Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Ma har man som oftest uten blødning. Ved SA har man blødninger og som oftest smerter.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 En MA er svært ofte uten blødninger. Det er en missed abortion. Fosteret dør uten at det støte4s ut av kroppen. En spontanabort (SA) innebærer at fosteret støtes ut av kroppen og medfører smerter og blødninger av varierende grad.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Så, en MA merker man ikke? Jeg er bare 5+6 på vei... Syns dette er skummelt... er livredd for å miste HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Så, en MA merker man ikke? Jeg er bare 5+6 på vei... Syns dette er skummelt... er livredd for å miste HI En Ma er ikke så lett å oppdage nei, det må som oftest ultralyd til. Men det skjer ikke så ofte. De aller fleste graviditeter forløper helt normalt. Prøv å legge til side bekymringene, du får ikke gjort noe fra eller til uansett. Og det er ikke noe godt å gå med de i en tid som egentlig skal være (og er) fantastisk.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Så, en MA merker man ikke? Jeg er bare 5+6 på vei... Syns dette er skummelt... er livredd for å miste HI Hei:) Gratulerer med spire i magen:) Vet at det ikke er så lett, men du må prøve å ikke bekymre deg for sa/ma. Det går som som det går uansett, litt brutalt, men sant. Jeg mistet i ma for ca 10 mnd siden. Er nå gravid igjen og var i starten veldig redd for at skulle gå galt...men jeg får ikke gjort noe med det uansett, så jeg bestemte meg for å nyte det. Nå har magen vokst seg stor og fin og er snart 27 uker på vei:) Lykke til videre i graviditeten og prøv å tenke på at det som regel går bra:)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Og om man har en MA, hvordan merker man det? Merker man at man ikke føler seg gravid lenger? Eller oppdages det tilfeldigvis å ordinær ul?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 Jeg mistet i MA og merket ingeting. var på ul i uke 13 og da hadde forstert vært dødt i ca 3 uker. Jeg tror det er viktig å innstille seg på at ja man kan miste - og da er det som oftest noe galt med fosteret. Naturen ordner opp og det skal man være glad for. Jeg hadde ingen problemer etterpå. Greide fint å tenke rasjonelt. Det var selvfølgelig trist de første dagene, jeg var jo tross alt ganske langt på vei. Vi hadde begynt å planlegge, men tenke at det sikkert hadde vært noe galt og bedre at naturen ordnet opp enn at jeg skulle oppdage skader på fosteret og måtte velge senere. Virker nok noe hardt nå, men blir gitt oppgitt over alle som er så redd for å miste. Prøv heller å være innstilt på at det kan skje, eller tenk postivt, at det som oftest går greit.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #9 Skrevet 12. mars 2012 Og om man har en MA, hvordan merker man det? Merker man at man ikke føler seg gravid lenger? Eller oppdages det tilfeldigvis å ordinær ul? Vanligvis forsvinner symptomene gradvis, men det skjer jo som oftest i en normal graviditet også. Noen kan ha litt brun utflod. Ellers oppdages det på ul ja, enten tidlig eller ved ordinær.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. mars 2012 #10 Skrevet 12. mars 2012 Nei, en MA merker man ikke nødvendigvis. Da dør fosteret i mors liv uten at det blør ut. Og da kan det jo ta tid før man merker det. Jeg mistet i uke 14 sist, da hadde fosteret vært dødt en uke. Jeg merket det ved at jeg spottet litt, og siden jeg har mistet 2 ganger før, lyttet jeg etter fosterlyden med en babywatcher. Hadde hørt hjerteslag uken før, men når jeg sjekket, hørte jeg ingenting. Legen hørte heller ikke noe da jeg kom dit, og jeg ble sendt til sykehuset for UL, som bekreftet at fosteret var dødt. Så da måtte jeg få medikamenter for å få det ut. Jeg kan si så mye som at jeg hadde hatt en dårlig magefølelse den uken før dette, kjente liksom noe "rart", som jeg ikke helt kan forklare. Men utenom dette, og så litt brunt blod såvidt det var, så var det ingen andre tegn. Jeg hadde fremdeles graviditetssymptomer. Jeg skjønner godt at du er nervøs, jeg har selv vært der- spesielt siden jeg har mistet så mange ganger. Men greia er at det ikke er noe man kan gjøre fra eller til, og det er en grunn til at det skjer. Da er rett og slett barnet ikke levedyktig, sånn er det bare. Selv om det er endel som opplever SA/MA, så er det også heldigvis sånn at det går bra for de aller fleste. Så du må bare prøve å slappe av og ikke tenke så mye på det. Lykke til!
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 12. mars 2012 #11 Skrevet 12. mars 2012 Jeg hadde først en BO (blighted ovum, en slags MA). Hadde ikke noe å sammenligne med, men følte meg kjempegravid hele tiden. Var kanskje ikke så rart siden hcg var veldig høy. Ble oppdaget ved en tilfeldighet etter 9 uker. Ingen blødning. Andre gang var en SA og der gikk alt av seg selv. Startet med blødning. Hadde ingen smerter. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå