Gå til innhold

hvis man føder for tidlig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

føder man vaginalt eller blir det automatisk KS? eller hvilke retningslinjer fins det?

tenker fra uke 32-36.. og gjerne hvis man blir satt igang pga veksthemming o.l.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helst vaginalt, da det er det beste/tryggeste for både deg og barnet -om alt ligger til rette for det.

Men klart, om man ser at barnet ikke får næring, er veldig svakt, dårlig forsterlyd etc, så vurderes ks.

Skrevet

Søsteren min fødte vaginalt i uke 32.

Jeg fødte vaginalt i uke 36.

Keisersnitt blir vel bare vurdert om det er fare for liv og helse for mor eller barn, ellers er vaginal fødsel det tryggeste for begge.

Skrevet

vet dere hvorfor det er tryggest for barnet? (evt link?) Trodde barnet var så "lite" at en vaginal fødsel ville være tyngre for barnet? Men tenker tydeligvis feil :)

har født vaginalt før men det var tett opp til termin, men ble satt igang pga veksthemming..

HI

Skrevet

Jeg fødte vaginalt i uke 32. vannet gikk og barnet var klar for å komme ut. var aldri ett spørsmål om ks. Vil ikke tro at de hadde latt meg føde vaginalt om det var større risiko en ks.

Skrevet

Ingen fast regel. Jeg ble igangsatt, men så ble det hasteks pga fare for mor og barn. 5 uker prematur.

Skrevet

her kommer iallefall en link om prematur fødsel og ks -samt evt komplikasjon som Preeklamsi el veksthemning/morkakesvikt...

"Prematur; Det er en øket mødredødelighet ved keisersnitt i forhold til vaginal fødsel. Bergsjø refererer til undersøkelser som viser en mangedobling av risiko (7). Nå er det få kvinner som dør i forbindelse med fødsel i Skandinavia, men det er viktig å huske på at dødeligheten ved keisersnitt ikke er null.

Teknisk er keisersnitt svært tidlig i svangerskapet vanskelig. Da er nedre livmorsegment tykt og lite utvidet og det kan bli nødvendig å legge et lavt midlinjesnitt for å få stor nok åpning. Ofte må dette snittet utvides oppover. Denne typen snitt medfører større blødninger (8). De gir også svakere arr enn vanlige lave tverrsnitt og kan lettere sprekke i senere svangerskap. Keisersnitt ved svært premature fødsler gir derfor en øket risiko for mor i forhold til når det utføres senere i svangerskapet."

http://www.forskning...srapp13-07.html

Et prematurt barn har allerede underutvikledte lunger, og vaginalfødsel er det beste for de (så sant barnet ikke er for svakt) da det sørger for rette bakterier overføres ifra mor, samt riktig trykk imot lungene -Ks barn har oftere pusteproblemer etter fødsel, og økt risiko for astma.

Men vurdering blir nok tatt i hvert enkelt tilfelle, det er bare ingen automatikk i at det blir KS...

Skrevet

Som svart tidligere kommer det an på tilstand til mor og barn. Jeg hadde KS i uke 34 pga. svak navlestreng, og hørte aldri snakk om å føde vaginalt.

Har også en venninne som fikk i uke 29 pga. svangerskapsforgiftning og dårlig blodgjennomstrømning til barnet. Også der ble det KS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...