Gå til innhold

Er dette lite mat for stor 14-mnd gammelt småtroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei stor jente på 14 mnd (altså hun er tyngre enn gjennomsnittet).

Dette er måltidene:

Frokost kl 8: 1 grovbrødskive + 1-1,5 dl lettmelk

Lunsj kl 11: samme som frokost, eller 1 porsjon grøt (8-mnd grøt) + 1-1,5 dl lettmelk

Mellomåltid etter soving ca kl 14: frukt (litt forskjellig). Vann å drikke.

Middag ca kl 16: spiser 1-2 porsjoner på barnetallerken (dvs noenlunde full tallerken med oppdelt mat) av det vi har til middag. Vann å drikke.

Kveldsmat: 1 grovbrødskive + 1-1,5 dl lettmelk

Er sjelden det gis noe ekstra utenom måltidene, sjelden kaker osv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Du gir det samme som min 4-åring får. Ikke lite i det hele tatt.

Skrevet

Du gir det samme som min 4-åring får. Ikke lite i det hele tatt.

Oj! Ups... kanskje jeg gir for mye istede??

Hører så mange som forer ungene (på alder med min) med både 2 og 3 brødskiver til hvert brådmåltid, og enda flere måltider...

Skrevet

Synes ikke det er så mye mat, men mye melk..ville gitt mer vann.

Skrevet

her er hva min gutt på snart 17 mnd spiser

frokost: 1 brødskive og litt lettmelk og litt frukt, helst druer, det er favoritten før lunsj

lunsj: 1-2 brødskiver, vann

mellommåltid; banan, en yoghurt, litt kjeks etc

middag: gigantisk porsjon av det vi spiser, er alltid overrasket over hvor mye middag han kan stappe innpå og gjerne en smoothie som dessert

kvelds: hjemmelaget grøt av havregryn og sammalt hvete/rug

han er 11 kg og 80 cm

Gjest Antarctica
Skrevet

Tror antall brødskiver osv kan variere litt, de vokser jo også i rykk og napp.

Men jeg syns ikke ettåringen din spiser lite.

Nå er min 4-åring i barnehagen på hverdagene, så muligens ber han om 2 skiver til lunsj der, det veit jeg ikke. Men hjemme smører jeg ei brødskive og normalt er han mett da. Mellommåltidene i bhg er alltid frukt, og det prøver jeg å holde på hjemme også.

Skrevet (endret)

Syntes ikke det hørtes så mye ut.. min på 21mnd har spist sånn leenge. Går så klart litt opp å ned, noen dager spiser han mye mindre mens andre dager spiser han mer:

Frokost: 1/2-1 skive eller en liten barne ypughurt + litt vann (veeldig lite interresert i mat på morgenen å melk er ialf uaktuelt!)

Lunsj: 1-2skiver med melk til, evetuelt vann om han ikke drikker melka...

mellom måltid: 1skive + litt frukt vann å drikke

Middag: 1 full barnetallerken med oppdelt mat, vann å drikke

kvelds: 1-2 skiver eller youghurt med frø oppi vann å drikke

mellom dette kan han spise noen druer, rosiner eller mandarin.. Spiser ofte syntes jeg men han trenger det nok=)

ca 11.5kg og 85-90 cm lang=)

Endret av mamman til Fillip
Skrevet

Ok, godt å vite at jeg ikke gir for lite mat da iallfall :)

Men det sies at jeg kanskje gir litt for mye melk her... hvor mye melk er vanlig å gi da? Jeg fyller bare opp koppen jeg, til hvert brød/grøtmåltid, og det er max 1,5 dl (avent-kopper), er ikke alltid helt full, men drikkes alltid opp. Trodde melk var noe av det viktigste for dem å få i seg for å få nok kalsium til å øke størrelse på beinbygningen...

Skrevet

Mamman til Fillip: tolker innlegget dit at du synes du jeg gir for lite? Jeg tenker hvis sønnen din nærmer seg 2 år så er han en del større enn min, og jeg synes ikke han spiser noe særlig mer enn min? Tenker du jeg burde økt til 2 skiver? Jeg er ute etter å høre ulike meninger :)

Skrevet

Det høres perfekt ut!! Barn er forskjellige, noen spiser mye andre spiser lite. Det viktigste er at ditt barn er fornøyd og utvikler seg fint :)

Skrevet

Og jeg synes heller ikke det høres ut som for mye melk. Melk er sunt! Man skal jo ha i seg kalsium og jod osv... Så lenge han bruker vann som tørste drikke så er det helt greit. Ikke tenk så mye!! :)

Skrevet

Og jeg synes heller ikke det høres ut som for mye melk. Melk er sunt! Man skal jo ha i seg kalsium og jod osv... Så lenge han bruker vann som tørste drikke så er det helt greit. Ikke tenk så mye!! :)

Takk :)

Ja, vann er tørstedrikke utenom måltidene, og til alle måltider som ikke består av brød/grøt. Sjelden hun får juice/smoothie selv om det hender seg, men da får hun det som "kos" (bedre det enn godteri og kake iallfall). Aldri brus eller saft, det vet hun heldigvis ikke hva er enda. Men hun er ikke veldig glad i vann da... så drikkes ikke veldig mye av det. Hun får jo sikkert i seg såpass mye væske hver dag gjennom melka at hun ikke "trenger" så veldig mye mer, men får tilbudet iallfall, og får ikke noe annet istede.

Skrevet

Her er det ofte smoothie i stedet for frukt eller grønnsaker som mellommåltid, for det første fordi jenta mi elsker det og for det andre fordi det er blanding av litt forskjellige frukter, dermed forskjellige vitaminer osv. Ikke noe galt i å gi smoothie så lenge den ikke er tilsatt sukker.

Skrevet

Hei! Har også jente her på 14 mnd som alltid har vært litt over gjennomsnittet, men hun er også ganske lang da.. Uansett- sist vi var på kontroll hadde vekta stagnert og det var fordi hun da hadde begynt å gå. Det jeg vil frem til er at de små vokser i rykk og napp og skal derfor få mat til de er mette uavhengig om de er over eller under gjenomsnittet på sin alder! Dette går seg til etter hvert som de blir større:-) Så lenge de ikke spiser kjeks, kaker, saft og div søtsaker men normal sunn mat...

Her er hva min frøken spiser:

Frokost- 2 brødskiver uten skorpe (har begynt å spise litt av dem)+ en skvett ekstra lett melk

Lunch- 2 brødskiver+ en skvett ekstra lett melk

Mellommåltid- en yoghurt/frukt/frukmos med havregryn feks

Middag- samme som oss (ikke alltid hun spiser så mye om hun ikke liker det så godt)

Kvelds- en porskjon grøt+ en flaske på ca 2 dl med lunken ekstra lett melk rett før senga...

Det drikkes kun vann utenom måltidene og en Mariekjeks om hun blir veldig utålmodig på en lang biltur feks....

Skrevet

din på 14mnd spiser omtrent det samme som min på 21mnd.. ogå ser man ei på 4år spise det samme... jeg ville ikke tenkt på om han/hun spiser for mye eller lite jeg... virker barnet mer sultent så gir man mer mat, er barnet mett så skal de få slippe spise opp alt VI har funnet frem til de=) Ingen barn er like... Jeg tror de styrer dette ganske bra selv jeg! Eller det det bare min sønn som er flink til det?

God allmenntilstand og jevn vektoppgang så får de spise hvor mye eller lite de vil=)

Skrevet (endret)

Vår lille er 16 mnd nå. Har spist det samme ganske lenge:

frokost: 1,5 brødskive + litt melk

lunsj: 1 brødskive + 1 yoghurt

15-16-tiden: 1 stort middagsglass

18.45: 1,5 brødskive + melk

Innimellom får hun en frukt/grønnsakbit, men ikke noe fast tidspunkt.

Smaker/spiser av våre middager også, men bare hvis det er noe som egner seg og tidspunktet passer (vi er ofte litt sent i gang med middager og vet vi må skjerpe oss..)

(Hun er forresten ganske liten av størrelse, 9100 g og 75 cm)

Endret av Aiva, j121110
Skrevet

Vår lille er 16 måneder og spiser som regel 2 skiver til frokost, lunsj og mellommåltid i barnehagen (dvs en brødskive + varmmat), et middagsglass til middag og grøt/2 brødskiver til kvelds. Vi synes han spiser mye når han er frisk og pigg, men så fort han blir syk (og det blir han ofte, sukk..) går nesten ingenting ned. Med andre ord: dette varierer masse! Han veier 11 kg. og er 82 cm lang.

Skrevet

Synes det ser helt normalt ut jeg :) Jenta mi på 1 1/2 år spiser

1 brødskive til frokost og halv dl melk

2 brødskiver + frukt til lunch - vann

Mellommåltid i bhg - 1 brødskive og endel frukt - vann

1 stooor middagsporsjon.. Like stor som min vertfall ;)

og til kveldsmat er det somregel 1 brødskive + 1 yoghurt eller en stor porsjon med havregrøt :)

Hun er 19 mnd og veier 9,5 kg og er 80 lang.. Spiser mye, men legger ikke på seg.. Aktiv sa du? ;)

Skrevet

Dette spiser vår gutt på 14 mndr.

halv skive eller liten porsjon grøt, + litt melk

1 skive + halv frukt + litt melk

halv porsjon middagsmat + vann

1 liten porsjon grøt.+ litt melk eller vann

Får mm når han vil ha, ca 3-5 ganger i døgnet.

Han er ikke glad i mat.Har aldri vært glad i mat. 1 år gammel var han 80 cm og 11 kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...