Mamma i vinden Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Jeg har dette pga svangerskapet og har vært gjennom mislykket stentoperasjon. Må gå med slange fra nyrebekken ut ryggen resten av svangerskapet. Litt kjipt, og føler meg litt alene med dette her. Aldri hørt om denne svangerskapskomplikasjonen før, selv om legene sier det ikke er uvanlig. Finnes det noen andre som har vært borti det samme? Erfaringer? Og hvordan gikk fødselen?
Cimorene Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 Jeg også hadde det, men hadde det kun i en kort tid pga sykdom som gjorde at det ble ks. Funka helt fint altså, eneste at den jævla posen var en del i veien, under dusjing/soving/påkledning etc. Men ellers ingen problemer, ingen lekkasjer eller noe Gjør ikke vondt å fjerne, og det grodde helt fint, ingen arr. Følg med litt på urinen i posen, obs hvis friskt blod/slim. Tenk litt på hygienen, drenet er jo en motorvei for bakterier inn i kroppen din, men urinen i seg selv er jo steril. Jeg hadde et sånt magebånd for gravide som jeg puttet posen inni, så var den trygg for å hekte seg fast.
Mamma i vinden Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2012 Takk for svar! :-) Så bra å høre det ikke bare er meg! Hvor raskt etter fødselen kunne du fjerne det? Ja, har forstått det med infeksjonsfare, men hva tenker du med "tenk på hygienen"? Har fått så lite info. Nå har jeg plasttape over der slangen går inn, slik at jeg kan dusje uten at det. blir vått. Legen som tok det på. Skifter det ikke selv. Har ti uker igjen...syns det er litt belastende med den posen og en laaaaang ledning. Har den på foten, og må gå med vide bukser. Men skal prøve i magebelte. :-) Gleder neg til fødselen! Dette har vært et svangerskap fra helvete!
Gjest April barn <3 Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Prøv å google hydronefrose, da finner du mye info. Hadde det sist svangerskap fra uke 6 til fødsel. Fikk satt inn stent i urinlederen.. Lurer på hvorfor noen må gå med pose mens noen får stenten inni kroppen. Ble satt igang i uke 39 pga utvidet nyrebekken. Stenten ble tatt ut seks uker etter fødsel, det var vondt! De tok den ut via urinrøret. Har begynt å få smerter igjen, har heldigvis bare fire uker igjen. God bedring
Mamma i vinden Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2012 Å, sÅ godt Å høre om flere. Føler meg litt alene med dette her. Hadde aldri hørt om det før. Jeg ble lagt inn akutt med store smerter pÅ høgre side. Fikk lagt inn dren med slange og pose for Å lette pÅ trykket midlertidig, mens de utelukket nyrestein. Etter noen dager ble det satt inn stent under full narkose. Etter inngrepet fikk jeg veldig mye kynnere og de fryktet at fødselen skulle starte - i uke 28. Heldigvis stoppet det. Men samme dag kom smertene tilbake. Stenten hadde sklidd ut. De prøvde to ganger til, men begge gangene ble sannsynligvis stenten klemt flat av trykket fra livmora. :-( Siste gangen satte de inn en tykkere slange, men det hjalp heller ikke. SÅ da ble det dren og pose. Var rimelig medtatt etter alle operasjonene. Men nÅ slipper jeg ihvertfall smertene! :-) Det er det verste jeg har vært gjennom! Tar gjerne en ekstra fødsel i stedet! Ble du satt i gang pga at smertene kom tilbake? Eller pga av problemene du hadde hatt og stenten? Snakket litt med fastlegen og hun mente dette var grunn nok til Å bli satt i gang før termin. HÅper pÅ det. Har hatt posen i to uker nÅ, og det gÅr jo greitt, men slangen kommer lett i klem og sÅ er jeg litt redd infeksjoner.
Mamma i vinden Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2012 Og god bedring til deg også! Lykke til! :-)
Cimorene Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Ang. hygiene: Urinen inne i posen er jo i utgangspunktet steril, så inngangsporten for bakterier er kranen/tuten når du tømmer posen. Vask fingrene før du tømmer posen, ikke fikle mye med posen når hendene dine er "skitne" (altså ikke vasket), ikke la den ligge på gulvet og sånt. Jeg fikk ks pga annen sykdom, så vet ikke om man kan bli satt i gang før. Drenet mitt ble fjernet tre dager etter fødselen. Var på røngten med kontrastvæske som ble sprøytet inn i nyra først, så de var sikre på at urinlederne fungerte som normalt. Så ble drenet fjernet på barselavdelinga av en spl fra urologen, det tok max 10 sek og var ikke vondt, men en rar følelse. Er helt frisk nå. Det er visst noenlunde "vanlig" med utvidet nyrebekken blant gravide. Er bare en av de tingene man aldri hører om, som numne fingre og kramper i bena om natta (au!). God bedring til deg og den lille
Mamma i vinden Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2012 Takk! Og takk for info og svar! Satser på å bli satt i gang litt før. Og heldigvis er dette tredje og siste barnet! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå