Gå til innhold

Dere med 5. klassinger (evt har hatt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke middager klarer de å lage selv? Hender det at de av og til lager til deler av middagen, eller hele, slik at det er klart til dere kommer hjem fra jobb?

Vi får 5. klassing til høsten, og foreløpig klarer han å lage tomatsuppe fra bunnen av, steke hamburgere og sette på ferdigpizza, men har lyst til å lære ham noen litt flere (og gjerne sunnere ;) ) middager. Hva kan man forvente av en 10 åring? Vi har snakke litt om dette, at han må være en del timer alene hjemme siden han ikke skal på SFO, og han foreslo selv at han da kunne lager middag kanskje en dag i uken slik at han hadde noe å gjøre på og slapp å vente så lenge på middag den dagen. Jeg synes ideen var god, men tenker også at det er viktig at det ikke blir for mye/vanskelig for ham.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke en femte-klassing, men jeg velger å si at det ikke er Sååå lenge siden jeg var det selv. (kremt). Fra 4.klasse (det blir vel 5.nå?) lagde jeg alltid pannekaker en dag i uken fordi jeg måtte lage middag om jeg skulle rekke å spise middag før håndballtrening. Så en tiåring som kan steke hamburgere vet jo allerede hvordan en stekepanne funker, så da er veien kort til pannekaker (røren er jo lett å lage med en oppskrift. Min da jeg var ti år var antall skjeer av det mamma hadde oppi begerne og ikke dl), eller omelett med grønnsaker/skine/poteter i. Eller steke kjøttdeig med ferdig pastasaus og koke pasta vil jeg også tro går innunder hva som er mulig siden han lager tomatsuppe fra bunnen av (jeg er imponert!) :)

Skrevet

Nå har jeg ikke en femte-klassing, men jeg velger å si at det ikke er Sååå lenge siden jeg var det selv. (kremt). Fra 4.klasse (det blir vel 5.nå?) lagde jeg alltid pannekaker en dag i uken fordi jeg måtte lage middag om jeg skulle rekke å spise middag før håndballtrening. Så en tiåring som kan steke hamburgere vet jo allerede hvordan en stekepanne funker, så da er veien kort til pannekaker (røren er jo lett å lage med en oppskrift. Min da jeg var ti år var antall skjeer av det mamma hadde oppi begerne og ikke dl), eller omelett med grønnsaker/skine/poteter i. Eller steke kjøttdeig med ferdig pastasaus og koke pasta vil jeg også tro går innunder hva som er mulig siden han lager tomatsuppe fra bunnen av (jeg er imponert!) smile.png

Tomatsuppen er veldig enkel altså ;) Og han elsker tomatsuppe, så motivasjonen for å lære var på topp hehe... Ja, kanskje kjøttdeig kan gå bra, men da vil jeg overvære steikingen hans en god del ganger først. Er litt skeptisk til å koke pasta. Vi må som regel koke mye siden vi er så mange, og da blir det en veldig tung panne med kokende vann han evt må bære bort til vasken for å slå av vannet på. Tror ikke jeg tør det... Ikke før han blir enda litt eldre.

Pannekaker er nam da! Men til middag? ;)

Skrevet

tomatsuppe og pannekaker er jo en klassisk to-retters :)

Skrevet

løvbiff med enten poteter eller pomfrites er jo enkelt.

kan jo ha en lett salat ved siden av som kan lages dagen før.

karbonader og poteter er jo enkelt.

karbonader og potetmos er enkelt..

Skrevet

Jeg har 5.klassing og skal han lage mat går det gjerne i nudler til seg selv ;)

Her kaster han sekken inn i gangen når han kommer fra skolen og forsvinner ut igjen som et lyn da, så han kjeder seg absolutt ikke til vi kommer fra jobb. Her er heller problemet at han ikke har tid til å komme hjem å spise etter at vi har laget maten... Så her tror jeg neppe det er noe alternativ at han skal lage middag til oss på en stund enda.

Men da jeg gikk på barneskolen satte jeg gjerne på potetene husker jeg, mamma hadde satt en gryte ferdig med poteter og vann på plata og på et visst klokkeslett skulle jeg sette på plata så de kokte opp. Da kunne mamma bare hive det i panna som vi skulle ha til når hun kom hjem for potetene var nesten ferdigkokt.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger og tips :)

Jo, han kommer nok til å fly ut litt (etter leksene er gjort!), men har vi bor akkurat nå er det få andre på hans alder. Der vi skal flytte til rundt jul når huset er ferdig bygget bor det kjempemange på hans alder, så da blir det kanskje noe annet også :) Men jeg tenker at det kan være ok uansett å la ham få noen faste oppgaver, og å lage en enkel middag en dag i uken synes jeg er greit for en 10-åring. Det klarer han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...