Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Jeg er helt sikker på når eggløsningen fant sted, og vi tok testen 8 dager etter dette, med en svak positiv strek. Deretter tok vi en test med ukeindikator, som viste "2-3uker". Regnet ut og kom frem til 23.juni. På ultralyd var jordmoren litt usikkert, så hun "tippet" fra 28.juni til 2.juli, hun satte da 2.juli på skjemaet. Ble litt skuffet over å bli satt tilbake (som de fleste andre), særlig når jeg er så sikker. På kontroll nå på fredag målte legen at jeg var over streken på limorens vekst, dette gjorde at jeg er enda mer sikker på mens terminen. Vi skal på 3D om en måned, da blir det spennende å se hvilken termin de tenker. Hvilken termin følger du? Vet at barnet kommer når det kommer Men det er litt frustrerende når folk spør hvor langt jeg er på vei og når jeg har termin.
anna t Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Med datteren min hadde jeg litt sånn som deg. Var helt sikker på når eggløsning var, og fikk positiv test to uker etterpå. Når jeg var 7+2 var jeg på ultralyd, så hjerteaktivitet og legen målte embryoet til å være omtrent 7+2. På ordinær ultralyd ble jeg satt tilbake 9 dager. Men jeg fødte på mens-terminen. Det er jo som du sier, ungen kommer når den kommer. Men jeg anbefaler deg å fokusere på ultralyd-terminen. Så blir det heller positivt hvis barnet kommer tidligere. Hvis du fokuserer på mens-terminen kan det bli noen laaange dager hvis du går over...
2 hjertegull :) Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Jeg synes det er så dumt at den ul terminen skal være så endelig.. Når du er satt 9 dager tilbake og så (f.eks) går 7 dager over, så er jo egentlig det det samme som å gå 16 dager over terminen. Og med tanke på at det føler mange komplikasjoner med overtid, så synes jeg det er dumt at det er slik det er... Men til spørsmålet ditt: Det er ul terminen alt av fagpersonell kommer til å gå ut i fra, så det kan like gjerne du også gjøre, for å slippe å ha to terminer å forholde deg til...
mamma_til_gutt Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 du har ikke så mye valg.. Du må forholde deg til ul-termin... Men du, en ting. Ul-termin regner ikke tilbake. Alle svangerskap har litt ulik lengde, og ultralydterminen spekulerer overhodet ikke i når barnet ble laget. Du kan derfor ikke regne med at den treffer akkurat. Ul-termin sier noe om hvor stort barnet ditt er i uke 18, og ut fra det gjør de et estimat på når barnet kommer ut fra statistikken. Denne statistikken er mye mer nøyaktig enn å regne termin fra befruktning eller siste mens, og det er derfor det er den som brukes. Skjønner det er frustrerende altså, men det er ikke en gal termin bare fordi du vet når du ble befruktet
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Det er ul terminen som gjelder. Du må også huske på at et svangerskap ikke varer i akkurat 40 uker, det er et gjennomsnitt. Noen bruker lenger tid på å produsere et barn og noen bruker kortere tid. På ultralyden ser de hvor lenge du har igjen av svangerskapet, ikke hvor lenge det er siden du ble befruktet. Du kan altså ikke regne deg tilbake fra ulterminen på den måten, det er ikke sånn det fungerer.
☆☆☆ Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Sykehuset forholder seg til UL-termin selv om jeg ble gravid ved prøverlr og har eksakt dato. Lege og jordmor følger den riktige terminen. Men min termin ble flyttet en dag fram, så det er jo ett fett hva de følger. En dag er en bagatell. Jeg er på overtid nå, og er ikke lei meg for at jeg blir regbet for å være en dag lenger. Sykehuslegen ristet oppgitt på hodet over at jordmor flyttet termin på UL, men forholdt seg likevel til den nye datoen.
Iselilja Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Utrolig merkelig! Min historie er akkurat lik din, med el-tester, tidlig graviditetstest og til og med på dagen de samme termindatoene! Jeg tok i tillegg en tidlig ul da jeg var 9+5, og gynekologen sa at utviklingen stemte på dagen med min termin. Jeg har tre barn fra før. Med de to første ble jeg også satt endel tilbake, men begge ble født på mensterminen. Begge var relativt små ved fødselen, og har alltid vært små av vekst (type minst i klassen). Med nr tre sammenfalt terminene. Han ble dagen etter terminen, eller egentlig tre timer etter, siden han ble født på natten. Han var 51 cm og 3480 g ved fødselen (altså veldig nær gjennomsnittet for gutter), og har alltid fulgt den midterste streken på vekstkurven i lengde (litt under i vekt). Jeg vet at helsepersonell følger ul-terminen, men selv går jeg ut fra menstermin. Er ikke spesielt engstelig for å gå over tiden, siden alle de andre har kommet perfekt på termindatoene. Lykke til! Blir spennende å se om vi har rett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå