Gå til innhold

Far, men ikke far likevel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På sykehuset så skriver jo bf under på papirer at han er far til barnet, men visst det viser seg i senere tid at han likevel ikke er far til barnet, hva må man gjøre da? Hvem må man gi beskjed til, og må man bevise dette gjennom en farskapstest? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her skrev "far" under. Og senere ble det tatt dna test. "far" tok det via tingretten og den biologiske faren måtte også ta dna test og senere skrive under som far hos nav.

Skrevet

å ja. Man kan også dra på nav med begge kandidatene å få den riktige far til å skrive under som far og han som da ikke er far må fraskrive seg det med at han er far. Tror ikke nav forlanger dna test om det gjøres slik, hvertfall forsto jeg det slik på nav da vi gikk igjennom dette.

Skrevet

Men visst man ikke vet hvem faren er?

Hi

Skrevet

Hi

Kjenner du ikke den du tenker kan være mulig far? Eller vet du bare ikke navnet? Har du ingen du kjenner som kanskje vet navnet?

Om der er flere kandidater, og du ikke vet hvem, så sier du de navnene du tenker er aktuelle til NAV, og de ordner med DNA-testing av de aktuelle

Det går også an å oppføre far ukjent, men da mister du aleneforsørgerstønadene den dagen du flytter sammen med en mann, om du gjør det i stønadstiden. For han kan faktisk være faren til barnet, selv om du ikke har sagt det til NAV. Det er jo ingen som vet det.

Skrevet

Hi

Da bør ikke en mulig far skrive under på papirene, men du bør oppgi til nav de potensielle fedrene så innkaller de til dna test etter fødsel....

Skrevet

Er ikke meg dette gjelder, men en veldig god venninne. Hun ble voldtatt mens hun var sammen med han som står oppført som far nå. Det er ingen andre som vet dette utenom meg. Derfor vet hun ikke hvem som er faren.

Men holder det at "far" skriver fra seg farskapet uten å ta en farskapstest?

Skrevet

Er ikke meg dette gjelder, men en veldig god venninne. Hun ble voldtatt mens hun var sammen med han som står oppført som far nå. Det er ingen andre som vet dette utenom meg. Derfor vet hun ikke hvem som er faren.

Men holder det at "far" skriver fra seg farskapet uten å ta en farskapstest?

Nei. DNA må da testes.

Man kan ikke bare skrive fra seg det å være forelder.

Skrevet

Han kan ikke skrive det fra seg uten dna nei. Blir samme runde som oss da bare at hun i tingretten (ikke annet enn ett møte med en person, ingen rettsak altså) må fortelle saken som er den at hun ble voldtatt og ikke vet hvem far er. Da vil det bli omgjort til far ukjent på papirene. Så han som står som far nå må ta en dna prøve som beviser at han ikke er far å gå til tingretten å be om å få dette ordnet, hvorpå mor må møte å fortelle ståa.

Skrevet

NAV? Arbeid og velferdsetaten?

Du kødder nå, ikke sant?

Skrevet

Må det til tingretten? Kan det ikke ordnes hos nav? Det er det samme hvor dna-testen blir tatt, altså jeg mener at man kan ta den privat og betale selv visst man vil?

Hi

Skrevet

Må det til tingretten? Kan det ikke ordnes hos nav? Det er det samme hvor dna-testen blir tatt, altså jeg mener at man kan ta den privat og betale selv visst man vil?

Hi

Man kan ta en privat test som koster rundt 1200-2000 kr, kommer an på hvilket firma man bruker. Der får man også svaret iløpet av ihvertfall to uker. Men disse testene kan ikke brukes juridisk sett. Da må det legges frem til feks Nav. Men hva med en slik privat test først for så å se om det er noe som må endres på papiret? Det kan jo hende "far" er biologisk far.

Og hvis samboeren hennes ikke vet om dette, bør hun fortelle det. Siden hun ble voldtatt er det jo en helt annen sak. Men han uansett rett til å vite. Hvis hun eventuelt vil vente til hun er sikker, så kan hun ta feks tannbørsten hans og sende den inn sammen med prøver fra barnet. Dette testes ved spytt på bomullspinner og er veldig enkelt. Koster litt ekstra med tannbørste.

Skrevet

En privat test kan brukes jurdisk sett ja. Annbefaler å ta en test. Koster rundt 1500 - 2000 kr. er han far er saken grei. er han ikke far så må han bruke tingretten for å få fraskrevet seg som far på papiret. i tingretten er disse dna bevisene som er tatt privat (hvertfall via rettsmedisinsk institutt) gyldige! :) om mor ikke kan eller vil oppgi en ny far så må hun legge fram at hun ble voldtatt og det blir da stående far ukjent. har vært gjennom denne grøten selv men enden på visa ble at en ny far etter saken hadde vært via tingretten møtte hos nav å skrev under som far. barnet og de to kandidatene tok dna prøve via rm institutt og det privat. dette var godt nok. men det tok lengre enn to uker! Første runde med den ene kandidaten tok ca tre uker mens den andre tok over to mnd.

