Gå til innhold

Gubben er så bortskjemt.. !!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men.. Det er min egen feil!

Nå kjenner jeg at jeg gjerne skulle forandret litt på det...

Jeg tar oppvasken, vasker alt tøyet, vasker hus, henger oppklær/legger sammen, lager han frokost, matpakke, han legger klær overalt, jeg rydder. Alt han bruker, rydder jeg opp.. Jeg ordner i regningspapirene osv++ Lista er lang.. Og nå føler jeg meg som "mora" hans!

Jeg har latt det gå alt for langt.. Mammaen hans sa: Om du lar mannfolk få ligge på sofaen, så er det nettopp det de velger og gjøre.

Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne for og få han til og gjøre noe, uten at han blir fornærma! Det er jo jeg som har latt han ligge på latsiden!! Han kommer til og tenke: Hvorfor må jeg plutselig begynne og gjøre noe nå?! :P

Tips for og gå litt rolig frem?!

Han sier ofte at han skal rydde opp i alt utstyret sitt og div, men det skjer aldri.. Og jeg sier at da kommer JEG til og rydde det vekk, for jeg orker ikke og tråkke oppi alt rotet. Da blir han nesten fornærma, fordi han mener jeg roter bort ting.. AHH... *oPPgitt* Men det ender alltid opp med at jeg gjør det.. Så får jeg høre det i ettertid når han leter etter noe..

(Vet godt at jeg er den dumme)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men.. Det er min egen feil!

Nå kjenner jeg at jeg gjerne skulle forandret litt på det...

Jeg tar oppvasken, vasker alt tøyet, vasker hus, henger oppklær/legger sammen, lager han frokost, matpakke, han legger klær overalt, jeg rydder. Alt han bruker, rydder jeg opp.. Jeg ordner i regningspapirene osv++ Lista er lang.. Og nå føler jeg meg som "mora" hans!

Jeg har latt det gå alt for langt.. Mammaen hans sa: Om du lar mannfolk få ligge på sofaen, så er det nettopp det de velger og gjøre.

Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne for og få han til og gjøre noe, uten at han blir fornærma! Det er jo jeg som har latt han ligge på latsiden!! Han kommer til og tenke: Hvorfor må jeg plutselig begynne og gjøre noe nå?! :P

Tips for og gå litt rolig frem?!

Han sier ofte at han skal rydde opp i alt utstyret sitt og div, men det skjer aldri.. Og jeg sier at da kommer JEG til og rydde det vekk, for jeg orker ikke og tråkke oppi alt rotet. Da blir han nesten fornærma, fordi han mener jeg roter bort ting.. AHH... *oPPgitt* Men det ender alltid opp med at jeg gjør det.. Så får jeg høre det i ettertid når han leter etter noe..

(Vet godt at jeg er den dumme)

hei.

du kan jo starte med og si at du er sliten og lei av og gjøre alt alene. hadde hvert mer koselig om dere kunne gjort litt begge to så du også kunne slappe av.

jeg hadde sluttet og plukke opp etter han.. enkelt og greit. da trenger du ikke si så mye. om han klager på rot så får du bare si at han må rydde opp etter seg selv.

skjønner dette er vanskelig for deg og ta opp. det har gått litt vell langt. du må ta tak i det nå ellers blir det bare verre.

Skrevet

Sånn var det hjemme til oss også, mannen bodde på hotel.

Jeg gjorde alt hjemme, inkl bading og stell av barna.

Det verste er at jeg sikkert hadde holdt ut med denne mannen, fordi at kjærligheten min til han er så sterk. å jeg forgudet bakken han gikk på.

Men etter at han hadde vært utro gang på gang på gang på gang.. Så flyttet jeg i fra han.

Skrevet

Jeg sleit også med en mann som ikke ryddet opp etter seg. Eks

tok en boks ut av et skap fordi han skulle ha no oppi der, men døra lot han stå åpen og boksen ble stående på benken under... Jeg ble gal av å se på det! For det er jo virkelig ikke min jobb og putte det inn igjen! Løsningen her var at jeg da tok boksen, gikk gjennom hele huset, og puttet den inn i klesskapet hans. Alt han lot ligge rundt og slenge putta jeg i klesskapet hans. Da slapp jeg og irritere meg over det mer, men jeg ryddet det ikke bort i den forstand. Lenge siden jeg har måttet gjøre det nå faktisk, tror han skjønte greia... :P

En gang hadde han faktisk tatt ut en vaskebøtte og vasket noe (ikke dårlig det da) Men bøtta ble stående med klut og vann i i gangen da han var ferdig... Etter 2 dager satte jeg hele bøtta inn i skapet hans ;)

Skrevet

Hahahaha! Kanskje han lærer hvis du putter alt i klesskapet hans, sånn om hun 10:23?

Ellers så ville jeg ha begynt med å snakke med han, forklare han at det ikke er rettferdig at du gjør alt og at du ikke takler rot så godt som han. Prøv å komme til en enighet! Jeg tror du må lære deg å tåle at alt ikke skjer på dine premisser da, og at du må la tingene hans ligge og "rote til" mer enn du har til nå. MEN hvis dere gjør en avtale så er den bindende også for han. Hva med å f.eks overlate oppvask og rydding av kjøkkenet til han? Eller bretting av tøy? Enkeltoppgaver, i tillegg til å rydde etter seg selv.

Lykke til, uansett!

Skrevet

10:23 her.

Av erfaring så er probelemt med å gi dem egne oppgaver at alle oppgaver Må gjøres. Vakser man ikke klær så har man faktisk ikke klær etterhvert. Og putter man ikke ting inn i oppvaskemaskina, så har man faktisk ikke noe å spise av etterhvert... Så selvom man kanskje har "blitt enig" i at han skal gjøre X og X og det ikke blir gjort, så gjør man det faktisk selv, jeg har iallefall gjort det....

Her er det jeg som tar meg av det meste. Men mannen fikk i oppgave å stå for støvsuging og skifting på sengene, men har endt med at jeg gjør det, ellers skjer det ikke. Nå er jo jeg hjemme i permisjon så da er det ikke så ille å gjøre alt. Blir verre når jeg skal ut i jobb igjen, for da må han faktisk bidra litt i uka, ellers kommer jeg til å krepere... :P Har advart han om det også.

Vanskelig å finne en løsning på sånne problemer altså, får hva kan man gjøre når han ikke gidder? Kan jo ikke lage "klistremerke ordning" med premiering av en mann heller. Kan ikke straffes med "sex-nekt" hvis han ikke gjør ting heller..

Du kan jo si til han, at neste uke, fra mandag til søndag, bytter vi roller. Jeg gjør det du pleier å gjøre hele uka og du gjør det jeg pleier å gjøre. Kanskje han skjønner no da?

Eller lag en liste med alle ting du gjør iløpet av uka, og tilsvarende på han, og gi han den og spør "Syns du dette er en bra og rettferdig fordeling mellom et team?" ;)

Skrevet

Hva med om du tar betalt av han for å gjøre disse tingene? Kanskje det blir en oppvekker ;)

F.eks slik:

tømme oppvaskmaskin: 10 kr

vaske og brette klær: 50 kr pr vask

støvsuge huset: 100 kr

vaske gulv: 150 kr

rydde opp ting som er hans: 10 kr pr ting.

Så presenteres han for regningen hver fredag, og må betale deg. Hahahaha!

Skrevet

Sånn er det her også. Jeg gjør "alt"!

Og gubben er en ivrig tilhenger av å fortelle meg hva jeg må gjøre. Henge på plass klær (som ungene har lagt på golvet), bære moloen i kjelleren (selv om jeg skal vaske golvet om en time, den står i veien!),

Jeg sluttet fullstendig å ta vare på hans saker (utenom klær, for de vasker jeg), og han blir ikke bedre!

Det ligger bunker med papirer og sekker med datautstyr overalt i stua, på stuebordet, i en stol, foran bokhylla hans og et helt hjørne er fyllt med rot han ikke gidder å ta vare på:(

Er så lei av at det ALDRI ser ordentlig ut hos oss. Jeg hadde det strøket overalt da jeg var alene... Men heldigvis ser alt besøk (hans og mitt) at det er hans rot som ligger slengt...

Har gitt beskjed om at når jeg nå begynner å jobbe fullt igjen, så skal vi også dele på oppgavene hjemme. Er bare rett og rimelig at den som går hjemme bidrar litt mer med husarbeid, men ikke alt!

Han så nesten skrekkslagen ut;)

Så jeh sa jeg kom til å sette kurver med rent tøy i stua som han fikk brette i løpet av dagen og det var greit. Og kjøkkenet skulle være ryddig og rent. Hehe lurer på om han følger opp;)

Skrevet

Haha!

Moloen = moppen!

Skrevet

Tja, jeg hadde først snakket med han om at du ønsker at han skal bidra mer osv. Uten opphold hadde jeg så latt være å gjøre de tingene som kun påvirker han. F.eks. ikke lage frokost eller matpakke til han. Ved klesvask hadde jeg vasket klærne hans, men bare lagt det i en ren haug i klesskapet hans, osv. Hvis dere har et rom som han bruker mye (arbeidsrom osv.) så hadde jeg stuet rotet hans inn dit dersom han ikke ryddet det etter å ha blitt bedt om det.

Da slipper i hvert fall du å gjøre så mye, og kanskje han lærer at han skal bidra ;)

Skrevet

Sånn er det her også. Jeg gjør "alt"!

Og gubben er en ivrig tilhenger av å fortelle meg hva jeg må gjøre. Henge på plass klær (som ungene har lagt på golvet), bære moloen i kjelleren (selv om jeg skal vaske golvet om en time, den står i veien!),

Jeg sluttet fullstendig å ta vare på hans saker (utenom klær, for de vasker jeg), og han blir ikke bedre!

Det ligger bunker med papirer og sekker med datautstyr overalt i stua, på stuebordet, i en stol, foran bokhylla hans og et helt hjørne er fyllt med rot han ikke gidder å ta vare på :(

Er så lei av at det ALDRI ser ordentlig ut hos oss. Jeg hadde det strøket overalt da jeg var alene... Men heldigvis ser alt besøk (hans og mitt) at det er hans rot som ligger slengt...

Har gitt beskjed om at når jeg nå begynner å jobbe fullt igjen, så skal vi også dele på oppgavene hjemme. Er bare rett og rimelig at den som går hjemme bidrar litt mer med husarbeid, men ikke alt!

Han så nesten skrekkslagen ut;)

Så jeh sa jeg kom til å sette kurver med rent tøy i stua som han fikk brette i løpet av dagen og det var greit. Og kjøkkenet skulle være ryddig og rent. Hehe lurer på om han følger opp;)

Hvorfor gjør du ikke bare slik mange gjør med ungene?

Kast alt som ikke ryddes opp i søpla.

Skrevet

Jeg sleit også med en mann som ikke ryddet opp etter seg. Eks

tok en boks ut av et skap fordi han skulle ha no oppi der, men døra lot han stå åpen og boksen ble stående på benken under... Jeg ble gal av å se på det! For det er jo virkelig ikke min jobb og putte det inn igjen! Løsningen her var at jeg da tok boksen, gikk gjennom hele huset, og puttet den inn i klesskapet hans. Alt han lot ligge rundt og slenge putta jeg i klesskapet hans. Da slapp jeg og irritere meg over det mer, men jeg ryddet det ikke bort i den forstand. Lenge siden jeg har måttet gjøre det nå faktisk, tror han skjønte greia... tongue.png

En gang hadde han faktisk tatt ut en vaskebøtte og vasket noe (ikke dårlig det da) Men bøtta ble stående med klut og vann i i gangen da han var ferdig... Etter 2 dager satte jeg hele bøtta inn i skapet hans wink.png

Ler meg ihjel!:)

Her har jeg en mann som har tellekanter i skapene og full kontroll på alt, så heldigvis slipper han å få vaskebøtter i skapet sitt. ;)

Skrevet

Arbeidsliste!

Del husarbeidet i to og gjør hver deres del. Neste uke bytter dere.

Husker da jeg bodde i kolkektiv med slasker og uten oppvaskmaskin. Det var hver sin gang å ta oppvask. Enten tok man med en gang og fikk en liten opovask, eller så utsatte man og måtte vaske mye. Det var et salig rot på kjøkkenet en stund, men det ble bedre. Kanskje dette egner seg bedre på klesvask....

Skrevet

HI her:

Altså, nå går jo jeg hjemme. Så det er ikke noe problem for meg og gjøre husarbeid og div, men det og plukke opp ALT etter han gjør meg ganske sliten og lei :P

Når han hadde pappapermisjon så var han så sliten at han ikke orka noen ting, oppvaska var ikke tatt når jeg kom hjem, den tok han ca 2 ganger i uka. og det var rot. Da husker jeg han sa at det var mye mer slitsomt og gå hjemme.. :P

Vet dere hva han presterte og si en helg?! Vi ble bedt til mammaen hans, og da sa han: Ja vi drar dit da, for der er alt så ryddig og rent! ikke vondt ment.. :o

Oh, jeg ble så blodig fornærma...

Det er ikke akkurat skittent her for og si det sånn.. Synes jeg vasker og styrer hele tiden. Mammaen hans bor jo alene, og vi har hund og unge. Og vi flyr mye ut og inn, da blir det ganske mye skitt og møkk, og det gjør da at det ikke alltid er skinnende rent her.

Skal prøve og spørre i det små om han kan rydde sine egne ting, så etterhvert spørre om han kan gjøre noe annet husarbeid innimellom:P

Skrevet

HI her:

Altså, nå går jo jeg hjemme. Så det er ikke noe problem for meg og gjøre husarbeid og div, men det og plukke opp ALT etter han gjør meg ganske sliten og lei tongue.png

Når han hadde pappapermisjon så var han så sliten at han ikke orka noen ting, oppvaska var ikke tatt når jeg kom hjem, den tok han ca 2 ganger i uka. og det var rot. Da husker jeg han sa at det var mye mer slitsomt og gå hjemme.. tongue.png

Vet dere hva han presterte og si en helg?! Vi ble bedt til mammaen hans, og da sa han: Ja vi drar dit da, for der er alt så ryddig og rent! ikke vondt ment.. ohmy.png

Oh, jeg ble så blodig fornærma...

Det er ikke akkurat skittent her for og si det sånn.. Synes jeg vasker og styrer hele tiden. Mammaen hans bor jo alene, og vi har hund og unge. Og vi flyr mye ut og inn, da blir det ganske mye skitt og møkk, og det gjør da at det ikke alltid er skinnende rent her.

Skal prøve og spørre i det små om han kan rydde sine egne ting, så etterhvert spørre om han kan gjøre noe annet husarbeid innimellom:P

Spørre???

Forlange, tenker jeg vi sier.

ærlig talt, forventer dere virkelig ikke at voksne menn bidrar på lik linje med alle andre i husstanden?

å rydde opp etter seg selv når man roter, forventer jeg faktisk også av min 3 år gamle datter!

Skrevet

Ja, SPØRRE. Fordi det er jeg som har gjort han bortskjemt. Og for å unngå en sur mann, begynner jeg i det små. Derfor.. :)

Forventet ikke stort ift husarbeid o.l i begynnelsen av forholdet, og det har bare utartet seg.

Jeg gidder rett og slett ikke og ha en gretten mann i hus, da han er den eneste jeg omgås omtrent.

SelvfØlgelig burde det være sånn som du beskriver LILLEVA<3LILLEJENTA SI<3.

Men når jeg går hjemme, så synes jeg faktisk at jeg kan ta meg av husarbeidet da jeg har tid til det. MEN vil ikke ta meg av rotet hans hele tiden som jeg gjØr. Så nå blir det andre boller.....

HI

Gjest Filifjonka
Skrevet

En generell betraktning omkring dette med husarbeid og fordeling og forhold:

Vi kvinner vil så gjerne vise oss fra vår beste side i starten av et samboerforhold. Vi tar på oss masse ansvar, vi står på og holder huset skinnende rent og ryddig. Vi vasker klær, både våre egne og hans. Vi lager mat og tar på oss masse ansvar.

Vi gjør det for at han skal skjønne hvor høyt vi elsker ham, og hvor flinke og snille vi er.

Så kommer det barn inn i forholdet, og hverdagen endrer seg. Det blir plutselig mye mer å gjøre, og mye mindre tid å gjøre det på. Vi ber mannen om å hjelpe oss. Men han skjønner ikke hva vi mener. Hjelpe oss? Med hva da? Han har aldri sett arbeidet vi har gjort, han har bare nytt godt av resultatet. Nå forstår han ingenting.

Det var jo sånn hun vile ha det, men nå klager hun plutselig. hva skal han gjøre egentlig?

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er sånn hos deg, HI, men jeg tror at mange av oss nok kan ha hatt tendenser til dette i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...