Gå til innhold

Smokk eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg fikk nr. 1, så ble jeg fortalt på sykehuset at jeg ikke burde gi babyen smokk før ammingen var ordentlig i boks. Da kunne jeg nemlig få problemer med amminga.

Hadde ingen problemer med amminga, men ventet likevel 2 uker før jeg skulle prøve å innføre smokken. Lillegutt spyttet den rasende ut hver gang jeg forsøkte å gi han den, og etter mye prøving, ga jeg opp..

Resultatet ble at han rett og slett aldri brukte smokk, og ble 9-10 mnd før han gikk med på å drikke av tåteflaske. Jeg begynte å jobbe da han var 9 mnd, så da hadde han ikke så mange valg. Men fikk faktisk vann fra kopp de første ukene etter at jeg begynte å jobbe.

Nå lurer jeg på om jeg skal forsøke å få nestemann til å ta smokken...

Det er jo en fin trøst, og man kan kanskje dra på butikken alene de første månedene mens pappa passer barnet. Tilvenning i barnehage går kanskje greiere når han ar trygghet og trøst i smokken. Men så slipper man jo det maset etter smokken når han/hun blir større. Språklig sett kan uttalen fortere bli tydelig uten smokken i munnen, og man slipper smokkavvenning når barnet blir eldre. Kan jo finne kosedyr som trøst/kos i steden for smokk.

Hvilke tanker har dere om bruk av smokk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde som deg, men kanskje litt mer ekstremt. Ventet, som de sa på barsel, 4-6 uker før jeg prøvde med smokk. Da ville han såklart ikke ha den. Var myye amming de første 6 mnd. Men GUD så deilig å slippe den etter det!

Tenker at jeg vil prøve å klare meg uten neste gang også. Men det er klart forskjell på babyene. Noen har et veldig sugebehov. Gutten min hadde ikke det så veldig, så han klarte seg mellom ammingene. Andre vil gjerne ha sugebehov "hele tiden", og da kan det jo være greit med smokk. Tror det er greit å ikke "låse" seg helt til en idé før man blir litt kjent med barnet.. :)

Skrevet

Smokk er glimrende! Her i huset startet vi allerede på sykehuset, da lille hadde veldig sugebehov. Ammingen må først i boks. Det kan være at en må prøve seg fram med ulike typer. Vår lille nektet den første han ble tilbudt, men slo seg godt til ro med en litt mindre variant. Noen barn vil ikke ha smokk i det hele tatt.

Men i den andre enden av smokkeperioden, er min erfaring at det lønner seg å kutte i god tid. Det har med tannstilling (rundt 3 års alder) og "diskusjonsevne" å gjøre.. Uansett... Lykke til!

Skrevet

Jeg ville prøve å ikke bruke smokk og det gikk greit i to uker ca. Helt til han lå på puppen i over to timer!

Skrevet

Dersom barnet ikke ønsker smokk synes jeg det er en unødvendig uvane - selvfølgelig deilig med en "avlastning" men det er ikke sunt å finne for mye trøst, barnevakt, hjelp i smokken. Finn heller andre metoder ;) Vi brukte ikke smokk til vår, for hun ønsket det ikke, det eneste tilfellet jeg kunne tenkt meg å bruke smokk er hvis jeg ser at barnet blir for ivrig på tommelen...

Som hun over sier, må du se an barnet og bli kjent med det først :)

Skrevet

Smokk er glimrende! Her i huset startet vi allerede på sykehuset, da lille hadde veldig sugebehov. Ammingen må først i boks. Det kan være at en må prøve seg fram med ulike typer. Vår lille nektet den første han ble tilbudt, men slo seg godt til ro med en litt mindre variant. Noen barn vil ikke ha smokk i det hele tatt.

Men i den andre enden av smokkeperioden, er min erfaring at det lønner seg å kutte i god tid. Det har med tannstilling (rundt 3 års alder) og "diskusjonsevne" å gjøre.. Uansett... Lykke til!

Man bør jo slutte før barnet er 3 år for å skåne tennene! Helst slutte så tidlig som mulig eller aldri begynne, men i mange tilfeller er jo såklart behovet der og da er det greit, men ett barn på 3 år trenger IKKE smokk....
Skrevet

stemmer i med "bustehue". Vårres tok heller aldri smokk eller flaske (og vi prøvde MANGE forskjellige) men hadde ikke spesielt sterkt sugebehov heller. Vi prøvde ganske lenge å gi han smokken inn i mellom, men ga vel opp når han var rundt 6 mnd. No er han snart ett år og jeg er egentli fornøyd med at han ikke bruker smokk. Gruet meg veldig til nattavvenninga siden han ikke hadde noe å "erstatte" puppen med (har aldri akseptert nåkka koseklut eller lignanes) men det gikk over all forventning. Jeg har også tro på at man må se an ungen sin i steden for å bestemme seg veldig på forhånd :)

Skrevet

Noen barn vil ha smokk, andre ikke. Her har de to eldste vært smokkebarn, mens yngste ikke har vist interesse (og da har vi ikke pushet den på ham). Synes uansett smokken har fått ufortjent dårlig rykte. Den er faktisk signifikant færre tilfeller av uventet barnedød hos smokkbrukere enn hos de som ikke bruker smokk. Jeg er tannlege, og de tannstillingsfeilene som oppstår pga smokkbruk før barnet er fire år, går som regel helt fint tilbake av seg selv (men anbefaler å slutte innen barnet fyller fire). Dersom barnet har et stort sugebehov og ikke tilbys smokk, risikerer man at barnet finner totten, og den er mye verre å kvitte seg med enn en smokk :)

Dersom barnet har fint, stort sugetak fra fødselen av, er det sikkert ingen ting i veien for å innføre smokk tidlig.

P.s. Her har ikke smokkbarna forstått poenget med flaske i det hele tatt, så det er ikke sikkert de tar flaske bare fordi de tar smokk :)

Skrevet
Man bør jo slutte før barnet er 3 år for å skåne tennene! Helst slutte så tidlig som mulig eller aldri begynne, men i mange tilfeller er jo såklart behovet der og da er det greit, men ett barn på 3 år trenger IKKE smokk....

Babygirl: Det var det jeg mente. Kanskje litt klønete skrevet. Jeg mener at en bør plukke bort smokken i god tid før barnet er 3 år. Her i huset har vi god erfaring med at det går mer smertefritt rundt 2- enn 3års alder...

Skrevet

Jeg prøvde med smokk samme kveld som jenta var født, men hun ville alldeles ikke ha den likevel. Så egentlig tror jeg nesten at babyen bestemmer det selv uansett når man prøver å introdusere smokken. Noen elsker den fra første sutt, andre trenger tid på venne seg til den og noen vil bare slettes ikke ha smokk...

Skrevet

Fikk samme beskjed som deg på sykehuset.. Men da vi kom hjem fikk jeg sykt såre brystvorter og babyen brukte pupp som trøst.. så hvis jeg i det hele tatt skulle klare å fortsette å amme måtte jeg få litt fri.. så vi dytta inn en smukk første leveuka. Ville heller ikke ha den med en gang, men gikk seg til. Men vi har kun brukt smokk i forbindelse med soving. . Altså aldri til trøst hverken ved sutring, hylgrin, barnehage osv osv. Nå er han 2 år og bruker smokk kun om natta (spytter den ut etter sovna og sover uten stort sett hele natta) og under luren sin dagtid. Dette har fungert greit for oss... bruke smokk uten å ha en "smokkunge". Planen er at vi nå etterhvert begynner å slutte med smokk oxo ved soving.. det blir spennende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...