Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Skrev et innlegg tidligere i dag der jeg lurte på om vesla på 2,5 år kanskje hadde ørebetennelse pga at hun har hatt feber i en uke og det kom puss ut av ene øret (men da vi var til legen på tirsdag så ikke legen noe). Mange svarte at det ikke var vits å dra på legevakten fordi de uansett ikke gir antibiotika. Vi reiste nå likevel. Det var ørebetennelse ja. Sprukket trommehinne på ene øret med hele øret fullt i puss, og veldig rødt med bulende trommehinne i andre øret. Stakkars liten, ikke rart hun har hylt masse Legen skrev ut antibiotika, og jeg benyttet anledningen til å spørre når de gir og når de ikke gir. Svaret ble at regelen er ganske streng der, og at de egentlig ikke skal gi før det har rent puss i 2 døgn og/eller barnet har vært syk med feber i over en uke og ha høy crp, men at de ikke gir dersom barnet bare er rød og har litt vondt. Forskjellen var at ved puss og/eller høy crp er det bakteriell infeksjon, og da bør de få antibiotika, mens ved bare rødt øre og evt lav crp er det virus og da funker ikke antibiotikaen likevel. Siden vesla har vært syk i en uke og det var så veldig mye puss, så fikk hun antibiotika. Dette var sikkert ikke nytt for alle her inne akkurat, men siden det ble en diskusjon rundt dette i dag, så tenkte jeg at jeg kunne i det minste videreformidle infoen Så nå håper jeg at vesla blir frisk igjen!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Godt at dere dro og bra hun fikk medisin. God helg og god bedring
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Er nok forskjellig praksis rundt dette (dessverre) Vesla på 3 år er ørebarn, med mangen ørebetennelser bak seg. En stund var det en runde annenhver mnd. Har vert til mangen forskjellige leger. Noen gir antibiotika etter 2-3 dager, noen vil vente 1 uke. Den ene jeg var hos ville egentlig ikke gi selv om det rant illeluktende fra øret og hadde gjort det 1 mnd. Nå får hun heldigvis dråper med engang, siden jeg fikk skrevet det i journalen hennes-
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2012 Er nok forskjellig praksis rundt dette (dessverre) Vesla på 3 år er ørebarn, med mangen ørebetennelser bak seg. En stund var det en runde annenhver mnd. Har vert til mangen forskjellige leger. Noen gir antibiotika etter 2-3 dager, noen vil vente 1 uke. Den ene jeg var hos ville egentlig ikke gi selv om det rant illeluktende fra øret og hadde gjort det 1 mnd. Nå får hun heldigvis dråper med engang, siden jeg fikk skrevet det i journalen hennes- Så rart da? Legen her sa at det var fastlage føringer på når de skulle skrive ut antibiotika, men det er jo ikke sikkert alle følger dem. Han gjorde det jo ikke heller egentlig siden hun bare har hatt puss i en dag og ikke vært syk i _over_ en uke, bare en uke akkurat Har du vært til ø-n-h-lege med datteren din? Det kan jo være hun bør ha dren dersom hun har mange ørebetennelser.
dincene Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Det er forskjell på leger ja. Hos noen får man på en to tre, hos andre får man aldri, fordi alt går over av seg selv.
Mamma til to guttegull Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Dere med "ørebarn" - har dere forsøkt å kutte ut melk og melkeprodukter? Mange har god effekt av dette Bare et lite tips.
Honningmelon Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Enda litt info: minsta hadde feber i 10 dager med veldig rødt øre og smerter. Feberen ble bare høyere og hun dårligere. Men, crp var lav. Alikevel sa legen at ved langvarig feber gir de antibiotika selv om crp er lav. Hun var da frisk dagen etter. God bedring til jenta di :-)
cheni Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Så bra at hun får medisin nå da, håper hun er bedre allerede i morra!!! Godbedringsklem til jenta di!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 9. mars 2012 Takk for alle god bedring-ønskene Vi satser også på at hun blir fort bedre nå. Nå har hun i hvertfall fått medisin, paracet og nesespray (skal visst være bra) og sover søtt. Det er eneste fordelen med at hun er syk, hun er en engel å legge da, hehe... Til deg som lurte på det med melk. Vår mellomste som hadde dren osv hadde faktisk midlertidig laktoseintoleranse, så han fikk ikke noe melk i over et halvt år.
ellen-propellen Skrevet 9. mars 2012 #11 Skrevet 9. mars 2012 Dere med "ørebarn" - har dere forsøkt å kutte ut melk og melkeprodukter? Mange har god effekt av dette Bare et lite tips. Nei,det har jeg ikke prøvd for mine måtte legge inn dren. Tviler sterk på å kutte i kosthold ville hjulpet noe som helst.
Love my kidz Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 Ja de er strenge på det me antibiotika. Her var vi på legevakt to ganger uten å få noe, tilslutt var han så dårlig at vi endte opp med innleggelse på sykehuset. Hersket litt usikkerhet på hva som gjorde han så syk, og det var "bare" ørebetennelse med puss og utbuling. Gutten var i kjempeform allerede etter en dag med antibiotika Da hadde vi nesten to uker bak oss med høy feber og så og si INGEN mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå