Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Problemet: Hvilke rettigheter har far i denne situasjonen, og hvordan kan det løses? Mor og far har nesten 50/50 deling.. La oss si at det er 60/40 (mor har dem mest og har hovedansvaret, men de har delt foreldrerett). Mor vil flytte til en annen by, som tilsvarer at barnet må bytte skole og dras bort fra alt kjent og kjært. Barnet vil ikke dette, men mor vil flytte. Far har hus og alt på stell (altså, barnet har det veldig bra hos far, og hos mor). Spørsmålet er da altså: Kan mor bare ta med seg barnet og flytte? Selv om de har skriftlig avtale som ble skrevet på familievernskontoret? Om svaret er ja, hva kan far gjøre for å forhindre dette? Og er det noen som har vært igjennom dette? Noen som vet sånn ca hva saksomkostninger dette vil gi om det kommer til retten?
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Egentlig er det vel sånn at far må samtykke, og gjør han ikke det så må vel mor ha ekstremt gode grunner for å flytte. Feks. at man bare får jobb et bestemt sted elelr noe sånt.. Mener det er noe i den duren.. Hvor viktig er det for deg å flytte? Det må jo være viktig om du er villig til å gå til retten for å gjøre det, men er det verdt det? Om alle har et godt forhold nå?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Hvis mor har såkalt hovedomsorg og de har folkeregistrert adresse hos mor så trodde jeg mor kunne flytte innenlands uten fars samtykke?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 #3: Det er ikke jeg som skal flytte, men mor til stebarnet mitt. Lurer på hvilke rettigheter far har, for han vil jo selvfølgelig ikke miste den daglige kontakten han har med sitt barn. Så han er selvfølgelig villig til å gå til retten for å få det til, spesielt om barnet selv ikke vil flytte :-) HI
Gjest Jenta til Henrik Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 (endret) Den personen med hovedomsorg kan flytte med barnet innen Norges grenser, men må gi beskjed til samværsforelderen minst 6 uker på forhånd. Tror jeg. Om faren motsetter seg dette så må han gå rettens vei og prøve å få hovedomsorgen. Med delt foreldrerett, mener du delt foreldreansvar? For det går mer ut på at hovedomsorgsgiver ikke kan flytte utenlands, få pass til barnet, melde barnet inn i trossamfunn osv uten den andres samtykke. Endret 9. mars 2012 av Jenta til Henrik
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Ja,delt foreldreansvar jeg mener :-) Da er det vel som vi "frykter" og får belage oss (han) på en kamp for dette.. Samarbeidet fra før av mellom dem har vel vært så som så.. Takk for svar til dere som har svart :-) HI
Benkit Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Er det ikke kommet nye regler på dette? Har en bekjent som er i samme situasjon. De hadde 50/50 men pga en del episoder fikk mor hovedomsorg. Hun vil nå flytte til annen kommune(ikke veldig langt unna) men det er ikke bare bare.. De må nå gå rettens vei så lenge han ikke signerer på at det er ok. Nøyaktig omsorgsfordeling og om hun får flytte skal nå derfor avgjøres i retten! Mener hun sa at hun hadde sjekket opp i dette med å flytte og nye regler sa at man kan ikke flytte kommune uten fars samtykke??
Gjest Jenta til Henrik Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 Er det ikke kommet nye regler på dette? Har en bekjent som er i samme situasjon. De hadde 50/50 men pga en del episoder fikk mor hovedomsorg. Hun vil nå flytte til annen kommune(ikke veldig langt unna) men det er ikke bare bare.. De må nå gå rettens vei så lenge han ikke signerer på at det er ok. Nøyaktig omsorgsfordeling og om hun får flytte skal nå derfor avgjøres i retten! Mener hun sa at hun hadde sjekket opp i dette med å flytte og nye regler sa at man kan ikke flytte kommune uten fars samtykke?? Men hvordan blir det om samværsforelder flytter ut av kommunen? Jeg syns det er så vanskelig å henge med på alle lovendringen
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #10 Skrevet 10. mars 2012 mannen min tok kontakt med familievernskontoret og fikk da indirekte beskjed om at den samværsavtalen de hadde nå gjaldt bare frem til mor bestemte noe annet. Så med andre ord må de til ny megling når flytting blir et tema, og prøve å bli enige altså at enten går de tilbake til annenhver helg (dette er da uaktuelt) eller at det går til retten. Dama på familievernskontoret sa: Ja, men det finnes så mange elektroniske ting så gjør det enkelt å holde kontakten nå til dags (!!!) Problemet da er jo at mor har fri rettshjelp, og det har ikke far, og dermed blir økonomien et problem.. Noen som vet kostnadene for dette? barnet har bedt far om å skaffe seg advokat for h*n vil IKKE flytte fra hjemstedet sitt... HI
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #11 Skrevet 10. mars 2012 Vet ikke om jeg vil råde dere til å få rettensvei, for det første er det en lang prosess, koster mye og konfliktnivået blir HøYT!!! Og gå rettens vei pga flytting er IKKE det beste for barnet, syns det er en egoistisk handlig, så lenge barnet ikke lider hos mor. Jeg hadde 50/50 med bf, og måtte flytte til en annen kommune pga jobb. Jeg ville ha gutten med meg, men far nektet og jeg viste at han ville gå så langt som til retten. Dette ville jeg absolutt ikke utsette gutten min for, så jeg lot han bo hos faren sin. Det var tungt, men det beste for barnet. Det verste for et barn er når mamma og pappa ikke blir enige. Hvor langt unna skal hun flytte? Det må jo gå ann å finne en fornuftig løsning på dette?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #13 Skrevet 10. mars 2012 Høres jo ut som barnet er gammelt nok til å uttale seg og det vil da veie tungt i en evt rettsak.. Her må far "lukke øynene" for kostnadene og kjøre sak for barnet beste..
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #14 Skrevet 10. mars 2012 Høres jo ut som barnet er gammelt nok til å uttale seg og det vil da veie tungt i en evt rettsak.. Her må far "lukke øynene" for kostnadene og kjøre sak for barnet beste.. For å utbrodere litt mer, far kan ikke stoppe mor fra å flytte, men han kan søke om hovedomsorgen for barnet slik at barnet bor hos far og har samvær med mor....
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #15 Skrevet 10. mars 2012 #11: Det er utelukkende for sin egen del at mor flytter, og hun flytter et godt stykke unna..Og vi tenker på barnet og det er derfor vi vurderer å gå rettens vei. Barnet lider ikke hos mor, men det har ikke det bedre hos mor av grunner jeg ikke vil utbrodere her da det kan gjenkjennes :-) Hadde det vært best at barnet flyttet med mor, hadde vi funnet en løsning vi alle kunne levd med. Altså helgebesøk osv. Men nå er det ikke det som er best for barnet. #12 og 13: Barnet er 10 år, og ja i stand til å uttale seg selv ja :-) Og vi er klare for å kjøre sak for barnets beste, men vi har og et fellesbarn å tenke på, så vi kan ikke kjøre økonomien i grøfta, derfor lurer vi litt på kostnader for dette. Takk for svar :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå