Gå til innhold

Tykktarmskreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kjenner du noen som har hatt denne kreftformen. Hvordan gikk det, ble personen du kjenner frisk eller døde?

En i min nærmeste krets har blitt operert for tykktarmkreft for 2 dager siden. Vi vet ikke status ennå. Vil bare høre erfaringer fra andre, gode og dårlige!

Personen jeg kjenner er 40 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigerfar hadde dette for noen år tilbake, han er nå 74, og lever i beste velgående.

Både min onkel og tante har hatt det og overlevd, han når han var rundt 45-50, hun når hun var ca 60. Begge to er friske idag, men har pose på magen.

Min tante er selv sykepleier og har dessuten sittet i styret for en forening som har med mennesker med tykktarmskreft å gjøre, og hun sier det at så lenge det ikke er spredning til andre organer, er det gode prognoser for dette, iom at man kan fjerne så mye av tarmen uten at det er farlig (til forskjell fra feks lever, lunger etc).

Skrevet

Eneste jeg kjenner er ei venninne som nå har tykktarmkreft med spredning. Ho er i starten av behanling med cellegift og får vite om en månedstid om de kan operere eller om ho må gå på cellegift en stund til før operasjon er mulig.

Skrevet

vimmelmamman i sverige har hatt det...overlevde :) hun har blogg!

Skrevet

Både min onkel og min tante fikk det samtidig! Og begge er er nå helt friske. De fikk kreften for ca 5 år siden, er nå 70+ år :-)

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

En mann i familien fikk beskjed 16 mai i fjor. 53 år gammel. Tykktarmskreft med spredning til mage og kjertler. Fikk beskjed om at det var ca 5% sjanse for å overleve, siden det hadde spredd seg så mye, og fikk valget selv om å kjempe eller gi opp.

Han ble operert 1 mnd senere, etter litt tenking fra hans side. De opererte ut 6 kg med svulst og ødelagt tarm. Så bløe han satt rett på cellegift, den sterkeste varianten, og han var bare hjemme fra sykehuset 2 dager i mnd.

For 2 uker siden fikk han svar på prøvene vi har ventet på, og på mirakuløst vis er han kreftfri!! Helt utrolig.

Vi hadde også en kvinne i familien, hun var 56 år da hun fikk beskjeden. Det hadde da gått altfor langt allerede. Den dagen hun fikk beskjed ble hun lagt inn på sykehuset fordi hun blødde ekstremt mye fra tarmen. Hun hadde tidligere vært hos legen flere ganger, men han hadde avfeid det som influensa og magekatarr. Denne legen fikk ikke være lege mer, og ble fradratt lisensen. Hadde hun fått skikkelige undersøkelser da hun oppsøkte legen 7 mnd i forveien hadde de klart å redde henne, men det var desverre gått så altfor lang tid, og hun døde 1 mnd etter hun fikk beskjeden.,

Skrevet

Onkelen min har det og han har uhelbredelig kreft. Vi vet dessverre ikke hvor lenge vi får beholde han :(

Han har to stomier(tykkrarm og tynntarm) og får intravenøs næring 18 timer i døgnet.

Skrevet

En på jobben fikk det- Var i midten av 40-åra. Hadde ikke hatt noe særlig med symptomer, litt ubehag noen uker bare.

Da de fant det ut, så viste det seg å være spredning til lever bl.a. De opererte og behandlet alt de kunne, men personen døde under 3 mnd etter diagnosen ble stilt.

Skrevet

Bestefaren til samboeren min har det, med spredning til lever og lunger. Får ikke lenger behandling da han ikke responderte på den. Veldi trist, nå vet vi ikke hvor lenge han holder. Er 76, vært syk siden 09.

Skrevet

Pappa døde av det dessverre.

Fikk etterhvert spredning, og da tok det ikke lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...