ormeynglet Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Hei, vi har nettopp funnet ut at minstemor på snart 2,5 år er veldig langsynt. 9.5 på ene øyet og 8.25 på det andre. Er ikke dette veldig veldig mye??? Jeg blir så bekymret, øyelegen sa at det var avgjørende at hun brukte briller hele tiden, hvis ikke så kunne hun komme til å bli svaksynt i voksen alder. Vi fikk brillene på torsdag, hun vil IKKE ha dem på hjemme, men fredag i barnehagen, så hadde hun faktisk hatt dem på hele dagen. ( kjempebra). Hva skal vi gjøre for å overbevise henne om at det er bra å ha på brillene her hjemme?? øyelegen sa at hun tok en sjanse på at hun godtok maks styrke på brilleglassene, nemlig +9. En 6-åring hadde ikke godtatt det sa hun. Jeg er helt ukjent i brilleverden og alt det der, og tar imot alt av tips og erfaringer fra dere:)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 jeg syntes det hørtes ut som veldig mye. Sånn bortsett fra å la jenta bestemme briller selv, samt overbevise henne om hun ser superfin ut med briller, ja nesten finere ut enn vanlig, så tror jeg det skal gå bra. Husker selv fra da jeg fikk briller første gang at jeg følte meg sååå stygg! Jeg var riktignok litt eldre da.
Galskapens overhode Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Hei, vi har nettopp funnet ut at minstemor på snart 2,5 år er veldig langsynt. 9.5 på ene øyet og 8.25 på det andre. Er ikke dette veldig veldig mye??? Jeg blir så bekymret, øyelegen sa at det var avgjørende at hun brukte briller hele tiden, hvis ikke så kunne hun komme til å bli svaksynt i voksen alder. Vi fikk brillene på torsdag, hun vil IKKE ha dem på hjemme, men fredag i barnehagen, så hadde hun faktisk hatt dem på hele dagen. ( kjempebra). Hva skal vi gjøre for å overbevise henne om at det er bra å ha på brillene her hjemme?? øyelegen sa at hun tok en sjanse på at hun godtok maks styrke på brilleglassene, nemlig +9. En 6-åring hadde ikke godtatt det sa hun. Jeg er helt ukjent i brilleverden og alt det der, og tar imot alt av tips og erfaringer fra dere:) sønnen vår er også overlangsynt. han har 8+. den første uken var brillene mye av og på, men har selv funnet ut at han ser bedre m dem. han var akkurat 3 når han fikk sine. Han fikk selv velge å ta dem av, lot øynene hvile 30_60 min før vi tok dem på ham igjen. Vi fikk barnehagen til å gjøre det samme. Det er en stor overgang å få korrigert synet så mye, tilvenningen er slitsom. Jeg har selv akkurat begynt med briller, stor korrigering for skjeve hornh, og jeg trengte 2 uker tilvenning. Gi barnet litt tid. og skryt masse. tegn, les, lek m brillene på hjemme, nå skal verden oppdages m nye øyne! lykke til, dette vil gå bra!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #4 Skrevet 11. mars 2012 Gutten min fikk ikke briller før han var 5 og et halvt år, da hadde han +7 og +5,5, som også er ganske heftig styrke. Jeg tenkte mest på hvor ufattelig sliten og utmattet han måtte være, hvor vondt det måtte være å gå uten briller med så dårlig syn. Ser jeg gjennom brillene hans er det bare tåke. Gutten hadde lært å lese og skrive, og det må ha krevd en voldsom innsats å klare å se nok til å få det til. For hans del var jeg redd for at han skulle føle seg dum med briller, og for at han skulle falle og snuble mye den første tiden, siden det er vanskelig å tilpasse seg kontrasten det er å plutselig få briller med så høy styrke. Det gikk utrolig bra, og vi har aldri måttet snakke med ham om viktigheten av å bruke briller. Rett og slett fordi han selv synes det er så ubehagelig å gå uten, at han selv finner brillene umiddelbart når han våkner, og ikke tar dem av igjen før han har lagt seg. Det er jo vanskeligere med et så lite barn, om min hadde slått seg vrang kunne jeg forklart ham at øynene ble dårligere om han ikke brukte dem. Men jeg håper for deres del at barnet etter en tilvenningsfase med brillene vil kjenne selv hvor ubehagelig det blir å gå uten. Når hun slutter å overkompensere (det er jo det barn gjør når de har synsproblemer, og ingen briller), og øynene blir vant til brillene, så vil hun slite mye mer med å se klart uten briller. Dermed vil hun kanskje etterhvert selv gripe etter brillene, og nekte å ta dem av igjen. Lykke til Og som andre skriver - masse ros og denslags, prøve å ikke gjøre det til en negativ opplevelse med masse tvang etc, men gjøre det til noe positivt. Ta det gjerne gradvis i starten, gi henne litt tid, så lenge hun går med dem hele tiden etterhvert så vil ikke øynene ta skade av noen uker hvor man gradvis venner henne til å bruke brillene:)
ormeynglet Skrevet 11. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. mars 2012 Takk for svar jenter:) Huff ja, 9.5 er mye, og skjønner ikke at vi ikke har sett det mer på henne enn vi har. Hun legger puslespill og liker å se i bøker. Er veldig aktiv, og klatrer høyt og lavt hele dagen, ikke noe å si på balansen iallefall. Hun skjeler mer og mer da, og legger merke til at hun heller på hodet og ser liksom fra siden når hun skal se i bøker o.l. Vi får henne ikke til å ha brillene på her hjemme. Har prøvd med jevne mellomrom hele helga, men hun river dem av seg med det samme. Håper at hun etter noen dager hvor hun har dem på i barnehagen, ser selv hvor mye bedre det er med brillene på.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #6 Skrevet 11. mars 2012 Ja, jeg fikk selv kjempedårlig samvittighet, jeg ante ikke at han hadde synsproblemer før han begynte å skjele med ene øyet. Det som skjer da er rett og slett at barnet kobler ut det dårligste øyet. Derfor er det jo veldig viktig med både briller, og sikkert lapp, for at øyet ikke skal bli svakere og svakere. Barn klarer i langt større grad enn voksne å kompensere når de har dårlig syn, dermed kan det være ganske vanskelig å skjønne at de har dårlig syn, med mindre de, som våre, begynner å skjele. Mange barn vil klage på vondt i hodet etc, men det gjorde ikke min. Bare vær tålmodige, så går det seg nok til, kjempebra at det fungerer fint i barnehagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå