Gå til innhold

Blir dette "rett" ? (testament)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet ut forslag til testament i dag. Såg veldig greit ut, men; Jeg har 1 barn fra et tidligere forhold og 3 med sambo. Om jeg dør først får ungene sin del av arven. Altså 2/3 delt på 4. Når så sambo dør vil de 3 barna jeg har med han, dele hele huset og alt av innbo...

Eldste barnet arver jo såklart sin far og, men jeg stusset litt over dette likevel.

Søsteren min døde for 3 år siden. Hun har to jenter med forskjellige fedre. Eldste fikk utbetalt under 200 000,- Mens den yngste engang kommer til å arve huset som hennes far nå bor i (ca.3 mill.) Er vel neppe rettferdig?

Vil sikkre alle barna mine like godt og rettferdig slik at det er sagt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du skisserer blir helt feil! Om du har særkullsbarn ville jeg tatt meg den timen det tar å lese arveloven og arveavgiftsloven. Det går fort, og er ikke så komplisert. Og du kan hoppe over alt som ikke angår deg og din situasjon :)

Jeg kunne sikkert hjulpet deg med å skissere litt, men da må jeg vite så inderlig mye mer om hvordan dere har fordelt ting, og det vet jeg ikke om du vil dele. Uansett, lykke til!

Skrevet

Hvis du skal skrive testamente, er det for å sikre samboeren din, og ikke barna. De har uansett rettigheter i følge arveloven som sikrer deres arv.

Skrevet

Det du skisserer blir helt feil! Om du har særkullsbarn ville jeg tatt meg den timen det tar å lese arveloven og arveavgiftsloven. Det går fort, og er ikke så komplisert. Og du kan hoppe over alt som ikke angår deg og din situasjon smile.png

Jeg kunne sikkert hjulpet deg med å skissere litt, men da må jeg vite så inderlig mye mer om hvordan dere har fordelt ting, og det vet jeg ikke om du vil dele. Uansett, lykke til!

Får sjekke litt mer :-) Synes det skurrer litt. Vi eier halve huset/bilen hver. Er ikke så lett dette med arv. Iallfall når man har barn fra før. Vil ikke ha noe bitterhet i familie p.g.a. arv heller.

Skrevet

Hvis du skal skrive testamente, er det for å sikre samboeren din, og ikke barna. De har uansett rettigheter i følge arveloven som sikrer deres arv.

Jeg vil sikre at barna får en rettferdig arv...

Skrevet

Tar det siste først. Siden eldste av din søsters unge arvet ca. 200 000 kr hadde sikkert sin søster verdier for 400 000 kr da hun døde( + det mannen hennes skulle arve)

Da fikk eldste utbetalt sin arv med en gang, mens yngste må vente til sin far enten gifter seg eller dør siden han nå sitter i uskifte. Det at han har tatt over huset og opparbeider seg formue kommer ikke første ungen til din søster tilgode siden hun ikke arver han.

Yngste søster får da siden sin morsarv + sin farsarv.

Så over til dere:

Dør han har du rett til å sitte i uskifte og ingen unger får arven sin før du enten gifter deg eller dør.

Når du må skifte arver hans 3 unger og du hans del. Din del skal ikke deles før du dør og arven etter deg skal deles på alle 4 ungene.

Skrevet

Spørsmålet er: Eier du verdier for mer enn 600 000 (av din andel av boet når gjeld er trukket fra?)

Gjør du ikke det (f.eks. fordi dere har mye gjeld) , så er det ditt særkullsbarn som ender opp med å ikke arve noe, og burde sikres.

Samboers rett til arv går foran barnas rett til arv. Dvs: Er det 400 000 å arve, får din samboer ca 350 000 (minstearv). Deres felles barn vil i sin tid motta din arv som har gått til din samboer (fordi han er deres far). Ditt særkullsbarn vil ikke dette.

Skrevet

Spørsmålet er: Eier du verdier for mer enn 600 000 (av din andel av boet når gjeld er trukket fra?)

Gjør du ikke det (f.eks. fordi dere har mye gjeld) , så er det ditt særkullsbarn som ender opp med å ikke arve noe, og burde sikres.

Samboers rett til arv går foran barnas rett til arv. Dvs: Er det 400 000 å arve, får din samboer ca 350 000 (minstearv). Deres felles barn vil i sin tid motta din arv som har gått til din samboer (fordi han er deres far). Ditt særkullsbarn vil ikke dette.

Unnskyld at jeg spør, men hvor i alle dager har du dette fra? Dette har du nok ikke helt skjønt....

Skrevet

Men, hvordan sikre de? I tilfelle jeg blir truffet av en blomsterpotte i morgen ;-)

Skrevet

Alle 4 barna og mannen din er sikret. Men det er forskjellige regler avhengig av hvem som dør først. Du trenger ikke sikre barn eller samboer/ektefelle i eget testamente, med mindre du ønsker å gjøre noe anderledes enn loven. Noe du kan om du har stor formue.

Men som jeg sa i stad - ikke ta i mot råd her, det er svært få som skjønner seg på arveloven. Les den selv og sett deg inn i det.

Men for å svare deg; får du en blomsterpotte i hodet i kveld, så vil mannen din arve det han har krav på (25%). De 4 barna vil arve like deler av det som gjenstår. (Men husk at vi kun snakker om halve huset, for den andre halvdelen er jo mannen sin, og inngår ikke i din arv). Mannen din har rett til å sitte i uskiftet bo i forhold til deres felles barns arv, så de får ikke nødvendigvis cash med en gang. Men ditt særkullsbarn kan kreve dette.

Si huset dere har verdier for 2 millioner (alt medregnet), når all gjeld er fratrukket. Da er jo halvparten av dette mannen sine verdier og inngår ikke i boet. Du står igjen med 1 million som går til arv. Av denne millionen arver mannen 25% = 250.000. Barna deler likt de 750.000 som gjenstår, altså oppunder 200.000 hver. Ditt særkullsbarn er det eneste som kreve disse utbetalt med en gang. Felles barna Må vente om din mann ønsker å sitte i uskifte. Når mannen dør arver de tre fellesbarna hele boet. Ditt særkullsbarn har jo allerede fått sin arv.

Dør mannen din i kveld og vi tar utgangspunkt i samme verdier arver du din andel 25% = 250.000. Ditt særkullsbarn har ingen arv fra din mann, og det er derfor kun de 3 fellesbarna som arver 250.000 hver. Men, du siden dette er felles barn kan du velge å sitte i uskiftebo, og ikke betale ut før du selv dør. Når du dør vil da farsarven til de 3 fellesbarna taes ut av dine verdier/boet før det gjøres opp, også vil de 4 barna dele verdiene som gjenstår likt.

Håper det hjalp.

Hilsen tidligere ansatt ved skatteetatens avdeling for fastsetting av arveavgift.

Skrevet

Siden når har samboere arverett? Trodde da virkelig at morsarv prioriteres før arv til samboer, og at man må skrive testamente i samboers favør for at han eller hun skal kunne arve. Ift deg, HI, så er det jo sånn at ditt barn vil få farsarv. Om du eide alene, så ville du ikke ha mer midler om du døde i morgen, enn du har nå. At arven til de andre barna dine vil øke, fordi deres far lever videre og dermed får opparbeidet seg verdier ettersom årene går, har jo ingenting med ditt barns morsarv å gjøre, barnet ville uansett ikke arvet mer enn hva du hadde av eiendeler og formue den dagen du dør.

Skrevet

Siden flere år siden. Samboere som har levd i ekteskapslignende forhold i mer enn to år, eller samboere med felles barn regnes som ektefelle etter arveloven. Slik har det vært lenge.

Skrevet

Siden flere år siden. Samboere som har levd i ekteskapslignende forhold i mer enn to år, eller samboere med felles barn regnes som ektefelle etter arveloven. Slik har det vært lenge.

Samboere med felles barn har begrenset arverett. Arven er begrenset til 4G.

Skrevet

neinei! Med forbehold om helt splitter nye regler som har gått meg hus forbi. samboere og ektefeller har en minstearv, dersom det ikke er livsarvinger til boet. Det finnes ingen begrensning på samboers arverett. Om du skal si sånt må du nesten følge opp med en kilde.

Skrevet

Minimum 4G mener du vel?

316 864 kr

Skrevet

Så hvis HI har en relativt liten formue, vil denne gå til hennes samboer, og særkullsbarn får ingen morsarv. Fellesbarna vil da få morsarven i tillegg til farsarv når far dør. Dette er jo ikke bra.....om jeg var deg, HI, ville jeg skrevet en egen livsforsikring hvor særkullsbarn er den som begunstiges dersom du dør, slik at du er sikret at barnet får en arv.

Skrevet

Vanskelig med linker med mobil. Googlet "arverett samboere" og fikk opp regelendringen som kom for noen år siden (før hadde ikke samboere arverett).

Skrevet

men da har du nok googlet frem en side som er bare sprøyt! Bruk kun linker fra rettssaler eller skattetaten til dette. Stort sett alle andre kilder er det feil i ofte. Selv fra advokater. Er helt vanvittig! Det som gjelder er loven. Og den er ikke særlig lang. Så er man usikker, les der :) Man har pliktdelsarv på 3/5, resten kan, om man ønsker testamenteres bort til andre etter gjeldende regler. Av de 3/5 har samboer/ektefelle arverett på 25%. 75% er forbeholdt livsarvinger. Alle livsarvinger - også særkullsbarn, naturligvis!!

MEN, har man stor formue er reglene anderledes. Ingen har krav på å arve mer enn 1.000.000. Etter det kan man bestemme mye mer fritt. Og da er testamente heeelt nødvendig! Jeg har testamente allikevel, men jeg kan saken og vet å sette opp et testamente. Gud hvor mange testamenter jeg har lest som faktisk gjør at barna arver mindre enn de skulle, forde arvelater ikke har satt seg inn i reglene og skrevet helt merkelige ting. Ofte med hjelp av jurist...

Skrevet

hmmm... ser du har et poeng.. Det er en minstearv som tydeligvis slår inn på et tidspunkt. Men dette har vært bestemt i lang tid, og var tydeligvis gjeldende under min tid som saksbehandler. Allikevel har jeg aldri sett et eneste tilfelle, ei heller har jeg hørt det diskutert.... Så, sett deg litt inn i dette HI.. De fleste har jo større formue enn dette så lenge de eier bolig, men dette er en "felle" jeg ville undersøkt nærmere...

Skrevet

Lenge? Siden i fjor har det vært slik.

Skrevet
Spørsmålet er: Eier du verdier for mer enn 600 000 (av din andel av boet når gjeld er trukket fra?) Gjør du ikke det (f.eks. fordi dere har mye gjeld) , så er det ditt særkullsbarn som ender opp med å ikke arve noe, og burde sikres. Samboers rett til arv går foran barnas rett til arv. Dvs: Er det 400 000 å arve, får din samboer ca 350 000 (minstearv). Deres felles barn vil i sin tid motta din arv som har gått til din samboer (fordi han er deres far). Ditt særkullsbarn vil ikke dette.
Unnskyld at jeg spør, men hvor i alle dager har du dette fra? Dette har du nok ikke helt skjønt....

Det er nok du som ikke helt har skjønt dette. Dersom de er som unge foreldre flest antar jeg de har mye gjeld enda. Et normal regnestykke på arvefordelingen som jeg har beskrevet kan da se slik ut:

- De eier bolig verd 2,5 mill, og har 1,5 mill i gjeld på den. Ellers har de verdier (bil, konto, innbo) verdt 200 000.

Fordelingen blir:

1) Hennes del av verdier fratrukket hennes del av gjeld: 1 250 000 - 750.000+ 100.000= Til fordeling 600 000.

2) Samboerens rett til arv kommer foran barnas: Denne er på 316 000. 600 000- 316 000= 284 000 er igjen etter dette.

3) Til fordeling på de 4 barna: 284 000. Dette skal deles likt på de 4, og hvert barn har krav på 71 000.

4) De 3 felles barna vil i sin tid arve sin far (inkl arven han fikk fra deres mor og all senere verdiøkning på bolig m.m.), det vil ikke særkullsbarnet, som dermed kun vil motta disse 71 000.

5) Overformynderiet godtar ikke at et barn "samtykker" til uskifte.

6) Jeg hadde tegnet en livsforsikring og presisert at jeg ville at samboer skulle motta 50% av denne (slik at han kan beholde bolig og overta din del av lånet om du går bort), MEN også begunstiget særkullsbarnet med 50% av denne. Da gir du forsikringsselskapet skriftlig beskjed og hvem som er begunstiget og med hvilken andel, dette er viktig å få i forsikringsbeviset!

Skrevet
Samboere fikk arverett 1 juli 2009. http://www.regjering....html?id=560789
Ok, ser det var et par år før i fjor..

Men det er ikke spesielt lenge siden. Det er helt sikkert mange som ikke kjenner til dette, forståelig nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...