Skrevet

En privat test kan brukes jurdisk sett ja. Annbefaler å ta en test. Koster rundt 1500 - 2000 kr. er han far er saken grei. er han ikke far så må han bruke tingretten for å få fraskrevet seg som far på papiret. i tingretten er disse dna bevisene som er tatt privat (hvertfall via rettsmedisinsk institutt) gyldige! smile.png om mor ikke kan eller vil oppgi en ny far så må hun legge fram at hun ble voldtatt og det blir da stående far ukjent. har vært gjennom denne grøten selv men enden på visa ble at en ny far etter saken hadde vært via tingretten møtte hos nav å skrev under som far. barnet og de to kandidatene tok dna prøve via rm institutt og det privat. dette var godt nok. men det tok lengre enn to uker! Første runde med den ene kandidaten tok ca tre uker mens den andre tok over to mnd.

Jeg som svarte over her igjen. Og jeg gikk gjennom dette for to mndr siden. Der gikk det tydelig frem at testen ikke kunne brukes juridisk. Men det kan jo hende det er forkjellig fra lab til lab. Og her tok det 11 dager fra jeg sendte til jeg fikk svaret i posten. Men det kan jo være forskjellig :)

Skrevet

Godt mulig det. Sikkert slik der som med andre ofentlige instanser der at det ene er ok her men ikke der. hvertfall så tok han som sto som far på barnet her kontakt med nav til å starte med å ble rådet til å teste via rettsmedisinskinstitutt. dette ble gjort og det var godt nok for tingretten. en evnt dna test via legekontoret kunne kun bli brukt omjeg som mor eller den andre kandidaten nektet å ta dna prøve privat via rettsmed.

Men til hi: hun veninna di kan ringe nav eller tingretten å høre hvordan hun skal gå fram :) prosessen kan være både lang å tøff men det beste er å bli ferdig med det. tok fire mnd fra første test til ny far var reg på papiret her. men det avhenger jo alt fra hvor kjappe man selv er med dette og pågang hos de som utfører testene. vi tok den siste dna prøven like før jul og derfor tok det jo litt ekstra tid men ogsp pga en mutasjon på ett gen til den biologiske faren slik at det måtte analysere på nytt,slikt kan skje. Men fikk bekreftende svar via telefon (noe de faktisk ikke gjør) pga tidspress fra tingretten.

Skrevet

Godt mulig det. Sikkert slik der som med andre ofentlige instanser der at det ene er ok her men ikke der. hvertfall så tok han som sto som far på barnet her kontakt med nav til å starte med å ble rådet til å teste via rettsmedisinskinstitutt. dette ble gjort og det var godt nok for tingretten. en evnt dna test via legekontoret kunne kun bli brukt omjeg som mor eller den andre kandidaten nektet å ta dna prøve privat via rettsmed.

Men til hi: hun veninna di kan ringe nav eller tingretten å høre hvordan hun skal gå fram smile.png prosessen kan være både lang å tøff men det beste er å bli ferdig med det. tok fire mnd fra første test til ny far var reg på papiret her. men det avhenger jo alt fra hvor kjappe man selv er med dette og pågang hos de som utfører testene. vi tok den siste dna prøven like før jul og derfor tok det jo litt ekstra tid men ogsp pga en mutasjon på ett gen til den biologiske faren slik at det måtte analysere på nytt,slikt kan skje. Men fikk bekreftende svar via telefon (noe de faktisk ikke gjør) pga tidspress fra tingretten.

åja... Men jeg mener fra pappatest.no eller lignende. :) Og at det går an for egen del å teste derfra først, slik at man muligens slipper alt styret med Nav osv.

Skrevet

Trenger ikke å gå via nav for å få via medisinsk institutt. det var bare rådet han fikk fra nav da han ringte. ettersom han hadde skrevet under som far så var ikke nav behjelpelig med å kreve inn tester på deres regning :) men om en part hadde nektet så ville det selvfølgelig ha blitt styr for å kreve inn dna tester å da h ar man måtte gått via lege :) rettsmedisinsk institutt er jo de som analyserer fra leger,politi osv også så de er godkjent. ikke sikkert det blir det med resultat fra pappatest ol nei :)

Skrevet

Ser for meg at jeg ikke hadde villet vite sikkert i en sånn situasjon, og bare gått ut i fra at barnet var sambo sitt. Det må være vanskelig både for mor og far å leve med viten om at barnet ditt stammer fra en voldtekt og har en far som er en forferdelig mann. Hadde fortalt sambo om voldtekten, men ikke at han burde ta farskapstest.

Men det er mine tanker da. Håper alt ordner seg for venninnen din og at det er sambo som viser seg å være pappaen. Det er grusomt at noen skal behøve å gå gjennom noe sånt :(

Skrevet

Ikke sikkert venninna til HI vil fortelle mannen om voldtekten... Dessverre feiger en del menn ut og forlater sine kjære fordi de har blitt voldtatt, siden de ikke takler det å være intime med sine kjære etter noe sånt, pluss ikke takler den psykiske belastningen og å se sin kjære ha vondt. Og jeg tviler sterkt på at tester tatt på rettsmedisinsk institutt ikke kan brukes juridisk, det er jo denne instansen som brukes i alle straffesaker osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...