Gå til innhold

Regler for mors- og farskvote

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med at det er mange ulike meninger angående dette. Kjenner likevel at jeg blir en smule provosert over reglene. De to forrige gangene hadde pappa i huset 6 ukers permisjon. Nå er det vedtak på at far skal ha 12 uker. Blir så provosert over at en i en slike situasjon ikke skal ha mulighet til å velge selv hvordan en vil dele permisjonstiden. Hva mener dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er spesielt at fars kvote er 12 uker, mens mors kvote er 9. Riktignok tar vel mor som regel ut mer av felleskvoten enn far, men likevel synes jeg dette er likestilling som har gått for langt.

Skrevet

Nå er det jo forslag om at "mors" del skal økes til 12 uker etter fødsel (pluss 3 uker før fødsel) så da blir det jo likestilling slik alle fedrekvote motstandere hyler opp om ("tenk pappaen har rett på MER permisjon enn mor" - og overser glatt at i praksis tar mor ut mest permisjon uansett)

Fedrekvoten derimot er kommet for å bli, all statistikk viser at aldri har så mange fedre tatt ut permisjon og det er overhodet ingen tvil om at det tallet ville falle dramatisk om man gikk bort fra reglene om fedrekvoten.. Jeg er 110% bak fedrekvoten og synes det er kjempepositivt både for pappa og barn at denne eksisterer!!!

Skrevet

Heilt enig med skorpion 74 at det bør vere opp til kvart foreldrepar korleis dei skal dele all permisjontid. Er ikkje alltid like lett i praksis at far skal vere heime med barnet, og om dei vil det so har dei jo full mulighet til det, men at det skal vere pålagt er berre noko stort tull! Likestilling var lik lønn for likt arbeid, og det har me vel??

Skrevet

Heilt enig med skorpion 74 at det bør vere opp til kvart foreldrepar korleis dei skal dele all permisjontid. Er ikkje alltid like lett i praksis at far skal vere heime med barnet, og om dei vil det so har dei jo full mulighet til det, men at det skal vere pålagt er berre noko stort tull! Likestilling var lik lønn for likt arbeid, og det har me vel??

Jeg kunne tenkt selv å være med hjemme med ungen min, MEN så forstår jeg også at det er godt for fedrene å ta ansvar og å være med ungene mere.

Hva mener du med "Er ikkje alltid like lett i praksis at far skal vere heime med barnet,...."

faren har jo lov på permisjon, det vil si, han skal jo få lønn når han er hjemme med ungen, så det er jo vel ikke et problem at han er hjemme, bortsett fra det at DU er nødt å gå tilbake på jobb. Det er ingen arbeidsgiver som kan nekte en far å være hjemme med ungen sin! Så jeg skjønner ikke problemstillinga. Det er noe anna, at vi mødre er nødt å gå fortere tilbake på jobb ;) Men da kan man jo ta 80% lønn, da får du ekstra uker, ta ubelønna, putte inn ferier for begge to år... det blir ganske så mange uker ut av det. Tenk at det finnes land, hvor det er omtrent ingen permisjonstid i det hele tatt! Ihvertfall ikke så bra betalet som i norge.

Skrevet

Jeg er ikke i mot at far skal ha mer permisjon, men mener faktisk at familiene må få dele og ordne dette som det passer DERES livssituasjon! Ikke at dette skal overstyres av politikere. Min mann tjener mye mer enn meg, og jeg har derfor vært TVUNGET til å ta 100% permisjon med sønnen vår. Far SKAL ha samme dekningsgrad som mor, og vi klarer oss ikke i tolv uker med 80% av hans lønn. Takket være de forbanna overstyrende politikerne må våres sønn starte enda tidligere i barnehage.

Kjenner faktisk ikke annet enn politikerforakt! Vi finner oss i altfor mye overstyring...

Skrevet

Skjønner den ja.

Men da tar du noen uker uten lønn. Mener har lest et sted på dinside.no hvor dei hadde regnet ut at det lønnes å ta 100% og gå uten lønn etterpå.

Skrevet

Fedrekvoten passer desverre ikke for alle, og da havner den i vasken siden den ikke kan overføres til mor i de tilfellene den ikke kan taes ut.

En selvstendig næringsdrivene (som det finnes mangen av) kan i 99 prosent av gangene ikke ta ut fedrekvoten.. Ikke får man den vanlige lønna si (langt ifra) utbetalt og heller ikke har man mulighet til å være vekke fra jobb.. Da mister fedrekvoten sin hensikt. Litt fleksibilitet, så hadde den kvota vært toppers..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...