Gå til innhold

Kan jeg spise trønderfår som gravid? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel det samme som salami kansje? Og det kan man jo ikke spise...

Videoannonse
Annonse
Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Nix, det er ikke varmebehandlet :-(

Skrevet

Det er ikke anbefalt å spise spekemat nei, siden denne maten ikke er kokt eller stekt er det en viss fare for bl.a listeria.

Er jo sjelden man finner slikt i norskprodusert mat, men det skjer fra tid til annen så det beste er vel å holde seg unna.

Skrevet

Stemmer, trøndefår er spekemat og dermed skal man ikke spise det om man velger å følge anbefalingene fra myndighetene...

Skrevet

Men du kan fryse det i et par døgn, tine det opp, så spise det:)

Skrevet

Men du kan fryse det i et par døgn, tine det opp, så spise det:)

Det er feil!

Listeriabakterien dør IKKE ved frysing..

Klippet fra matportalen:

Vekst av listeriabakterier dempes med bearbeidingsmetoder som røyking, tørking og salting, samt med konserveringsmidler. Bakterien drepes ved varmebehandling, men ikke ved frysing.

Skrevet

Åja! Det visste jeg ikke! Det var jordmor som sa det til meg da jeg var gravid. Ikke bra... Da beklager jeg:)

Skrevet

Mange rare jordmødre der ute altså, har hørt at noen av de til og med sier det er greit med spekemat...

Et kjapt lite søk på internett viste nyheter hvor listeria var funnet i norske matbutikker i både 2007, 2008 og 2011, hvorfor i alle dager kan en jordmor si at det er så sjelden det finnes i norsk mat at man kan spise det med god samvittighet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...