Gå til innhold

Om tampongbruk (ikke gravid/fødselsspørsmål)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var litt vanskelig å formulere en riktig overskrift her, gjelder altså tampongbruk men har lite å gjøre med graviditet/etterfødselsvirkninger osv. Advarer om ekle detaljer...

Det som er så utrolig irriterende er at når jeg har mensen så fyller tampongen seg opp på halve siden omtrent (vel, i starten blir det jo litt mer blodig, dette er "værre" mot siste halvdel av syklusen på en måte...) Altså det jeg mener er at den er rød og blodig på den ene halvsiden, mens den fortsatt kan være hvit på andre halvsiden. Likevel så trenger blodet seg ned til bunnen av tampongen og snora... så da blir det blod på truseinnlegget og jeg må skifte tampong... merker det veldig godt når jeg tisser, at det begynner å dryppe blod etterpå, så skifter jeg ut en tampong som har sittet i kort tid og nesten ikke har blod på seg i det hele tatt! spesielt irriterer dette meg på slutten av menstruasjonsuken når det nesten ikke er blod i tampongen men likevel går helt ned til snora!!

Er dette et normalt problem med tampongbruk eller gjør jeg noe feil?? Skjønner ikke hva som man evt kan gjøre feil, jeg bruker tampong etter størrelse i syklusen, trykker den så langt opp som jeg bare får til (selv om den ikke så lett glir opp, så den er vel i grunnen ikke kjempelangt opp, men normalt likevel tror jeg). Bruker OB så det er sagt. Rosa/blå/gul.

AH utrolig irriterende!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er anatomien din som har skylden.

Vi er ikke helt glatte og rette inni der, vi er rynkete, skrukkete og huden kan ligge i folder. Antagelig følger blodet en skrukk eller rynke langs tampongen...

Skrevet

Det er anatomien din som har skylden.

Vi er ikke helt glatte og rette inni der, vi er rynkete, skrukkete og huden kan ligge i folder. Antagelig følger blodet en skrukk eller rynke langs tampongen...

Men er det ikke bare fra toppen det bør da? Slik at det kun er toppen som trekker inn blodet annet enn det som ligger i skjedeveggene? Og når kun toppen trekker inn blodet så burde det skje jevnt i tampongen?

Har du det slik også? Evt er det lurt å prøve et nytt merke tampong?

Skrevet

Et eneste tips til deg - Mooncup / ladycup.

Det er aldeldes genialt og du trenger ikke bekymre deg for det du beskriver her.

Skrevet

Hvordan brukes en mooncup/ladycup? Hvordan fungerer den?

Skrevet

Lurer jeg også på. Har sett bilde av en, og synes det ser "utrygt" ut :P

Skrevet

Det er en kopp i myk plast som man klemmer sammen og setter på plass. Så fort du slipper taket i den folder den seg ut og skaper et vakuum mot skjedeveggene slik at det ikke renner noe ut på sidene. Selv på de første dagene med mye blod rekker det å tømme den 3-4 ganger i løpet av døgnet, de siste dagene rekker det med morgen og kveld.

Det er hygienisk, sikkert, du trenger ikke tenke på skifting på samme måte som med tamponger, ingen fare for soppinfeksjoner og slikt som mye tampongbruk kan gi. i tillegg har du en slik cup i 4-5 år, så det er både billig og miljøvennlig også.

Ingen av de jeg kjenner som har forsøkt det går ikke tilbake til tamponger igjen.

Skrevet

Heller du ut blodet på ladycupen/mooncupen i do da eller? Skyller den? Offentlige toalett osv har ikke bestandig vask inne på toalettet. Blir det mye gris ved skifting? Og hva om den "renner over"? Bikker hele koppen ut da?

Skrevet

Ja, man heller den i do, og skyller cupen før den settes på plass igjen.

Har faktisk aldri vært i den situasjonen at jeg har måttet tømme den på et offentlig toalett, men det kan jo også være en ide å ha med våtservietter hvis du vet at du må tømme den et sted hvor du ikke har vask tilgjengelig.

Når man får teken på det blir det ikke noe gris nei, du lærer deg raskt hvilken vinkel du holder cupen i for at det ikke skal renne over kanten før du får den ut.

Når du skal ha den ut trykker du lett i siden på den for å løse ut vakuumet, så kan den trekkes ut.

Du lærer deg raskt hvor ofte du må tømme den de første dagene, det er målestreker på den slik at du ser hvor mye du blør, og da kan du raskt regne deg til om du kunne latt den sitte en time til eller ikke.

Så lenge vakuumet er der vil det uansett ikke kunne renne over, da skal det ikke komme ut før du tar ut cupen,

De første dagene jeg brukte den følte jeg en trygghet i å ha på truseinnlegg også, vi er alle ulike, og litt trening må til for å bli kjent med akkurat hvordan og hvor langt inn du bør plassere den, for du skal jo selvfølgelig ikke kjenne at den er der heller.

Jeg kjøpte min hos nettbutikken til Bæreglede, den heter Lunette, og jeg er superfornøyd. Kan ikke få skrytt nok at den oppfinnelsen!!

Skrevet

En annen viktig ting jeg må si om ladycup er at mange (meg selv inkludert) opplever at menssmerter blir borte!!!

Helt merkelig, og jeg aner ikke om det kommer av vakuumet eller hva det er, men mitt forbruk av smertestillende de første dagene av mensen er redusert til et minimum!

Skrevet

Jeg trenger kun å tømme den morgen og kveld uansett når i mens forløpet jeg er. Har hormonspiral og blør kanskje ikke like mye nå som før.

var litt jobb de første gangene jeg hadde mensen for å venne meg til den og hvor mye jeg måtte fjerne av plast tuppen(jeg måtte klippe av hele fant jeg ut etter hvert). Men etter innkjøringen er det bare helt fantastisk.

Skrevet

Dette er jo uten tvil interessant, og tydeligvis veldig økonomisk! Men jeg ville vært redd for å "miste" den inn der, hvordan får man tak i den hvis den kommer for langt inn? Skummelt....?

Skrevet

Hehe... det er ingen fare for at den blir borte. Cupen er kanskje 5 cm høy, og skjeden din er knapt noen centimeter lengre.

Den skal heller ikke så langt opp. Og du vil uansett få tak i den med fingrene.

Prøv! :)

Skrevet

Dette er jo uten tvil interessant, og tydeligvis veldig økonomisk! Men jeg ville vært redd for å "miste" den inn der, hvordan får man tak i den hvis den kommer for langt inn? Skummelt....?

Du setter deg ned på do og da kjenner du den rett innenfor åpningen. Den kan ikke komme så langt opp siden den er vid og det er ingen plass for den å forsvinne. Når du sitter slik er det bare å trykke ut vakumet og dra den forsiktig ut.

Tømmer blodet i do og skyller resten ut i vasken.

Når jeg skal sette den inn har jeg ene foten opp på dolokket og bretter den og setter den inn igjen.

jeg har funnet ut at det er dette som fungerer for meg, en andre gjør det sikkert på sin måte.

Skrevet

Introduksjonsvideo, så kan dere se hvordan den brukes:

Skrevet

Bruker man den om natta ? Føler man seg "sikker" hvis man trener med den i? Vil store bevegelser føre til lekkasje ? ;p

Skrevet

Får inntrykk av at den er ganske stor, altså, er den vanskelig å dytte opp? Etter de første par dagene med mest blod, så får jeg knapt til å dytte opp en normal størrelse tampong (og på slutten den minste typen). Selv om de ser ut til å være en del mindre. Eller går den lettere opp fordi den er glattere eller noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...