Gjest sug lut Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Gartnerlosjen, fryd eder, for se, jeg bærer bud om en stor velsignelse som har vederfaret oss. På innskytelse sjekka jeg i går den ene balkongdigerkrukka jeg ikke pakka inn i vinter, den hadde nemlig ingen stauder i seg så jeg lot den stå bar. Og jaggu titta ikke den friskt grønne toppen av en eller annen løk fram, gitt! Ingen aning om hva jeg planta i den, gikk lettere bananas med løk i høst, men *noe* er det. Da slo det meg at kanskje de som a) har overvintra nedi putekassa, godt innpakka, nemlig tre svære krukker - en oransje daglilje, en kjempediger campanula og en storkenebb, alle med løker stappa langs kanten i fjor høst - og den svære storkenebben (Rozanne?) som har stått pakka inn i loppemarkedfilleryer, også med løk såvidt jeg huska, kanskje burde få slippe fram, før de ble dampkokt i sin innpakkethet. Så kunne jo kanskje løkene komme, tenkte jeg, naivt nok... For løkene HAR kommet! Innpakka eller ei, jeg har nå 65 løkspirer tittende opptil ti cm opp av bakken, eller altså av krukkejorda. De er asparges-på-boks-hvite, men jeg tenker noen dager i med mykji lys og varme skal endre på det. Og bladverket på de egentlige plantene i krukkene er også i farta, gitt. Så hva nå? Jeg tenker jeg dekker over m fileryer om natta, sånn løselig, og så håper jeg på fortsatt varme dager og sol, sånn langtidsvarselet sier. Blir det beinkaldt får de bo i stua - men vi skal ikke ha mer beinkaldt nå, skal vi vel? Hurra for overvintring-av-stauder-på-balkong-planen, jeg er jaggu genial og svært svært fornøyd!
Gjest sug lut Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Jøss, en alfabet-liste er ikke mulig, faktisk, det var altså punkt b som var planen, ikke en støgg brillejesus.
Gjest Ziva Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Kult, skal ikke ha mere kulde nå. Er egentlig klar for å sprette årets første utepils på verandaen. Hadde vært fint å slippe neglesprekk og frostbite. Mafiafyren dukker opp når man kombinerer b og ).
Gjest sug lut Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Brilejesusmafiaen er det man får igjen for at man er miljøskadd av jobb - jeg lager lister over en lav sko men får vel holde meg til nummerering, ikke bokstavering! Jeg har faktisk tatt årets første utepils på balkong, men den var litt trassen, og innpakka. I dag kunne jeg tatt den naken, omtrent, det må hva vært borti tredve grader i hjørnet da jeg titta utom.
skyrim Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Åh, dette innlegget passet meg som fot i hose nÅ! Gartnerlosjens edle forsvarere, kan dere hjelpe en garnternovise som stÅr klar for sitt livs første planting? Jeg har da vært pÅ Plantasjen (sikkert ikke helt anerkjent sted, men pytt sann, som novise er det lov) og jeg har kjøpt Narcissus (Bridal Crown), Freesia, Lilium og Dahlia. Dette skal da ut i potter. Men sÅ var det denne forkultiveringen, gitt. Kan jeg bare slenge dem oppi potter med jord, eller skal de settes sÅ og sÅ mange cm nedi som ved planting? I skrivende stund har jeg spisebordet dekket av en voksduk med knoller, løker, potter og en sekk blomsterjord samt Lecakuler mens jeg klør meg i hodet og undrer meg pÅ om plast kanskje ikke er sÅ gæli likevel... Hjelp?
Gjest Ziva Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Var på hytta i helgen og hentet frøposene så nå skal blomsterkassene få beboere. Må bare grave frem verandaen fra alt støvet fra veiarbeidet utenfor.
bIomstre Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Hurra, jeg frydes! Jeg fikk de fleste løkene i bakken. Masse grønne blader har kommet opp. Nabolaget er fult av krokus i alle farger, hvorfor har ikke jeg? Mener jeg har plantet slike... Hm, for dypt? De som skulle i krukke fikk ikke jord stakars (ble brukt opp på lyng og juleroser). Kanskje det er håp for de? Vårplanting?... Julerosen har greid seg fint i krukke på trammen! Trodde den skulle ryke i frosten, men den kom tilbake Så har jeg overvintret mynte. Klippet av noen stiklinger i oktober og satte i vann. Røtter kom raskt og de ble plantet. Nå har jeg en fin, fin liten busk! Den har fått bo inne da.
Gjest sug lut Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 Åh, dette innlegget passet meg som fot i hose nÅ! Gartnerlosjens edle forsvarere, kan dere hjelpe en garnternovise som stÅr klar for sitt livs første planting? Jeg har da vært pÅ Plantasjen (sikkert ikke helt anerkjent sted, men pytt sann, som novise er det lov) og jeg har kjøpt Narcissus (Bridal Crown), Freesia, Lilium og Dahlia. Dette skal da ut i potter. Men sÅ var det denne forkultiveringen, gitt. Kan jeg bare slenge dem oppi potter med jord, eller skal de settes sÅ og sÅ mange cm nedi som ved planting? I skrivende stund har jeg spisebordet dekket av en voksduk med knoller, løker, potter og en sekk blomsterjord samt Lecakuler mens jeg klør meg i hodet og undrer meg pÅ om plast kanskje ikke er sÅ gæli likevel... Hjelp? Hm, jeg har aldri satt løk om vÅren, ikke da jeg hadde hage og ikke nÅ, og aldri satt knoller i det hele tatt, men det kan da ikke være sÅ annerledes - jeg hadde lagt et lag leca i bunnen for Å unngÅ drukning/rÅtning, og sÅ satt dem i de krukkene jeg hadde tenkt meg, sÅnn omtrent sÅ dypt som angitt pÅ pakkene (stÅr alltid noen symboler som angir plantetetthet - det ser jeg alltid bort fra - og dybde, den er grei Å følge). Siden jeg er litt omtrentlig pÅ det meste har jeg aldri gjort sÅ veldig avanserte plante-/sÅ-løsninger, men det aller meste har kommet opp. Vet ikke hvor kaldt du bor, men er det bare rundt null om natta bør det gÅ helt fint, bare de fÅr varme pÅ dagtid. OG lys, visstnok, selv om mine innpakka spirere har motbevist at det er nødvendig Lykke til!
Gjest sug lut Skrevet 12. mars 2012 #9 Skrevet 12. mars 2012 Hurra, jeg frydes! Jeg fikk de fleste løkene i bakken. Masse grønne blader har kommet opp. Nabolaget er fult av krokus i alle farger, hvorfor har ikke jeg? Mener jeg har plantet slike... Hm, for dypt? De som skulle i krukke fikk ikke jord stakars (ble brukt opp på lyng og juleroser). Kanskje det er håp for de? Vårplanting?... Julerosen har greid seg fint i krukke på trammen! Trodde den skulle ryke i frosten, men den kom tilbake Så har jeg overvintret mynte. Klippet av noen stiklinger i oktober og satte i vann. Røtter kom raskt og de ble plantet. Nå har jeg en fin, fin liten busk! Den har fått bo inne da. Krokus kan drukne, tror jeg, men det er vel helst i krukke - at det er for fuktig og dårlig drenert og så råtner hele løken. _I frijord kan du tenkes å ha jordrotter? De spiste min mors løk (og røtter) et år, veldig kjipt. For så veeeldig dypt kan du vel ikke ha satt dem?Min mynte ble stemoderlig behandla siden jeg ikke fikk gjort alt jeg skulle i høst, men det skulle ikke forundre meg om den kan finne på å komme tilbake likevel...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. mars 2012 #10 Skrevet 13. mars 2012 Jeg har masse løk på tur opp, og aner ikke hva jeg planta. Men det er forskjellige saker, det ser jeg. Spennende. Og ellers må jeg si at mars med 15 varmegrader er det jeg liker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå