Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Lurer litt på hvor lenge dere normalt sitter og hjelper/følger med barna deres når de gjør lekser på normale "leksedager"? Og for dere med flere skolebarn, er det veldig forskjell på hvor mye hjelp de vil ha/trenger? Vet jo at det nok varierer veldig fra dag til dag, det gjør det i hvertfall her, men sånn i snitt.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Kommer veldig an på, men alt fra 20 minutt til 1 time. Jeg opplever at leksegjøringen går langt bedre og langt mer smertefritt når jeg sitter sammen med dem. Jeg trenger ikke alltid hjelpe og jeg kan godt bare sitte med en bok eller avisen, men nærværet hjelper og vi har gjort lekser til en koselig "familieaktivitet". På vår og høst gjør de gjerne lekser ute. Enten i hagen eller vi går på tur. Mye kan både kan telle, stave og lære i naturen
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2012 Kommer veldig an på, men alt fra 20 minutt til 1 time. Jeg opplever at leksegjøringen går langt bedre og langt mer smertefritt når jeg sitter sammen med dem. Jeg trenger ikke alltid hjelpe og jeg kan godt bare sitte med en bok eller avisen, men nærværet hjelper og vi har gjort lekser til en koselig "familieaktivitet". På vår og høst gjør de gjerne lekser ute. Enten i hagen eller vi går på tur. Mye kan både kan telle, stave og lære i naturen Jeg har mye samme erfaring der jeg også, at det går lettere når jeg sitter der med dem. Men det er forskjell på dem. 2. klassingen er veldig selvstendig der og liker å være litt i fred, men 4. klassingen helst vil at jeg skal sitte med ham hele tiden, når han leser stille også (før høytlesingen). Jeg bruker også ca en halvtime +/- 10 min de fleste dager. Bare lurte på om det var mye, lite eller normalt
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 "Jeg bruker også ca en halvtime +/- 10 min de fleste dager. Bare lurte på om det var mye, lite eller normalt" Jeg tror det er ganske normal tidsbruk. Vi ligger også rundt der. Om de står fast og er lei så tar vi gjerne en pause, gjør noe annet og så tilbake til leksene igjen. Da blir hele prosessen lengre, men selve leksene er rundt der dere ligger, sånn pluss minus #2
ariel78 Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Hos oss har de leksehjelp 3 dager i uken og da har han stort sett gjort det meste der. Kommer litt an på hvordan lekser det er, er det matte trenger han gjerne litt mer hjelp. Tar gjerne maks en halvtime. I tillegg skal de lese 15 minutter høyt for de voksne hver dag. Har en 2 klassing.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Med førsteklassingen tar det ikke mange minuttene før hun er ferdig med ukas lekser. De har lite lekser og hun er veldig rask. Hun har leselekse hver dag, men den tar ikke mange minutter den heller. Mens de andre bruker nesten en halvtime tenker jeg. Jeg sitter ikke sammen med de, men er like i nærheten. Jeg lager ofte mat når de gjør lekser, og da kan jeg bare snu meg om de trenger hjelp.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 2.klassingen min bruker ikke mye tid på lekser, vil tippe 15 min mandag, 15 minutter tirsdag og 10 min torsdag. Han er ganske effektiv og trenger ytterst sjelden hjelp. Jeg bare ser over etter at han er ferdig. Han sitter gjerne på kjøkkenbordet å gjør lekser. 5.klassingen bruker mer tid. Men han foretrekker selv å gjøre mye lekser på mandag (for hele uken) så han får mer fritid de andre dagene. Han sitter sikkert 2-3 timer på mandagen, også blir det 10-15 min en av de andre dagene for å lese over gloser på nytt, lese over til en prøve eller hva det måtte være den uken. Han liker best å gjøre leksene selv uten oss "hengende over skulderen" og viser oss hva han har gjort etterpå. Heldigvis er han ganske flink, men det blir gjerne noen småfeil som må rettes opp etter at vi har gått gjennom leksene med han. Han gjør lekser på skrivepulten sin.
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Dattra mi går i 2.klasse og gjør med stor glede leksene sine. Hun er rask, men effektiv (akkurat som mora, høhø) Trenger sjeldent hjelp, men jeg ser over når hun er ferdig. Får ikke lov å sitte med henne
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 stemor til 2, 10 og 12 år. de gjør leksene med en gang de kommer hjem fra skola.- sitter ikke så lenge, halvtime kansje trenger ejelden hjelp, de er veldig flink på skolen
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 9. mars 2012 Da høres det ut som en halvtimes tid er ganske normalt 2. klassingen min er utrolig nøyaktig og pertentlig av seg, og forguder læreren sin, så han kan bruke mye tid på å skrive langt og så pent han bare klarer for å få skryt av læreren, hehe.. Jeg synes det er litt søtt da Han er også veldig skoleflink så langt og den som klarer seg selv og ikke vil ha meg hengende over seg, så det blir som regel bare ca 10 min med ham (når han skal lese høyt, og så bare se over det han har skrevet/regnet). 4. klassingen er også veldig flink på skolen, men har er slurvete og rastløs, og veldig selskapssjuk. Så han må jeg helst sitte med hele tiden når han gjør lekser både fordi han vil og fordi jeg ofte må korrigere når han slurver, og det kan fort ta en halvtime med bare ham. Av og til mer. Han har også litt lese- og skrivevansker (mest sannsynlig, han er under utredning av logoped), så vi bruker i tillegg en del tid på å øve opp lesehastigheten hans ved å automatisere høyfrekvente ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå