Gå til innhold

Myte eller fakta? Om "sovende" ben...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sikkert mange andre, så "sovner" armene og bena mine innimellom. Da jeg var liten fikk jeg høre, fra flere, at jeg måtte ikke finne på å gå så lenge bena mine sov, fordi de da kunne brekke.

Jeg ser logikken i utsagnet, for man har jo ikke særlig kontroll over bena når de er helt nummen på den måten, og det er lett å tråkke over da... men brekke bena? Går det egentlig an?

Videoannonse
Annonse
Gjest 5 andre
Skrevet

Tviler. Det skyldes jo at nerver har kommet i klem. Knoklene er svært robuste og man brekker dem oftest ikke når man tryner på holka heller, så om man skulle snuble er det jo lite sannsynlig at man brekker beina. Tråkker man over går det jo utover sener og muskulatur.

Jeg liker å reise meg opp og riste på beina når de sover. Det er slik jeg raskest får liv i dem igjen. Aldri hatt problemer med å stå/gå selv om beina sover - det bare føles underlig.

Skrevet

Aldri hatt problemer med å stå/gå selv om beina sover - det bare føles underlig.

Jeg klarer faktisk ikke å gå på dem dersom de sover skikkelig. Må "vekke" dem først ;) Og det pleier å være utrolig vondt... er det slik for deg også at det gjør vondt når de "våkner"?

Skrevet

Grunnen til at de blir numme er jo at blodtilførselen stopper, eller?

Det er hvertfall det jeg har hørt, og grunnen til at det prikker når du retter dem ut er at blodet strømmer tilbake :)

Akkurat det siste der synes jeg er ufattelig ubehagelig, og av og til kan det være vondt også :P

Gjest 5 andre
Skrevet

Aldri hatt problemer med å stå/gå selv om beina sover - det bare føles underlig.

Jeg klarer faktisk ikke å gå på dem dersom de sover skikkelig. Må "vekke" dem først ;) Og det pleier å være utrolig vondt... er det slik for deg også at det gjør vondt når de "våkner"?

Ja, det er ubehagelig. Prikker/verker utrolig mye. Jeg står noke et par sekunder før jeg klarer å gå, men synes ikke det har vært et problem,

Gjest 5 andre
Skrevet

Grunnen til at de blir numme er jo at blodtilførselen stopper, eller?

Det er hvertfall det jeg har hørt, og grunnen til at det prikker når du retter dem ut er at blodet strømmer tilbake smile.png

Akkurat det siste der synes jeg er ufattelig ubehagelig, og av og til kan det være vondt også tongue.png

Det er nok ikke blodet som blir avklemt, da hadde bena vært helt kritthvite eller blå (tomt for blod/stagnert blod). Det er nervene som kommer i klem, og det føles ubehagelig når disse begynner å "virke" igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...