Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Har jeg som bidragsmottaker plikt til å informere bidragsyter om at jeg faktisk nå tjener som normalt? 250000-300000kr mot 100000kr tidligere. Ser jo bidraget vil gå ned om jeg varsler....
Gjest Antarctica Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 Du skal visst varsle. Men dere kan jo selv gjøre avtale om bidrag. Det er ikke påbudt å senke det, men bidragsyteren vil kanskje det. Og da kan vedkommende få medhold i det.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Du skal visst varsle. Men dere kan jo selv gjøre avtale om bidrag. Det er ikke påbudt å senke det, men bidragsyteren vil kanskje det. Og da kan vedkommende få medhold i det. Men er det min plikt?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Noen som vet? har du bidrag igjennom nav, så er det din plikt. da skrev du under på at du skulle si i fra om intekten forandret seg. har du privat avtalle så har du ingen juridisk plikt, bare moralsk.
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. mars 2012 #6 Skrevet 10. mars 2012 Jeg spurte nav om dette (eller, snakket om det). Jeg sa, når jeg får høyere lønn så må jeg jo melde fra igjen (krangel om behandlingstid osv) og da svarte damen på nav, og jeg siterer"nei, det trenger du ikke. Nav har ikke kapasitet til å sjekke at alle tjener det de sier"..... Jeg ble rimelig paff og sa at det var å snylte til seg penger man ikke hadde krav på. Da svarte hun "ja, men det er det mange som gjør" Så konklusjonen min er at du ikke nødvendigvis trenger det:p
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #7 Skrevet 10. mars 2012 Jeg spurte nav om dette (eller, snakket om det). Jeg sa, når jeg får høyere lønn så må jeg jo melde fra igjen (krangel om behandlingstid osv) og da svarte damen på nav, og jeg siterer"nei, det trenger du ikke. Nav har ikke kapasitet til å sjekke at alle tjener det de sier"..... Jeg ble rimelig paff og sa at det var å snylte til seg penger man ikke hadde krav på. Da svarte hun "ja, men det er det mange som gjør" Så konklusjonen min er at du ikke nødvendigvis trenger det:p man snylter til seg penger fra den andre forelderen, ikke nav. og ja, nav kontrolerer ikke lønnen til alle som har bidrag, for det er privat annliggende sånn egentlig. men du har fremdeles skrevet under på at du skal si i fra og er pliktig til det. noe som kan resultere i etterbetaling, den dagen den andre forelderen ser på ligningen din og melder i fra.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #8 Skrevet 10. mars 2012 Ingen plikt, nei. For avtalt bidrag, er avtalt bidrag, enten det er privat eller gjennom NAV. Du får ingen straff for å motta det bidraget som nå står, selv ved endret inntekt.
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. mars 2012 #9 Skrevet 10. mars 2012 Jada, jeg vet det. Synes bare det var hårreisende at hun i det hele tatt sa det
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #10 Skrevet 10. mars 2012 Ingen plikt, nei. For avtalt bidrag, er avtalt bidrag, enten det er privat eller gjennom NAV. Du får ingen straff for å motta det bidraget som nå står, selv ved endret inntekt. Man kan få beskjed om å tilbakebetale det man har fått for mye. En venninne av meg tenkte ikke over at hun måtte gi beskjed ved økt inntekt og måtte betale tilbake 10 000,-
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #11 Skrevet 10. mars 2012 Jeg spurte nav om dette (eller, snakket om det). Jeg sa, når jeg får høyere lønn så må jeg jo melde fra igjen (krangel om behandlingstid osv) og da svarte damen på nav, og jeg siterer"nei, det trenger du ikke. Nav har ikke kapasitet til å sjekke at alle tjener det de sier"..... Jeg ble rimelig paff og sa at det var å snylte til seg penger man ikke hadde krav på. Da svarte hun "ja, men det er det mange som gjør" Så konklusjonen min er at du ikke nødvendigvis trenger det:p man snylter til seg penger fra den andre forelderen, ikke nav. og ja, nav kontrolerer ikke lønnen til alle som har bidrag, for det er privat annliggende sånn egentlig. men du har fremdeles skrevet under på at du skal si i fra og er pliktig til det. noe som kan resultere i etterbetaling, den dagen den andre forelderen ser på ligningen din og melder i fra. Men når da bidragsyter får se min ligning, kan ha da kreve bidraget omgjort tilbake i tid?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #12 Skrevet 10. mars 2012 Jeg spurte nav om dette (eller, snakket om det). Jeg sa, når jeg får høyere lønn så må jeg jo melde fra igjen (krangel om behandlingstid osv) og da svarte damen på nav, og jeg siterer"nei, det trenger du ikke. Nav har ikke kapasitet til å sjekke at alle tjener det de sier"..... Jeg ble rimelig paff og sa at det var å snylte til seg penger man ikke hadde krav på. Da svarte hun "ja, men det er det mange som gjør" Så konklusjonen min er at du ikke nødvendigvis trenger det:p man snylter til seg penger fra den andre forelderen, ikke nav. og ja, nav kontrolerer ikke lønnen til alle som har bidrag, for det er privat annliggende sånn egentlig. men du har fremdeles skrevet under på at du skal si i fra og er pliktig til det. noe som kan resultere i etterbetaling, den dagen den andre forelderen ser på ligningen din og melder i fra. Men når da bidragsyter får se min ligning, kan ha da kreve bidraget omgjort tilbake i tid? nei. Eller kanskje de 3 siste månedene før søknaden ble levert.....
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #13 Skrevet 10. mars 2012 Man er ikk pliktig til å melde fra om høyere lønn. Det er heller ikke den andre parten om han skulle gå kraftig opp i lønn og få økt bidragsevne. Det er helt opp til den andre forelderen å følge med selv.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #14 Skrevet 10. mars 2012 Man er ikk pliktig til å melde fra om høyere lønn. Det er heller ikke den andre parten om han skulle gå kraftig opp i lønn og få økt bidragsevne. Det er helt opp til den andre forelderen å følge med selv. Men hvordan gjør man dette praktisk? Får jo ikke tilgang til skattelistene før året etter? Da er det jo ikke mulig å følge med...
Sjokoladekaka Skrevet 10. mars 2012 #15 Skrevet 10. mars 2012 Nei, og derfor slipper mange bidragytere billig unna hele tiden...... Nå er det sånn at evt økning må være mer enn 12% i bidrag for at det endres. Så bare litt økning er ikke så viktig fra år til år. Men det lønner seg å søke med jevne mellomrom. NAV har også gjort endringer i det at bidraget blir aldersregulert ved en del aldre hos barnet(6 For bidragsyter er det gebyret noe de da må betale, mens for bidragsmottaker, så blir dette trukket av første bidragsoverføring etter avgjørelsen. Og har man lav inntekt som mottaker, så betaler man ikke noe.
Sjokoladekaka Skrevet 10. mars 2012 #16 Skrevet 10. mars 2012 Glippet midt i her, på svarknappen "NAV har også gjort endringer i det at bidraget blir automatisk aldersregulert ved en del aldre hos barnet(6 år, 11 år, 15 år, eller noe rundt dette). Her ordner de selv nytt vedtak, men med de gamle opplysningene som grunnlag, om ikke foreldrene kommer med nye opplysninger selv." Sånn skulle det være, det jeg skrev
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #17 Skrevet 10. mars 2012 Nei, og derfor slipper mange bidragytere billig unna hele tiden...... Nå er det sånn at evt økning må være mer enn 12% i bidrag for at det endres. Så bare litt økning er ikke så viktig fra år til år. Men det lønner seg å søke med jevne mellomrom. NAV har også gjort endringer i det at bidraget blir aldersregulert ved en del aldre hos barnet(6 For bidragsyter er det gebyret noe de da må betale, mens for bidragsmottaker, så blir dette trukket av første bidragsoverføring etter avgjørelsen. Og har man lav inntekt som mottaker, så betaler man ikke noe. Er ikke HI her...men vi opplevde det motsatte, her betalte mannen for mye bidrag i forhold til inntekten...mor sa hun kun tjente 23000kr, mens hun i realiteten tjente 123000kr. På grunn av at far(min mann) hadde lite inntenkt utgjorde dette mye. Vi oppdaga jo ikke dette før neste år når skattelistene kom, men vi fikk beskjed om det ikke var noe å gjøre med det som allerede var betalt... Søkte jo da og fikk det omgjort fra søkedato, men ikke tilbake i tid. Er det rart man blit irritert!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #18 Skrevet 10. mars 2012 Glippet midt i her, på svarknappen "NAV har også gjort endringer i det at bidraget blir automatisk aldersregulert ved en del aldre hos barnet(6 år, 11 år, 15 år, eller noe rundt dette). Her ordner de selv nytt vedtak, men med de gamle opplysningene som grunnlag, om ikke foreldrene kommer med nye opplysninger selv." Sånn skulle det være, det jeg skrev Så lenge en av partene er uærlige her, så vil jo ikke det oppdages før det i verste fall har gått et år!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #19 Skrevet 10. mars 2012 Man kan ikke endre bidrag med tilbakevirkende kraft. Det gjelder fra måneden man søker enten det går opp eller ned.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #20 Skrevet 10. mars 2012 Man kan ikke endre bidrag med tilbakevirkende kraft. Det gjelder fra måneden man søker enten det går opp eller ned. Så vil man jo tuske til seg penger, er systemet lagt opp slik. Utrolig.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #21 Skrevet 10. mars 2012 Har jeg som bidragsmottaker plikt til å informere bidragsyter om at jeg faktisk nå tjener som normalt? 250000-300000kr mot 100000kr tidligere. Ser jo bidraget vil gå ned om jeg varsler.... å hallo... Selvsagt skal du informere om det! Det vil påvirke bidraget og når bidragsyter forstår at du har lurt vedkommende så vil h*n nok gå til sak mot deg og du ender opp med å være nødt til å tilbakebetale en masse med penger. Ergo er det er svært dårlig ide og et lite sjarmerende personlighetstrekk å tilrane seg penger man ikke har krav på. At nav folk legger det frem som en mulighet betyr bare at de gjør en elendig jobb, ingenting annet.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #22 Skrevet 10. mars 2012 Har jeg som bidragsmottaker plikt til å informere bidragsyter om at jeg faktisk nå tjener som normalt? 250000-300000kr mot 100000kr tidligere. Ser jo bidraget vil gå ned om jeg varsler.... å hallo... Selvsagt skal du informere om det! Det vil påvirke bidraget og når bidragsyter forstår at du har lurt vedkommende så vil h*n nok gå til sak mot deg og du ender opp med å være nødt til å tilbakebetale en masse med penger. Ergo er det er svært dårlig ide og et lite sjarmerende personlighetstrekk å tilrane seg penger man ikke har krav på. At nav folk legger det frem som en mulighet betyr bare at de gjør en elendig jobb, ingenting annet. Hear Yee!!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #23 Skrevet 10. mars 2012 Dette er en privatrettslig sak, selv om NAV har satt bidraget utfra sitt system. NAV kan ikke kreve tilbake, så lenge den som har barnet har daglig omsorg, uansett hva som er betalt i bidrag, rett grunnlag eller ikke. Avtalt bidrag er avtalt bidrag. Mister bidragsyter jobben, og går ned til 0,- av inntekten som var, så skjer ikke endring i bidraget før bidragsyter søker om det. Sånn er det bare.
Kliko Skrevet 10. mars 2012 #24 Skrevet 10. mars 2012 Nå blir det skrevet mye feil her. Jeg sitter nå med en regning fra nav på over 2000 kr fordi de mener jeg ikke har sagt i fra om økt inntekt. Så må nok pent bare betaler ja.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #25 Skrevet 11. mars 2012 Det gjelder fra måneden det blir søkt. Hvis far har betalt bidrag ut fra det gamle vedtaket til det foreligger et nytt vedtak, da kan du bli skyldig og måtte betale tilbake. Men ikke fra før søknaden om nedsettelse av bidrag ble registrert ved Nav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå