått på universitetet og jobber virkelig ikke innen dette, og kun 2 av 30-40 i mitt kull driver med doktorgrad.

Mitt råd er å undersøke hvor de underviser i det du vil studere, og veie studieprogrammene opp mot hverandre.

Tusen rakk for svar.

Ble litt stressa da jeg hørte dette, for jeg hadde funnet noen fag jeg kunne tenkt meg å ta, men vil ikke ende opp med undervisning eller forskning.

Men når jeg tenker på det så virker det jo rart om ikke universittsstudier kvalifiserer til andre typer jobber.

Skrevet

Om du skal ta media/kommunikasjon så ville jeg valgt høgskole, uten tvil. Høgskoler har ofte langt bedre opplegg og av alle jeg kjenner som har tatt disse fagene så er de med høgskole som har kommet lengst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...