Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Fikk en telefon i dag fra faren til min sønn på 14, om at det hadde vært noen episoder der min sønn var innblandet som gikk ut på at de tok sønnen hans sitt pennal og kastet rundt om i rommet, opp i søppelbøtta og ting gikk i stykker oppi der som faren allerede hadde erstattet flere ganger. Jeg vet at denne gutten er litt annerledes og pga slik oppførsel fra klassekameratene gjennom flere år så er han veldig til å yppe med dem, akkurat som om han vil komme dem i forkjøpet. Dermed gir han de en grunn til å holde på sånn med han. Jeg tok fatt sønnen min med en gang og forklarte han rett og slett at om det kom en sånn telefon til fra denne faren hit til meg, så forsvant playstation hans med en gang. Jeg hadde en lang samtale med han hvor jeg prøvde å legge fram denne andre guttens sin hverdag og hvordan dette måtte føles osv. Vet at noe går inn og at han skjønner hva jeg mener, men vet også at når han er i lag med kompisene sine igjen så er det darwins teori som gjelder og han er nødt til å henge litt på. Sånn er det bare når man er i den alderen, fåtallet er sterke nok til å stille seg selv utenfor fellesskapet ved å ta avstand. Hva annet kan jeg gjøre, bør jeg følge opp denne gutten ved å ringe til faren hans og fortelle hvilke tiltak jeg har gjort? Slik at han vet i hvert fall. Han fikk også beskjed av meg om at han måtte ringe igjen om dette skulle skje igjen. Jeg kan jo ikke vite hva som skjer på skolen heller, da er jeg jo nødt til å få en tlbmelding fra faren hans. Kan jeg gjøre noe mer nå?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Jeg tror ikke du kan gjøre noe særlig mer om ikke guttene har noen felles interesser. Det viktige er imidlertid at du faktisk følger opp det du sier. Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke tok PS for en uke eller noe med en gang, mn det har du sikert en grunn for.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 HI Jeg tok den ikke med en gang, for jeg vil først se hva mine ord er verdt. Jeg bruker straffen som løsning når alt annet er prøvd, fordi jeg egentlig ønsker at han skal forstå HVORFOR han ikke skal være slik mot andre og ikke bare være slik fordi han vil ha tilbake ps sin. Ser jo at trusselen om å fjerne den kan han den samme virkningen, men jeg var nødt til å gjøre noe litt mer enn å bare si i fra.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 ta en prat med foreldrene til de andre som er med på denne mobbingen. få alle de som er med på mobbingen til og skjønne at dette ikke er ok. ta også en tlf til skolen for og få vite fra dem. dem skal jo se dette om det skjer mye. ellers er det lite man får gjort.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 HI Jeg tok den ikke med en gang, for jeg vil først se hva mine ord er verdt. Jeg bruker straffen som løsning når alt annet er prøvd, fordi jeg egentlig ønsker at han skal forstå HVORFOR han ikke skal være slik mot andre og ikke bare være slik fordi han vil ha tilbake ps sin. Ser jo at trusselen om å fjerne den kan han den samme virkningen, men jeg var nødt til å gjøre noe litt mer enn å bare si i fra. Når han går på ungdomsskolen er han vel så gammel at han forstår hva han gjør når han er med på sånne ting? Det er omtrent som om han hadde gjort innbrudd og din eneste reaksjon var å fortelle at dette var galt gjort så neste gang ble det straff.
Cimorene Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Jeg vet at denne gutten er litt annerledes og pga slik oppførsel fra klassekameratene gjennom flere år så er han veldig til å yppe med dem, akkurat som om han vil komme dem i forkjøpet. Dermed gir han de en grunn til å holde på sånn med han. Jeg hadde en lang samtale med han hvor jeg prøvde å legge fram denne andre guttens sin hverdag og hvordan dette måtte føles osv. Vet at noe går inn og at han skjønner hva jeg mener, men vet også at når han er i lag med kompisene sine igjen så er det darwins teori som gjelder og han er nødt til å henge litt på. Sånn er det bare når man er i den alderen, fåtallet er sterke nok til å stille seg selv utenfor fellesskapet ved å ta avstand. Du skriver på en slik måte at det virker som at du forsvarer hva sønnen din har gjort fordi klassekameraten hans som har blitt mobbet i FLERE åR har en måte å reagere på som du ser på som ypping. Og siden gutten din ikke vil være utafor gjengen, så må han bare mobbe? Virkelig? Det som har blitt avdekket med situasjonen med penalet er mest sannsynlig bare tippen av isberget. Du vet folk blir ødelagt for livet av mobbing og flere tar livet av seg? Vær så snill å fortell meg at du bare har beskrevet ting på feil måte.. Er flere eldre tråder her som viser ganske godt hva som skjer med mobbeofre, les de og få gjerne gutten din til å lese de også så han skjønner hva han deltar på.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Hva gjør skolen med saken? For de har et stort ansvar i å ta slikt med fullt alvor. Og du må bare ikke legge noe ansvar på ungdommen som blir plaget! INGEN grunner er gode nok til å rettferdiggjøre hva din gutt og de andre gjør! For den som blir plaget, er det fryktelig.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 Kan du ta med deg sønnen din bort til faren en gang, så kan faren til han som blir mobba få si det sjøl? De andre kompisene burde også ta seg en tur ...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #9 Skrevet 12. mars 2012 HI Jeg tok den ikke med en gang, for jeg vil først se hva mine ord er verdt. Jeg bruker straffen som løsning når alt annet er prøvd, fordi jeg egentlig ønsker at han skal forstå HVORFOR han ikke skal være slik mot andre og ikke bare være slik fordi han vil ha tilbake ps sin. Ser jo at trusselen om å fjerne den kan han den samme virkningen, men jeg var nødt til å gjøre noe litt mer enn å bare si i fra. Men du har jo vist om dette i flere år. Da ser du vel hva dine ord er verdt for sønnen din?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #10 Skrevet 12. mars 2012 Jeg vet at denne gutten er litt annerledes og pga slik oppførsel fra klassekameratene gjennom flere år så er han veldig til å yppe med dem, akkurat som om han vil komme dem i forkjøpet. Dermed gir han de en grunn til å holde på sånn med han. Jeg hadde en lang samtale med han hvor jeg prøvde å legge fram denne andre guttens sin hverdag og hvordan dette måtte føles osv. Vet at noe går inn og at han skjønner hva jeg mener, men vet også at når han er i lag med kompisene sine igjen så er det darwins teori som gjelder og han er nødt til å henge litt på. Sånn er det bare når man er i den alderen, fåtallet er sterke nok til å stille seg selv utenfor fellesskapet ved å ta avstand. Du skriver på en slik måte at det virker som at du forsvarer hva sønnen din har gjort fordi klassekameraten hans som har blitt mobbet i FLERE åR har en måte å reagere på som du ser på som ypping. Og siden gutten din ikke vil være utafor gjengen, så må han bare mobbe? Virkelig? Det som har blitt avdekket med situasjonen med penalet er mest sannsynlig bare tippen av isberget. Du vet folk blir ødelagt for livet av mobbing og flere tar livet av seg? Vær så snill å fortell meg at du bare har beskrevet ting på feil måte.. Er flere eldre tråder her som viser ganske godt hva som skjer med mobbeofre, les de og få gjerne gutten din til å lese de også så han skjønner hva han deltar på. HI Hei. Jeg vet veldig godt hva mobbing fører til, har vært utsatt for det selv i mange år, vet hvor vondt det er. Jeg forsvarer på INGEN MåTE sønnen min, mulig jeg ordla meg litt teit, men det er vanskelig å få fram akkurat hva jeg mener i et lite innlegg. Denne gutten har absolutt inget ansvar for situasjonen, jeg bare prøvde å forklare hvordan den onde sirkelen har oppstått ved at han også forsøker å komme de andre i forkjøpet ved å yppe og "be om bråk". Dette er ikke hans feil, det er hans reaksjon. Jeg kommer til å følge opp dette for det er ikke akseptabelt på noen måte. Men da jeg snakket med faren til denne gutten så prøvde han også å si at barn er jo sånn og det er ikke så farlig, men at han hadde satt pris på at sønnen min roet seg litt ned. Jeg vet også at lærere i klassen reagerer på denne gutten som har en slitsom måte å være på, forstyrrer i timen og er utålmodig i mange situasjoner. Jeg tror nok han faktisk er litt annerledes, men det skal og må være plass til de i samfunnet vårt også. Jeg kan kun følge opp min egen sønn og ta tak i han. Jeg får håpe denne faren tar tak i de andre guttene og at de igjen tar tak i sine barn. Dere syntes kanskje jeg lot han slippe litt billig unna, men jeg holder situasjonen under sterkt oppsyn og han skal ikke få fortsette med dette, bare så det er klart. Nå får jeg vente å se om mine ord og våre samtaler bærer frukter og at han faktisk blir litt mer voksen og lærer av situasjonen, utvikler seg og skjønner helheten i bildet. Jeg synes ikke man skal sammenlikne dette med innbrudd, men så er det jo også sånn at personer som begår førstegangslovbrudd ofte faktisk slipper unna uten straff, men med advarsler, betinget osv. Synes ikke jeg er helt på jordet der, men det er nå min mening.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #11 Skrevet 12. mars 2012 Du burde ta med sønnen din slik at han kan be om unnskyldning. Hadde jeg gjort om mitt barn hadde gjort noe slikt.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #12 Skrevet 12. mars 2012 HI Jeg tok den ikke med en gang, for jeg vil først se hva mine ord er verdt. Jeg bruker straffen som løsning når alt annet er prøvd, fordi jeg egentlig ønsker at han skal forstå HVORFOR han ikke skal være slik mot andre og ikke bare være slik fordi han vil ha tilbake ps sin. Ser jo at trusselen om å fjerne den kan han den samme virkningen, men jeg var nødt til å gjøre noe litt mer enn å bare si i fra. Men du har jo vist om dette i flere år. Da ser du vel hva dine ord er verdt for sønnen din? Du burde ta med sønnen din slik at han kan be om unnskyldning. Hadde jeg gjort om mitt barn hadde gjort noe slikt. HI Jeg har visst om situasjonen i tidligere år, fordi sønnen min fortalte litt om det som skjedde. Men nå har jeg ikke hørt noe på omtrent 1 1/2 år og trodde situasjonen hadde endret seg, men tydeligvis ikke. Jeg kommer til å fortsette saken, men jeg må tenke ut en strategi som fungerer på min sønn fordi jeg vet at han er relativt lettpåvirkelig av de andre. Holder ikke med at han sier unnskyld til denne gutten, holder ikke med at jeg fjerner PS. Jeg skal få han til å forstå situasjonen på et høyere plan, slik at han innser hva konsekvensene blir for denne gutten i livet.
Cimorene Skrevet 12. mars 2012 #13 Skrevet 12. mars 2012 Håper virkelig du når inn til gutten din. Mobbing er ikke noe noen burde gå igjennom. Mange mobbeofre reagerer jo som denne gutten og er overdefensiv og tolker alt som et nytt angrep. Ekstra moro for mobberne når de får en så god reaksjon, og en ekstra bonus er jo at evt voksne vitner skylder på mobbeofret. Jeg ble mobbet fra 2-6.kl. og hadde i 6.kl. valgt ut hvilket tre jeg skulle henge meg i og kjøpt tau. Heldigvis flyttet vi før den datoen jeg hadde valgt meg. Jeg vet hvordan det er å være den som sitter på nåler og lurer på hva som kommer til å skje og hvem som kommer til å gjøre noe i dag, og forsøker å tolke ALT på forhånd slik at jeg hadde en mulighet til å komme meg unna eller skremme de bort ved å være ekstremt aggressiv. Jeg ville gjort som flere her sier og tatt med meg sønnen min for å si unnskyld til klassekameraten. Slik at det han var med på får konsekvenser uten at du må gå tilbake på det med playstationen. Lykke til, skjønner du ikke kan mikrostyre hva han gjør, sønnen din er jo tross alt 14 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå