Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Har ei som blir 18 mnd til hun begynner i barnehagen i august. Jeg er sikker på at hun kommer til å ha det fint i en bra barnehage, men jeg gruer meg litt òg. Mest fordi jeg er hønemor og veldig redd for ungen min- har heller ikke noe erfaring med barnehager. Så jeg spør: - Er det vanlig å ta med de minste barna ut på turer o.l ? I så fall, hvor går disse turene? Tar de med så små til byen? - Jeg vet at de har en strand ikke så langt unna barnehagen, og har sett at de pleier å gå dit noen ganger. Sett det bare på avstand, men det er ser ut til at det er veldig mange barn med da. Vi bruker også å være på denne stranden , og da må jeg passe på henne 100% HELE tiden, ellers springer hun rett ut i havet! (elsker vann) Kan jeg fortelle dette til personalet, og "reservere" meg mot utflukter til stranden med henne? Eller blir det for mye å forlange..? Stor barnehage. - ønsker de på barnehagen at de mindre barna skal sove på dagen? Hun er vant til å sovne i vogna på dagtid.. Ikke alene i senga. - Hvor gamle er de på "små" avdeling, og når begynner de på "stor.?"
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 - Er det vanlig å ta med de minste barna ut på turer o.l ? I så fall, hvor går disse turene? Tar de med så små til byen? I vår barnehage går de minste også på tur, men ikke så langt. De går bak i skogen bak barnehagen og leker i lavvu, griller, plukker bær, aker etc. Noen ganger drar de på marked eller til en bondegård i nærheten. - Jeg vet at de har en strand ikke så langt unna barnehagen, og har sett at de pleier å gå dit noen ganger. Sett det bare på avstand, men det er ser ut til at det er veldig mange barn med da. Vi bruker også å være på denne stranden , og da må jeg passe på henne 100% HELE tiden, ellers springer hun rett ut i havet! (elsker vann) Kan jeg fortelle dette til personalet, og "reservere" meg mot utflukter til stranden med henne? Eller blir det for mye å forlange..? Stor barnehage. Tviler på at du kan reservere deg. De har nok neppe nok personale til at en ansatt kan avsees til å passe kun på din datter i barnehagen mens de andre er på stranda. Da må du nok holde henne hjemme de dagene. Snakk heller med personalet og de passer nok godt på barna. - ønsker de på barnehagen at de mindre barna skal sove på dagen? Hun er vant til å sovne i vogna på dagtid.. Ikke alene i senga. Min datter sover i vogna. Hun sover etter lunsj og sover alt fra 1-2 timer. Jeg har gitt beskjed om at hun kan sove til hun våkner. - Hvor gamle er de på "små" avdeling, og når begynner de på "stor.?" I vår barnehage begynner de på storavdeling når de er 3 år eller fyller 3 år ved utgangen av året i nytt barnehageår.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Jeg var også veldig nervøs da lille skulle begynne i barnehage, jeg er også en skikkelig hønemor. Hun var også 18 mnd da hun startet. Den perioden hun startet var hun skikkelig mammadalt og skeptisk så det gjorde det ikke noe bedre. Hos oss så blir de små tatt med på korte turer. Til skogen, en trilletur, en liten tur med bussen osv. Har ikke hørt noe om at de har vært i byen enda. Det er flere barn på de små enn de store, så det blir nok ikke noe problem hvis de skal på stranden. Er de på tur så blir de fulgt med på hele tiden. Hos oss tar de med de små i puljer, alle er ikke med hver gang slik at de har bedre oversikt. De sover i vogn på dagen der vår lille går, det går kjempefint. Igjen, hos oss, så begynner de på stor avdeling når de er mellom to og tre. Så på småbarn så er det barn fra 0-3
Marias26 Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Hei! Vet ikke hvordan de gjør det i andre barnehager, men kan jo si hvordan vi har det i vår. De største barna på småbarnsavdelingen, dvs. de som fyller 2 år før nyttår, har en turdag i uken. Utenom det er lekegruppe 1 gang per uke, med 2-3 unger. Det får hele barnegruppa være med på. Lekegruppene legges opp etter barnas alder, dvs. de minste blir som regel inne og leker, bader i badekar (2 barn av gangen), maler osv. De største går gjerne på tur i skogen, til byen, på bibliotek osv. På sommeren eller andre perioder da det er få unger på småbarnsavdelingen, kan gjerne de mindre ungene få bli med på turer de også. Når barna starter i barnehagen, må foreldrene fylle ut et skjema, der det blant annet blir spurt om barnet kan være med på strandturer. Det er helt opp til foreldrene å bestemme om det er greit. Når vi drar på strandturer har vi ansvar for 3-4 unger hver. Og vi tar aldri med oss flere enn at vi kjenner at vi har kontroll. Det er stort sett bare i sommerferien vi drar på stranden, og da tar vi med få unger av gangen. Kanskje drar vi 3 voksne med 10-12 barn max. Er det barn under 3 år, så teller hvert barn som 2. Dvs. de voksne har ansvar for 1-2 barn under 3 år. Soverutiner bestemmer foreldrene. Men vi ser helst at barnet får sove i vogn, av praktiske årsaker. På småbarnsavdeling er barna fra ca. 9 mnd og opptil 3 år.
Marias26 Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Må bare spesifisere... Fjæratur, dvs. IKKE bading kan vi dra med 10-12 unger over 3 år. På badeturer har vi 6-8 barn og 3-4 voksne med.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Er det småbarnsavdeling hun skal begynne på? Vi gikk ikke lange turer med de under 3 år. Bare utenfor gjerdet, i skaugen, skogen. Gadd jo ikke å bære dem tilbake etterpå :DDDD Så turene blir lagt opp til ungene, det kan du tro meg! Ellers anbefaller jeg deg å spørre dei folka som jobber der om ALT du bare kan komme på. du skal jo være der i noen dager i begynnelsen med jenta di. Og personalet skal ha bare godt av å bli fortalt hva jenta di liker og hva ikke osv... Vi fikk også besøk av noen som skulle begynne til sommeren uten at dem hadde avtalt det gjennom vinteren/vårparten. Dei stakk innom for å se på bhg. Og det gikk fint for oss. Det kan du sikkert også gjøre.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Takk for svar Håper egentlig de skal være mest mulig inne på barnehageområdet med min lille jente. Vet jeg ikke skal bekymre meg, at det er sikkert flinke folk osv.. Men vet også at jeg kommer til å sitte på jobb og bite negler dagen lang hvis jeg vet at de f.eks er ute i trafikken med en skokk unger. For hun er bare sånn.. poff så er hun vekk. Veldig rask å løpe allerede , og blir vel ikke noe tregere om noen måneder Skal ta en prat med de ansatte ja, kanskje et besøk på forhånd hadde vært noe. En ting til, er det vanlig med mye sosialt samvær i løpet av året, noen fester o.l som foreldre får være med på? Vil gjerne få "være med" litt på barnehagen jeg og
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå