Gå til innhold

Økonomer/ økonomistudenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har studert økonomi?

Jeg vurderer å studere dette fra høsten. Hva slags kvaliteter, egenskaper og interesser bør man ha for å bli en god økonom?

Er vanskelig å forstå ut fra det som står på høgskolenes hjemmesider om hva man egentlig gjør i arbeidet som økonom, står ofte veldig generelt og "svevende". Noen som har helt konkrete beskrivelser av det man gjør på jobb som økonom, og hva man har som ansvarsområde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er økonom. Å være økonom er ofte omtalt som et "potetyrke", dvs. de kan brukes til mye forskjellig. ForstÅr det er litt svevende, men tar du en slik utdanning vil du fÅ en ganske bred utdannelse som vil gi deg muligheter i mange retninger. Jeg har syntes det har vært bra.

For eksempel, den utdannelsen jeg tok ga meg kunnskap innen bl.a. markedsføring, logistikk, organisasjonspsykologi og ledelse, finans, regnskap, strategi, sprÅk (businessrettet), matematikk, mikro- og makroøkonomi, med mer.

Konkrete ting man gjør, dette handler gjerne om analyser, strategi og ledelse av bedrifter, med sikte pÅ Å bedre bedriftens økonomiske situasjon. Ikke la deg skremme av at det er vagt, dette blir konkret etterhvert som du studerer og jobber. Dette kommer jo helt an pÅ jobben og bedriften. Noen kan jo velge Å rette seg kun mot f.eks. regnskap, revisjon, markedsføring eller logistikk.

Det er en veldig god vei Å gÅ hvis man trives med tall, og man trenger absolutt ikke være et mattegeni, men man mÅ ha interesse av Å analysere og forbedre en bedrifts økonomi, av alt det innebærer!

Skrevet

Tusen takk for svar, økonom :)

Tar gjerne imot flere innspill fra flere økonomer eller økonomistudenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...