Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Har en gutt som begynner 1 klasse etter sommeren og jeg overveier å jobbe deltid slik han ikke trenger gå så mye på SFO. Men når begynner skole for første klassinger alt tidspunkt og når slutter skolen for dagen? Noen som vet? Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Hos oss begynner de 8:15 hver dag og slutter alt fra kl 12 til kl 14. I tillegg har de leksehjelp, dette trenger du ikke å betale for. Når det gjelder SFO, så er prisene ulike. Har dere dyr SFO der dere bor? Hvis flesteparten av kompisene går på SFO vil det være trist for din gutt å ikke få være med på det sosiale livet like mye som de andre. Innholdet i SFO tilbudet kan også være varierende. Enkelte steder er det mer i forma av oppbevaring, men det kan også være bra..
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Det kommer jo helt an på hvor mange timer barnet har hver dag, en dag kan det være 3 timer, andre 4 timer og noen dager 5 timer. Og så er det forskjell på skoler tid den begynner. se på skolens hjemmeside, prøv å finne timeplanen for førsteklassingene i år, den kan gi deg en pekepinn.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Begynner 8.20 her, og sluttet 12 unntatt tirsdag, da slutter de kl 14. Leksehjelp 3 ganger i uka, lurer på om den varer en skoletime.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Her begynner de 8.30 hver dag og er ferdig halv to hver dag bortsett fra fredag hvor de er ferdig halv ett. Leksehjelp anbefaler ikke til 1.klassinger her ihvertfall. Leksehjelp består av at skolen stiller et klasserom eller to tilgjengelig, så sitter alle barna på hver sin pult og skal gjøre leksene sine selv mens det er en eller to assistenter tilstede som de kan spørre om hjelp om det er noe de ikke får til.... Ikke noe særlig til oppføging for en 1.klassing med andre ord, de anbefaler at førsteklassingene gjør lekser med foreldrene sine. Men må jo bare si at du bør tenke deg litt om før du kutter sfo helt da, særlig på ettermiddagene. I klassen til sønnen min er det 18 gutter, og 17 av dem er på sfo og leker om ettermiddagene. Det er mye relasjonsbygging, utvikling av vennskap osv som skjer under frileken på sfo altså. Vi valgte å ha sønnen vår på sfo fire ettermiddager i uken til kl 15, selv om vi egentlig ikke trenger det. Det er fordi det er der alle klassekameratene hans er, og da ønsket også han å være der sammen med dem istedenfor hjemme med mamma...
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Her begynner de 8.30 hver dag og er ferdig halv to hver dag bortsett fra fredag hvor de er ferdig halv ett. Leksehjelp anbefaler ikke til 1.klassinger her ihvertfall. Leksehjelp består av at skolen stiller et klasserom eller to tilgjengelig, så sitter alle barna på hver sin pult og skal gjøre leksene sine selv mens det er en eller to assistenter tilstede som de kan spørre om hjelp om det er noe de ikke får til.... Ikke noe særlig til oppføging for en 1.klassing med andre ord, de anbefaler at førsteklassingene gjør lekser med foreldrene sine. Men må jo bare si at du bør tenke deg litt om før du kutter sfo helt da, særlig på ettermiddagene. I klassen til sønnen min er det 18 gutter, og 17 av dem er på sfo og leker om ettermiddagene. Det er mye relasjonsbygging, utvikling av vennskap osv som skjer under frileken på sfo altså. Vi valgte å ha sønnen vår på sfo fire ettermiddager i uken til kl 15, selv om vi egentlig ikke trenger det. Det er fordi det er der alle klassekameratene hans er, og da ønsket også han å være der sammen med dem istedenfor hjemme med mamma... Sønnen min ønsket å være med på leksehjelp, mest fordi han ikke gikk på SFO. Det funket ikke i det hele tatt, rota utrolig masse i bøkene, og jeg hadde den opprydningsjobben etterpå. I januar måtte jeg bite i det sure eplet, og punge ut for en SFO-plass gutten egentlig ikke trenger. Eller han trenger den fordi kompisene hans er der, og han blei ganske ekskludert. Så jeg er veldig enig i alt du skriver Vet at det går an å velge turnus hos oss, kanskje det kan være en mulighet? Ha feks 3 dager pr uke, og se an behovet?
2 små orkaner Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Takk for mange svar. Har prøvd å se på hjemmesiden til skolen, men der står ikke noe om skoletiden. Har ikke tenkt å kutte ut SFO helt for jeg tror som nevnt over at det er bra med tid med alle kompisene, men tenker å bare ha han der om ettermiddagen. Regner med søke om å jobbe 80% fordelt over 5 dager pga sykdom og da passer det nok bra i forhold til SFO og skoletid det da:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå