Gå til innhold

"Merklig"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en gutt som ikke prater. Han er nå 6 år gammel og har ikke vokalspråk.

Han er verken døv eller stum,men har altså ingen "språk".

Bare lyder og enkelte (utydlige) ord,som mamma og nei/ja.

Legene vet ikke hvorfor han ikke prater.

Noen her inne som kjenner til,eller har barn som ikke prater i en alder av 6 år?

Hva er "diagnosen" deres? Må jo VÆRE noe som gjør det liksom?

*undrer*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en stelillesøster som ikke pratet ordentlig før hun var 8år, og hun prater enda dårlig i en alder av 16år.

Her var det uoppdaget døvhet på øret. Hun har faktisk gått igjennom mange kontroller, men det ble aldri oppdaget.

Skrevet

Kjenner også en slik gutt, han ble skadet under fødselen. Han ser helt frisk ut og er normal intelligent på de fleste områder, men tiden uten oksygen under en dramatisk gav han en hjerneskade på språksenteret på hjernen.

Mener han hadde begynt på skolen før de fant hjerneskaden hans...

Nå er han snart 16 år og har et språk, men er veldig vanskelig å forstå for de som ikke kjenner han. Mye mobbing osv stakkars.

Skrevet

Merkelig, utydelige og så videre.... norsktimene tror jeg du hoppet litt over her og der..

Men til spørsmålet ditt - ekspressive språkvansker. Les om det.

Rart om ikke speialpedagog allerede har vært inne i saken.

Har barnet hatt dren? Det kan faktisk være løsningen, om der ikke er noe mer permanent problem med hørselen.

Skrevet

Takk,alltid kjekt å få påpekt feil. ;)

Men nei,barnet har ikke hatt dren,og har vært til utallige leger og sjekker uten at de kan komme frem til en dignose av den grunn.

Jeg skal gå å lese litt om det du nevnte.

Skrevet

Så en dokumentar for en del år tilbake om barn som "velger" å ikke snakke, der var det psykiske årsaker som at barnet hadde frykt for å snakke osv. Som lå bak. Men kan jo som nevnt over også være hørsels hrmning som ikke er blitt oppdaget som ligger bak. Sønnen til ett vennepar har en sønn som nå er tenåring som ikke har språk av ukjente grunner, han hører godt og er visst ikke stum men snakker bare ikke

Skrevet

Nja. Min tante unge har litt dårlig språk og virker ikke helt som om han skjønner stort som blir sagt til han. Feks: Kan du legge dette i vedkassen. å svarer: ehh.. vedkassen?

Ja den ved siden av ovnen.

Svarer: ehh.. ovnen?

Virker temmelig fjern også. Pluss at han ikke er så flink i språket.

Min mor sier at min toåring faktisk er mer oppegående å forstår mer enn han som snart blir 6 år.

Hva det er aner jeg ikke og foreldrene kunne vel brydd seg mindre vil jeg tro. Har ikke den følelsen av at de kan se sine barn om det er noe med de for å si det sånn.

Skrevet

Jeg synes det er merkelig med voksne damer som ikke kan stave ordet merkelig.

Skrevet

Og jeg synest det er merkLIG med voksne damer som synest det er merkLIG med voksne damer som ikke kan stave ordet merkLIG rikitg.

Skrevet

Denne gutten jeg prater om er langt ifra dum,han er tvert imot veldig oppegående. :)

Mulig det kan være traumer som ligger bak,da han kom til landet som 1 åring,men dette er isåfall ikke noe foreldrene vet. (adoptert)

Ifølge papirer og adopsjonskontor så har han ikke opplevd noe traumatisk,men ble forlatt som nyfødt hos en "fostermamma."

Men OM det skulle være traumer,skulle det da gå ann å bære sånn preg av dette at det vil påvirke språket? Jeg mener,om det skjedde før gutten var 1 år?

Nei,det er ikke godt å si hvorfor han ikke prater skikkelig..

Skrevet

Han kan ha noe som heter "selektiv mutisme", som betyr at han velger å ikke prate. Ei jente jeg kjenner prata ikke på over to år, og den dagen hun plutselig prata igjen måtte hele familien late som det var helt normalt... Det var merkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...