helene0: jan09+jun11 Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Jeg blir så sint at det nesten koker over, i ettertid ihvertfall, for når jeg sitter der og venter og venter og venter og venter er det jo ingenting å gjøre med og jeg har det ikke i meg til å si fra Var hos spesialist i dag. Hadde fått brev om time i god tid og der sto det at det var viktig at jeg var pressis. Og jeg tropper opp 5 min før tida. Hvem er det ikke som sitter og venter i f***ings 45 min før noen roper meg opp??! Dama sier "bare sett deg her, så kommer legen straks" men tror du ikke det tar 20 min til før den legen klarer p dra seg ut av det j**la kontoret? Og ikke en gang ett lite "beklager at vi er så forsinka, håper du ikke går glipp av noen andra avtaler for dette" Undersøkelsen tok i underkant av 10 min og jeg var på sykehuset i 90 min, for når jeg skulle betale for elendigheten så klarte de ikke å få systemet til å funke heller! MAKAN! Hater når folk stjeler tiden min og ikke engang tenker på at jeg har et liv. Heldigvis hadde jeg barnevakt... Kanskje jeg skulle komme 70 min for sent til legetimen nestegang og bare forlange å komme inn med en gang? Måtte bare få ut litt sinne
Gjest overlord Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Det kan ha skjedd noe som gjør at legen er forsinket. Verden kretser ikke rundt deg. Irriterende er det absolutt, men langt fra noe å fly i flint for.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2012 Hehe, nå høres jeg ut som en skikkelig grinebiter her, men det er veldig skjelden jeg kommer inn til legen når jeg faktisk har time. Skjelden er det som i dag, men veldig ofte minst 20 min forsinket. Det er helt ok når jeg får et beklager, men når man ikke engang nedverdiger seg til det, kjenner jeg at jeg blir arg. Jeg vet verden ikke bare dreier seg om meg, men denne måten å oppføre seg på synes det er respektløst, rett og slett. Om jeg hadde gjort slik i jobben min (uten forklaring, uansett grunn) hadde jeg ikke hatt noen kunder å drive prosjekter for, for å si det sånn...
petite fleur Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Når det går så mye som 45 minutter i venting, da går jeg bort i luka både 2 og 3 ganger og spør hva som skjer. Jeg venter i 20 minutter, så går jeg og spør. Som regel går jeg da, hvis svaret jeg får ikke er beroligende og forsikrer meg om at det kun er snakk om minutter før det er min tur. Dette gjelder når jeg er hos lege eller tannlege da, er det legevakt må jeg jo bare vente(drar aldri på legevakt med mindre det er prekært, og alltid kun med barna hittil). Så jeg skjønner deg godt!
NoraLill82 Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Og jeg kjenner jeg blir litt provosert av deg, for din manglende forståelse for hvorfor det kan bli forsinkelser. Først og fremst: jeg er enig i at legen godt kan beklage at han/hun er forsinka. Så til de 1000 årsakene, men jeg gidder ikke ta med alle. -legen har vakt samtidig, og må veilede assistentlegen/turnuslegen når de må ta seg av dårlige pasienter -siden legen ofte har vakt samtidig som han har pasienter på poliklinikken, må de svare på en drøss telefoner fra andre leger -legen har gjerne også ansvar for inneliggende pasienter, og når sykepleierne blir usikre på noe ringer de legen -Ofte stemmer ikke det som står i henvisningen med det pasienten tar opp, og legen må bruke tid på å forklare hvorfor han ikke kan løse alle problemene nå -legen må plutselig innfinne seg på operasjonssalen -legen har med seg en student som må få undersøke og snakke med pasienten, dette tar lenger tid Hva trodde du? At legen satt på kontoret og drakk kaffe og leste tegneserier på nettet? Beklager tonen, men jeg vet hvor travelt det er på sykehus og jeg blir grinete av pasienter som tror jeg er sløv når jeg i virkeligheten løper til jeg nesten stuper- hver dag! PS: Du blir bedt om å komme 5 min før i tilfelle pasienter før deg unnlater å møte til timen. Da kan de nemlig ta inn deg før OG bruke lenger tid på deg. Om du i motsatt fall må vente over en time skal du ikke betale egenandel.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2012 Ja, jeg vet alt dette. Dette er et lite sykehus som har spesialister på poliklinikk en gang i uka, fra et større sykehus. Dvs, de har kun poliklinikktimene å ta seg av. Det er ingen liggende pasienter på sykehuset og det er kun planlagte operasjoner. (det minimerer vel annet arbeid ganske mye?) Jeg har full forståelse for at leger har travle dager, men det har jo faktisk jeg og. Kanskje jeg faktisk ikke har tid til å vente en time?! og de 3 sykepleierne som satt på arbeidsstasjonen og skravlet om boligpriser og boligkjøp de 20 min jeg satt utenfor der, kunne vel gitt med 30 sek med info?
Mø schæl! Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Jeg har full forståelse for at ting kan forsinke leger gjennom dagen, akuttsituasjoner som dukker opp feks, og som legen har lite kontroll over. Pleier sjelden å bli grinete for å vente, men en forklaring fra legen letter iallfall litt på (den indre) irritasjonen. Men: mannen min går til privat øyelege, og de siste TRE gangene han har hatt time har vi ventet i over en time før han har kommet inn. FLUST av folk på venterommet, og kun EN øyelege - og selve undersøkelsen av min mann tar drøye fem-ti minutter. DET er irriterende. Når man da spør i skranken, får man intet svar, bare at det er forsinkelser og "at det sikkert snart blir". Forrige gang kokte det litt over for min mann, da stresset han pga. henting på SFO som han i utgangspunktet hadde gooood tid til - og DA ble det fortgang i sakene. Plutselig ble han ropt opp, selv om det egentlig var flere før ham, viste det seg i ettertid. Da hadde han allerede ventet i 50 minutter. Det er noe med at forsinkelser kan skje den beste, og at det skjer fra tid til annen må man bare ta høyde for, men at privatpraktiserende leger tar det som en selvfølge at pasienter pent sitter og venter i timesvis, DET synes jeg er for drøyt.
NoraLill82 Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 HI, det hørtes veldig deilig ut å kun ha poliklinikken å ta meg av- hvilket sykehus er dette? Syns forresten det virker rart at et sykehus som har operasjoner ikke har inneliggende pasienter? Kun dagkirurgiske pasienter altså?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 10. mars 2012 #10 Skrevet 10. mars 2012 Men dette er da ingen nyhet.... De gangene jeg har vært/skal på et sykehus for div (hva det nå måtte være) så beregner jeg inn den lange ventetiden det er før jeg kommer inn til timen selv om jeg har vært der til tiden.... Det er alltid ventetid hos leger, uansett!!! Og jeg gidder ikke bry meg med å irritere meg over det engang, for slik vil det alltid være!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #11 Skrevet 10. mars 2012 Det er svært slitsomt å være nødt til å forholde seg til helsevesenet på grunn av det du sier der. JA, det kan oppstå noe uforutsett, men min erfaring er at det er HVER gang man må oppsøke helsevesenet. Det betyr at de har satt opp for mange pasienter og ikke "husker" at det skjer masse uforutsett. Kjenner til folk som har blitt sendt hjem pga utsatt operasjon de har ventet på i månedsvis. Til og med et spedbarn ble sendt hjem en gang. Helt horribelt! Selvsagt skal vi vise forståelse, men samtidig må de vite at de stjeler av syke folks begrensede kapasitet. Vet om et sykehus som hadde en "aksjon" i forhold til dette. Var det mer en så og så mange min forsinkelse, så skulle de servere pasienten noe (husker ikke hva det var). Etter noen måneder var ventetiden borte!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #12 Skrevet 10. mars 2012 Jeg går jevnlig til kontroll på en poliklinikk. Jeg har ofte den første timen om morgenen, kl. 8.00. Allikevel opplever jeg stadig at jeg ikke kommer inn til tiden! En gang jeg hadde ventet i over 30 minutter overhørte jeg en samtale mellom to av sykepleierne der den ene lurte på hvor legen var. Den andre svarte at hun avspaserte en time på morgenen. Da den andre påpekte at det satt jo folk ( på dette tidspunktet 3 stk) og ventet på henne og at hun ikke kunne avspasere uten å avlyse timene, så lo hun andre og sa at folk var så vant til å vente på sykehus at det ikke spilte noen rolle. En annen gang kom legen i tide, og gikk inn på kontoret. Rett etter kom en annen lege og gikk inn, men glemte å lukke døra skikkelig. Gjennom dørsprekken satt jeg da i 15 minutter og hørte på en samtale om fotball, før jeg banket på og lurte på om det kanskje var min tur snart siden jeg skulle på jobb. Dette er bare to tilfeller av mange jeg har opplevd. På det verste har jeg ventet 8 timer på at en lege skulle komme og se på sønnen min. Han hadde blitt operert noen dager tidligere g det var infeksjon i såret. Sykehuset ba oss om å komme i 12 tida. Først kl 20 kom en lege for å se på han, gi oss resept på antibiotika og gå igjen i løpet av 5 minutter. Jeg hadde sett legen flere ganger i løpet av de timene, mens han ruslet med en kaffekopp, sludret med kolleger, prøvde å henge opp en oppslagstavle, og kikket gjennom bladene på venterommet. Ikke overvettes travel, med andre ord. Jeg har full forståelse for at leger kanskje må løpe avgårde til akutte ting og at mange har mye å gjøre, men det er ikke tvil om at det også hersker en del ukultur på mange sykehus når det gjelder respekt for pasienters tid. Det er liksom "greit" å ikke holde tiden, eller prøve å holde tiden. Noen sykehus har tatt grep om dette, og da har det jo latt seg gjøre å rett på dette, mens andre lar det suse og gå. Jeg lurer på om noen har satt opp et regnestykke på hva det koster samfunnsøkonomisk, at folk blir sittende uvirksomme på venterom i timer mens de egentlig skulle ha vært på jobb.
Jente2011 Skrevet 10. mars 2012 #13 Skrevet 10. mars 2012 Sånn var det HVER gang jeg skulle til jordmor på kontroll; kom dillende et kvarter for seint for hun hadde pause e.l... Også nå på helsestasjon, kan di ALDRI være presise.. Tenkte jeg skulle begynne å komme 20 minutt for seint, da møtes vi vel akkoratt samme tid!!!
fjell og fjord Skrevet 11. mars 2012 #14 Skrevet 11. mars 2012 dette gjør legene fordi folk har ikke andre alternativer å gå til..tror jeg, ingen konkurrenter i privat business, feks en butikk, som jeg jobber , vi kan ikka la kunden vente eller bli sure, for da går han til en annen butikk rett og slett! og dårlig plannlegging...setter opp for mange pasienter når de ikke har kapasitet... Har og opplevd selv om jeg går ikke ofte til lege men det er ALLTID ventetid, ofte opp til en time det er staten, systema må forandres,. de må få motivasjonen og for lite leger , i forhold til syke men hos tannlege en gang ventet jeg for lenge og forventet ikke det , for der betaler man masse penger, og jeg hadde dårlig tid, da fikk jeg en ny time hos sekretær , for jeg ville ikke vente mer det er forskjel mellom privat og statenn sin bedrift...
Gjest Mentha & Junior Skrevet 11. mars 2012 #15 Skrevet 11. mars 2012 Da jeg var på kontroll på sykehuset mens jeg var gravid så brukte vi tilsammen fire timer på en kort undersøkelse og et røntgenbilde. Husker både jeg og mannen sovnet på venteværelset, hehe.. Men vi fikk forklaring da, det var nemlig fødsler på gang og legen var opptatt med det. Det ble selvsagt null irritasjon på legen fra min side. Prøver å tenke som så når det er forsinkelser på legekontoret/sykehuset at det er sikkert en god grunn til det. Plutselig har de oppdaget noe hos en pasient som krevde ekstra undersøkelser. Plutselig kom det et akuttilfelle, osv osv. Tenker at jeg får heller være glad for at det ikke er noe så alvorlig med meg at jeg ikke kan vente litt, og at jeg tross alt er heldig, selv om det er kjedelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå