RWM Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Hei, vår lillestore på nå 16mnd har siden han var 7-8mnd sovet fra ca 17-ca 08 hver natt. Vi prøver så godt vi klarer å holde han våken lenger om ettermiddagen, men han er stup trøtt. Han vokser helt normalt og er en blid og fornøyd gutt. Går ikke i bhg enda. Han har ganske fast en dupp som begynner ca 10 og varer til mellom 11 og 12. Deretter sover han ikke mer før han er helt kake når klokka nærmer seg 17. De siste 3 ukene har han begynte å våkne 6.30-7 om morran, og det er jo uvant tidlig :s Fundert på om det kan ha noe med soloppgang å gjøre da det blir lysere på rommet hans. MEN det jeg egentlig lurer på; er det flere enn meg som har barn som legger seg så tidlig?...I skrivende stund tester jeg ut noe nytt ved å gi han ytterligere en dupp i 16tiden etter middag for så å holde han våken til hvertfall 18. Håper det kan hjelpe på søvnen om morran
Rose04 Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Mini her sov to dupper til han var 12 mnd. Altså fra 10-12 og fra 15-16. Og da ble han trøtt kl 2000. Hvis gutten din blir trøtt kl 17, ville jeg helt klart prøvd på en dupp sånn i 16-tiden. Er mange som sover to ganger på dagen i lang tid, og virker jo som han trenger det. Mini her er 15 mnd og må være 7-8 timer våken fra siste dupp til han blir trøtt på kvelden, så han sover fra 11-13, og legger seg i 20-2030-tiden. Så barn er jo veldig forskjellige.. :-)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Jeg ville prøvd å holde han våken til rundt 1130-1200 tiden, for så å legge han for en dupp på et par timer, også legge han for kvelden i 1830-1900 tiden.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Du sier han står opp kl 08 om morgenen. Da har han altså sovet i ca 15 timer ( fra kl 17-08), også legger du han for første dupp igjen allerede kl 10, bare to timer etter han har våknet ? Når de er 16 mnd gamle klarer de være lengre oppe enn 2 timer. De klarer fint å være våkne i 4-5-6 timer, og gjerne enda lengre også. Jeg ville gjort som hun over her sier; utsett duppen til rundt kl 12. La han sove et par timer, og ikke gi noe ny dupp etter dette. Hold han våken til rundt kl 19 før du legger han for kvelden.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 PS det er jo ikke rart han er helt kake når kvelden kommer, da har han jo ikke sovet siden kl 11/12!
RWM Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2012 Han sovner sjelden før 17.30-18 selv om han legges rundt 17. De siste 3 ukene har han begynt å våkne rundt 6.30-7, men ligger og murmler til 7.30 ca. Mao sover han ca 12-13 effektive timer pr natt. Når han da våkner 6.30, er han trøtt igjen i 10tiden. Da har han vært våken ca 3,5t. Da han før hadde to dupper hvor den siste var ca fra 14-15 ble han fortsatt trøtt kl 17, så mulig jeg rett og slett bare har fått en sovegris. å holde denne kroppen våken til kl 19 har vi klart en eneste gang det siste halve året og det var da han var speedet på kake og gele på 1årsdagen sin... Er ikke bare bare å holde han våken så lenge når han er helt ødelagt....det trodde jeg sa seg selv. Det ville jo strengt tatt være det samme som om dere som legger unga kl 19 skulle holdt dem våkne til 21 - de hadde ikke vært spes koselige å ha med å gjøre de siste par timene da? Bare for å prøve og få dere til kanskje forstå min situasjon.....
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 Jeg ville dratt til fastlegen, og fått en henvisingn til en barnespesialist for å få tatt en grundig sjekk på han. Ikke for å gjøre det nervøs, men det er IKKE normalt at en unge på 16 mnd trenger så mye søvn som det du beskriver der. Dette høres ut som en baby på 4-5 mnd. Alvorlig talt, har du aldri tenkt på at det kanskje er noe galt her?
RWM Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2012 Jeg ville dratt til fastlegen, og fått en henvisingn til en barnespesialist for å få tatt en grundig sjekk på han. Ikke for å gjøre det nervøs, men det er IKKE normalt at en unge på 16 mnd trenger så mye søvn som det du beskriver der. Dette høres ut som en baby på 4-5 mnd. Alvorlig talt, har du aldri tenkt på at det kanskje er noe galt her? Unnskyld at jeg spør, men er det noen grunn til at du er anonym når du svarer meg?... Vi har snakket med hs om dette hver gang vi har vært der. Og hun slår oss til ro med at han antaglivis er en liten fyr som trenger litt ekstra søvn. Han er prematur og har alltid sovet mye. Totalt sett pr døgn sover han ca 13-15t og ser man på tabeller over hva som er normal mengde søvntimer for respektiv alder ligger han faktisk innenfor normalen. Eneste forskjellen her er at han sover mye mindre enn mange andre på dagtid, og at han heller legger seg 1-1,5t før andre på ettermiddag/kveld.
Smil123 Skrevet 12. mars 2012 #10 Skrevet 12. mars 2012 Du anonym over her- gir litt ned! Er absolutt ikke sikkert det er noe galt med barnet. Har selv en venninne som begge hennes barn har blitt langt for natten kl 17-1730 i lengre perioder.. Så lenge barnet virker friskt og raskt ellers er det litt forskjell på barns søvnbehov! En mor merker som regel på barnet sitt når det er noe galt... Men til deg HI : prøv å drøy duppen til 11-12 tiden på formiddagen. Det går noen dager før det går seg til. Han er kanskje ikke helt i balanse siden han ligger lenge før han sovner på kvelden.. Det er i hvertfall veldig skjev fordeling i våkentid her mellom sovingene! Min dtr har gjerne en trøtt "kneik" i 10 tiden og gjerne i 16-17 tiden. Er 14 mnd og sover fra ca 12-1330 og fra 19- 08 CA;-) Mange ting som spiller inn med oppvåkninger osv...
Rose04 Skrevet 12. mars 2012 #11 Skrevet 12. mars 2012 Det at han blir trøtt kl 10 når han står opp kl 8 trenger ikke være så rart. Mini her står opp kl 8 og har duppen sin fra kl 1030-1230. Jeg vet det høres rart ut da, men det er nok vanlig. Så etter duppen er han jo våken i 7-8 timer før han blir trøtt igjen.. Sover han etter kl 13, sovner han ofte ikke før 21., så barn er jo så forskjellige, så det er nok ikke noe galt. Men er jo litt kjipt at han legger seg kl 17 da, du får jo så lite tid med han da. :-/ Mini sover forresten fra 2000-0800 på natta.
RWM Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 12. mars 2012 Du anonym over her- gir litt ned! Er absolutt ikke sikkert det er noe galt med barnet. Har selv en venninne som begge hennes barn har blitt langt for natten kl 17-1730 i lengre perioder.. Så lenge barnet virker friskt og raskt ellers er det litt forskjell på barns søvnbehov! En mor merker som regel på barnet sitt når det er noe galt... Men til deg HI : prøv å drøy duppen til 11-12 tiden på formiddagen. Det går noen dager før det går seg til. Han er kanskje ikke helt i balanse siden han ligger lenge før han sovner på kvelden.. Det er i hvertfall veldig skjev fordeling i våkentid her mellom sovingene! Min dtr har gjerne en trøtt "kneik" i 10 tiden og gjerne i 16-17 tiden. Er 14 mnd og sover fra ca 12-1330 og fra 19- 08 CA;-) Mange ting som spiller inn med oppvåkninger osv... Takk for en mer oppløftende tilbakemelding. Normalen for barn på vår alder er jo 1-3t på dagtid og 11-12t på natt. Mao blir det 15t for de som sover mest innenfor normalen. Jeg skal prøve som noen av dere sier å holde han våken lenger før første dupp Men hun som har barn som la dem 17-1730; det var ikke noe "galt" med dem?...
RWM Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 12. mars 2012 Det at han blir trøtt kl 10 når han står opp kl 8 trenger ikke være så rart. Mini her står opp kl 8 og har duppen sin fra kl 1030-1230. Jeg vet det høres rart ut da, men det er nok vanlig. Så etter duppen er han jo våken i 7-8 timer før han blir trøtt igjen.. Sover han etter kl 13, sovner han ofte ikke før 21., så barn er jo så forskjellige, så det er nok ikke noe galt. Men er jo litt kjipt at han legger seg kl 17 da, du får jo så lite tid med han da. :-/ Mini sover forresten fra 2000-0800 på natta. Da har vi det ganske likt med tanke på første duppen hvertfall Er som du sier; kjedelig med tanke på det sosiale at han legger seg så tidlig
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 12. mars 2012 #14 Skrevet 12. mars 2012 Hun har, som meg, alltid vært et sovetroll og hun legger seg rundt kl.18 og sover til ca.kl.08. Skal vi opp tidligere må jeg stort sett vekke henne og i helgene kan hun fint sove til kl.09. Hun sover en dupp på dagtid fra 11:30 og omlag 1 time. Helt siden hun ble født har hun sovet mye (sov hele natten fra hun var 3 mnd.) og jeg har alltid vært et sovedyr så det er kanskje arvelig;)
RWM Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #15 Skrevet 12. mars 2012 Hun har, som meg, alltid vært et sovetroll og hun legger seg rundt kl.18 og sover til ca.kl.08. Skal vi opp tidligere må jeg stort sett vekke henne og i helgene kan hun fint sove til kl.09. Hun sover en dupp på dagtid fra 11:30 og omlag 1 time. Helt siden hun ble født har hun sovet mye (sov hele natten fra hun var 3 mnd.) og jeg har alltid vært et sovedyr så det er kanskje arvelig;) Hei, hvor gammel er hun? Veldig godt å endelig se at vi er flere i samme båt. Takk for svar
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 12. mars 2012 #16 Skrevet 12. mars 2012 Hun blir snart 2 år. Jeg får ofte høre at jeg legger henne så tidlig, men det tar jeg lite hensyn til og velger å ta mest hensyn til hun som er minst når hun er trøtt. Er hun trøtt så får hun legge seg, det er liksom ikke noe mer med den saken, tenker jeg
RWM Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #17 Skrevet 12. mars 2012 Hun blir snart 2 år. Jeg får ofte høre at jeg legger henne så tidlig, men det tar jeg lite hensyn til og velger å ta mest hensyn til hun som er minst når hun er trøtt. Er hun trøtt så får hun legge seg, det er liksom ikke noe mer med den saken, tenker jeg Veldig enig. Bare vært så slitsomt for meg med alle de reaksjonene på folk når de får høre han legger seg tidlig...kanskje noe misunnelse inne i bildet også med tanke på all tiden vi får for oss selv på kvelden. Nok en gang takk for at du svarte - trenger slike tilbakemeldinger
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 13. mars 2012 #18 Skrevet 13. mars 2012 Vil bare si det at personlig reagerte jeg ikke på at du legger han tidlig, men at du legger han for dupp bare 2 timer etter han var stått opp (slik så det hvertfall ut i hovedinnlegget ditt) Jeg har et sovedyr av en unge selv, som gjerne sover 15 timer om natten, og kan sove opptil 3-4 timer om dagen hvis han vil (men vi vekker han etter 2). så det er ikke det at ungen din sover mye jeg reagerer på, det var bare "fordelingen" jeg syns var litt merkelig Men for all del, fungerer det for dere, så er det jo ingenting som er bedre enn det
bitthen Skrevet 13. mars 2012 #19 Skrevet 13. mars 2012 Er vel ingen som er misunnelige fordi du legger ungen din kl 17? Bare overrasket over at han legger seg "midt på dagen". Tror det er en enkel løsning på dette. Legg inn en liten dubb på ettermiddag, råder deg til det som så mange andre. Særlig om han har første dubben så tidlig som kl 10. Det er forresten ikke unormalt at småttisene er formiddagstrøtte, min varer ca 3 timer før han tar med seg kluten sin og prøver klatre opp i vogna om formiddagen Og jeg tror ikke det er noe galt med sønnen din
meg83 Skrevet 13. mars 2012 #20 Skrevet 13. mars 2012 Gutten min er 19 mnd og har også vært et sovetroll hele veien. Luksus når ungen sover natta gjennom fra han er noen uker gammel Nå legger vi han som regel rundt kl.19, men ofte kl.18, og av og til kvart på Han sover også til 8 da. På dagtid sover han 1-2 timer fra ca. kl.12. Barn er forskjellige, og jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe galt for det. Folk er alt for "flinke" til å sammenligne unger...
laroos Skrevet 13. mars 2012 #21 Skrevet 13. mars 2012 Hvis du vil at han skal være våken litt lenger er 17 (det kan jo være litt upraktisk også at han alltid sovner så tidlig?), så ville jeg som flere nevner her strekke tiden mellom morgenvåkningen og første duppen litt. Du kan jo ta det veldig gradvis, holde ham våken et kvarter lenger med noen dagers mellomrom før du øker med enda et kvarter osv til han f.eks tar første duppen nærmere tolv. Sover han et par timer da, så greier han nok fint å holde seg våken lenger om ettermiddagen/kvelden også. Om du prøver å la ham få en ekstra liten dupp på ettermiddagen nå, så oppdager du jo fort om han fortsatt sovner lett om kvelden eller ikke, så det er vel egentlig bare å finne en løsning som passer for ham/dere. Høres jo deilig ut med en som har så lett for å sove godt, da! (Ikke at jeg klager - har ikke hatt noen spesielle søvnproblemer med noen, og yngste har det vært veldig lett å fange opp signalene om søvnbehov og endringer i det på).
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #22 Skrevet 13. mars 2012 Høres jo egentlig litt trist ut når en her tror folk er misunnelig på hun som legger ungen kl 17, for da får man hele kvelden for seg selv...Seriøst! De fleste er jo hjemme fra jobb sånn i 16-17-tiden, da får man jo ingen tid MED ungen da... :-( Når mini var under ett år la han seg mellom 21 og 22, fordi vi gjerne ville kose oss med han så lenge som mulig på kvelden. Etterhvert som han ble mer aktiv trenger han jo mer søvn og sovnet etterhvert kl 20. Jeg tenkte at HI synes det var for tidlig med kl 17 nettopp fordi man ikke får noe tid med ungen på ettermiddag/kveld. Så da vil jeg tro han trenger to dag-dupper en stund til.
bitthen Skrevet 14. mars 2012 #23 Skrevet 14. mars 2012 Det var Hovedinnlegger som trodde folk var misunnelig---
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 14. mars 2012 #24 Skrevet 14. mars 2012 Jeg tror nok ikke noen er missunnelige på at du legger ungen din kl 17. Folk fleste liker å tilbringe tid med barna etter jobb Jeg tenkte mye rart når du sa du legger ungen din så tidlig: - kjedelig å få så lite tid med ungen -legge ungen midt på lyse dagen, merkelig -upraktisk, mtp hvis man er på besøk hos folk, også må man plutselig hjem kl 16 slik at man rekker kveldsmat og kveldstell før ungen skal i seng kl 17 -tenkte at her må det være noe riv ruskende galt med døgnrytmen, noe jeg forsåvidt fortsatt mener det er, men som lett kan fikses! Syns laroos fremgang på å forskyve dagen hørtes veldig lur ut
RWM Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #25 Skrevet 16. mars 2012 Jeg ser vel nå at det å tru man kunne få særs mye hjelp her inne ikke var så smart allikevel. Har forsøkt noen dager med diverse tips dere har kommet med. Desverre ikke fungert. Slår meg heller til ro med at min lille trenger mye søvn, og at så lenge han og vi er fornøyde er det ingen vits i å stresse med endring i rutinene. Men takk for at dere har tatt dere tid til å svare, og nyt mammatiden deres
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå