Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Lar det seg kombinere? Det kan kanskje hjelpe på fødselsangsten?
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 Benzodiazepiner (som er den gruppen disse legemidlene tilhører) er ikke til bruk under graviditet fordi barnet påvirkes, så det tviler jeg på...
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Benzodiazepiner (som er den gruppen disse legemidlene tilhører) er ikke til bruk under graviditet fordi barnet påvirkes, så det tviler jeg på... Men det er vel begrenset hvor mye dette kan skalde om det brukes under selve fødselen. (Kontra langvarig bruk i svangerskapet tenker jeg)
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2012 #4 Skrevet 11. mars 2012 Men det er vel begrenset hvor mye dette kan skalde om det brukes under selve fødselen. (Kontra langvarig bruk i svangerskapet tenker jeg) Sikkert nok, men uansett driver man ikke forskning på hvordan mors medikamentbruk påvirker babyen bortsett fra i de tilfellene der mors helse uansett må gå foran, av helt åpenbare etiske grunner. Det meste av kunnskap vi har er derfor erfaringsbasert og erværvet i de tilfeller der mor har tatt medisinene uten at det er kontrollerte forsøk. Derfor vet man generelt veldig lite om potensielle skadevirkninger, og er svært restriktive med medikamenter som man veit går over. Jeg vil som sagt tro at det ikke blir skrevet ut benzo til fødende, men det er det vel bare fødselslegen som kan gi deg et skikkelig svar på..
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #5 Skrevet 11. mars 2012 Men det er vel begrenset hvor mye dette kan skalde om det brukes under selve fødselen. (Kontra langvarig bruk i svangerskapet tenker jeg) Sikkert nok, men uansett driver man ikke forskning på hvordan mors medikamentbruk påvirker babyen bortsett fra i de tilfellene der mors helse uansett må gå foran, av helt åpenbare etiske grunner. Det meste av kunnskap vi har er derfor erfaringsbasert og erværvet i de tilfeller der mor har tatt medisinene uten at det er kontrollerte forsøk. Derfor vet man generelt veldig lite om potensielle skadevirkninger, og er svært restriktive med medikamenter som man veit går over. Jeg vil som sagt tro at det ikke blir skrevet ut benzo til fødende, men det er det vel bare fødselslegen som kan gi deg et skikkelig svar på.. Det blir i alle fall skrevet ut benzo til gravide med "vanlig" angst. Bare kom til å tenke på det når jeg leste en tråd om fødselsangst. De er jo effektive mot engstelse før operasjoner, tannlegebeøsk ect. så da er de kanskje det i starten på en fødsel også?
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2012 #6 Skrevet 11. mars 2012 Det blir i alle fall skrevet ut benzo til gravide med "vanlig" angst. Bare kom til å tenke på det når jeg leste en tråd om fødselsangst. De er jo effektive mot engstelse før operasjoner, tannlegebeøsk ect. så da er de kanskje det i starten på en fødsel også? Om valium og graviditet: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra et begrenset antall gravide viste økt risiko for misdannelser som ganespalte og mental retardasjon. Diazepam akkumuleres i fosteret, hvor kontinuerlig tilførsel gjennom lengre tid kan fremkalle hypotoni, åndedrettsbesvær, hypotermi, sløvhet, diebesvær («floppy infant syndrome») og uregelmessig hjerterytme hos det nyfødte barnet. Enkelte tilfeller av dysmorfi og nevrologisk dysfunksjon er rapportert som følge av høye doser under graviditeten. Enkelte tilfeller av abstinenssymptomer hos barnet er rapportert. Dyrestudier viste reproduksjonstoksiske effekter. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Diazepam passerer slik at barnets serumkonsentrasjon er 35-70% av morens. Det er sannsynlig at barn som ammes kan få skadelige effekter. Preparatet skal ikke brukes under amming. Om sobril og graviditet: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Den farmakologiske effekten av oksazepam ved kontinuerlig tilførsel over lang tid kan gi opphav til hypotoni, åndedrettsbesvær og hypotermi hos den nyfødte («floppy infant syndrom»). Det er også rapportert fysisk avhengighet og abstinenssymptomer hos barnet. Benzodiazepiner har i dyreforsøk gitt misdannelser, f.eks. ganespalte, CNS-misdannelser og varige atferdsforstyrrelser hos avkommet. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Oksazepam går over i morsmelk slik at konsentrasjonen i morsmelk er ca. 10% av plasmakonsentrasjonen. Preparatet bør ikke brukes under amming. Det er altså langt fra risikofritt å bruke under graviditeten. Legg også merke til at det står at man har begrenset erfaring med bruken av medikamentene. Men som sagt, det er nok fødselslegen som må gi deg svar på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå