☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Hvilke dyr har dere? Vi skal skaffe oss noen dyr, men er veldig usikker på hva vil ha. Hva koster det ca å ha dyrene dere har, og hvor mye stell krever de hver dag? Og ikke minst plass! Blir veldig takknemlig for svar!
Gjest Miryks Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 (endret) Ehm, hva slags kunnskap *med dyr har du? Jeg synes at hvis mener du har kunnskap nok til å ha dyr, mener jeg at du burde ha en viss peiling på hvor mye stell og oppmerksomhet det tar, og sånn ca hvor mye de koster i mnd. Dette var som å lese et "Jeg er 160 cm høy, 55 kg og har ridd i 5 år. Hvilken hest passer for meg?"-innlegg i gamle hesteblader. Endret 9. mars 2012 av Miryks
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2012 Jeg har 3 års utdanning fra jordbruksskole så har mye peiling på dyr, men har jo aldri hatt dyr selv som jeg har måttet stelle med i tillegg til jobb og barn.. Så derfor spør jeg! Og ikke handlet jeg mat til dyrene på skolen, så aner ikke hva sånt koster.. Så ja, jeg har mer enn nok kunnskap om hva dyr spiser og sånt, men som sagt ikke noe peiling på priser...!
Gjest Miryks Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Jeg har tre års utdanning ved landbrukskole og 2 år som lærling i stall. Priser på fôr varigerer litt på hvor du bor i landet og tilgang. Her jeg bor er prisen på høy 3,50,- pr kg. Hvilke dyr vil du ha? Kan mest hest, jeg da. Kuer må melkes, båsene skrapes for møkk, gjerne gni litt på de og kose litt. Foringen tar ikke så lang tid om en har skikkelig system. En rundballe med silo/ensilage ligger på 600-700,- her. Når jeg gikk på skole, regna vi ikke ut kg til kyr og sau. Vi brukte øyemål og lærte etterhvert hvor mye de spiste i løpet av natta, så da la vi det inn til dem. Skolen hadde 20 sauer, en rundballe varte i halvannen uke. Husker ikke hvor mye den rundballen var på, dessverre :S Sauene koset vi også med litt hver dag. Vil dere ha dyr for kosen sin del eller for produksjon av kjøtt og melk?
Gjest Miryks Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Så må de så klart ha litt flis. Dette varigerer enda mer enn for i pris med tanke på tilgjengelighet og etterspørsel. På felleskjøpet må en ha konto for å få kjøpt. Bedriftskonto eller noe sånt. De fleste selger større partier for en litt mindre penge enn om man kjøper 1-2-3-4 av gangen. Man må så klart ha skikkelig oppbevaringsplass da, nytter ikke kjøpt 25 flissekker om halvparten står fuktig
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 10. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 10. mars 2012 Takk for svar! Vi har tenkt litt på høns og geiter, evt alpakka. Kanskje noen sauer. Men alpakkaer har jeg ingen erfaring med. Men vet at de er kjempe dyre å kjøpe inn. Dyrene er bare til kos. Vi har en stor låve med plass til det meste =) Men jeg kommer til å jobbe turnus, ha tre unger, en mann med normal jobb og en bikkje. Så vil ikke ha noe som krever så mye som melkekyr f.eks. =)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #7 Skrevet 10. mars 2012 Hester! og for å si det sånn, hesten er nesten gratis å kjøpe i forhold til hva det koster å ha en hest! vi har 3 hester, det er ikke billig. disse hestene skal skos hver 8 uke, koster 500-1000kr pr hest. evnt. dyrlege? Fôr, høy og flis blir også noen kr i året. 50.000 + - tenker jeg, men jeg er litt usikker på akkurat det, men ikke mye under hvertfall! og det må gjøres rent i stallen hver eneste dag! vi er heldige å har stalljente 3-5 ganger i uken:) Husk hester er flokkdyr, jeg syntes ikke noe om folk som kjøper seg 1 hest hvertfall:) men det var kansje ikke så store dyr du var ute etter?=)
Hubro :) Skrevet 10. mars 2012 #8 Skrevet 10. mars 2012 Vi har 12 høner og en hest (har også to hester som leier stallplass hos oss) som "fjøsdyr" og 15 villsauer som står ute hele året. Ellers har vi to hunder som krever sitt. Vi kjøper för og sagflis på felleskjøpet og små summer blir fort store når man slår de sammen. Tror vi bruker omtrent 40000kr i året på dette. Ellers er jeg så heldig at jeg skor selv og har minimalt med utgifter til veterinær. Blir jo fort dyrt hvis man trenger dette regelmessig. Høner er koselige dyr og det samme er sauer. Vil anbefale villsauer hvis du har muligheter å få kjøpt det! Veldig sosiale dyr og som er litt mindre enn en vanlig sau. Villsauer er også mer selvstendige når det gjelder lamming. Lykke til med dyrekjøpene
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #9 Skrevet 10. mars 2012 Hester krever jo ganske mye mat, og du bør helst ha to, for hester bør ikke stå alene. De bør jo også trenes jevnlig. Sau er jo ganske greit å ha, de krever endel tid i lamminga, men den kan du jo planlegge sånn delvis hvertfall. Hvor mye plass har du ute som de kan gå på? De bør jo få være ute mye om sommeren. Griser går jo også ann å ha, de krever endel mat, men er ganske enkle å stelle. Men krever endel tid i grisinga, akkuratt som sauer med lamming. Ammekyr er jo koslig å ha, da slipper du melkinga, men de krever jo noe stell og endel mat.
Gjest Miryks Skrevet 10. mars 2012 #10 Skrevet 10. mars 2012 Takk for svar! Vi har tenkt litt på høns og geiter, evt alpakka. Kanskje noen sauer. Men alpakkaer har jeg ingen erfaring med. Men vet at de er kjempe dyre å kjøpe inn. Dyrene er bare til kos. Vi har en stor låve med plass til det meste =) Men jeg kommer til å jobbe turnus, ha tre unger, en mann med normal jobb og en bikkje. Så vil ikke ha noe som krever så mye som melkekyr f.eks. =) Skjønner Høres morsomt ut med alpakka da, har heller ikke erfaring med dem Dyr generelt krever jo (eller burde få, mener jeg) litt oppmerksomhet hver dag, minst en times tid til kos evt lek og stell utenom det som er nødvendig. Er ungene dine galme? Småbarn, ungdom? Du kan jo kjøpe f.eks. høns og ei geit til å begynne med, og la ungene hjelpe til med oppgavene, og så se det an om det er ønskelig med flere dyr Hvis det blir kjøpt for mye ansvar på en gang, er det fort gjort at både voksne og barn blir slitne etter kort tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå