Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 forrige gang gikk alt galt, de to første dagene på sykehuset gikk ammingen ok, slet litt allerede da å få jenta til å suge godt nok. Jeg har innovervendte brystvorter,og det tok lang tid på hvert måltid før vi kom i gang. Når vi kom hjem,ble jeg bare mere og mere sår, fikk store åpne kjøttsår,og jenta var helt rød av blod,huff, grusomt å se på og grusomt vondt! Ringte da ammepoliklinikken, men de hadde påskeferie. Jeg fikk også kraftig feber og kjente store harde klumper i brystene, skikkelig influensa symptomer. Jeg ga da opp,pumpet noen dager og da gikk klumpene bort,og feberen ned. Var mye styr med flaskebarn,og jeg ønsket virkelig å amme. Jeg var ung,18 år,og syntes det var flaut å søke hjelp med amminga, nå er jeg 22 og har 5 uker til termin.jeg vil virkelig få til ammingen! Fant ut at det finnes ammeskjold,har kjøpt det,og purelansalve. JM har også skrevet på helsekortet at jeg trenger mye veiledning. Gruer meg til jeg kommer hjem,da termin er rett etter påske,og jeg fødte før sist.er redd jeg får det som sist. Jeg har arr enda på brystene, og jm stusset over at jeg ikke dro til lege og fikk antibiotika..men jeg syntes det var flaut,huff. Håper noen har gode råd og tips? Jeg hadde ikke ammepute sist,burde jeg ha det? Hilsen spent j22
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Jeg har ikke så mange råd og tips (er flaskemamma selv), men jeg kan anbefale Ammehjelpen http://ammehjelpen.no/ . Det sies at de er flinke og vet mye
Lille- MO Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Og bruk ammepoliklinikken på sykehuset! jeg dro også hjem med såre bryster og de tok prøver og fant ut at jeg trengte antibiotika, og da gikk det kjempebra! lillegutt er 11 mnd og jeg ammer ennå. blir du sår så kan du også bruke simplex øyesalve på brystvortene, den er super og ikke farlig for barnet. ammepute er ikke et must, men jeg har hatt god bytte av den, synes det var lettere å slappe av i skuldrene under amming.
*flux* Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Jeg plagdes en del og i en periode brukte jeg skjold og pumpe til jeg grodde i puppe og ungen fikk så stor munn at han klarte gape over. Jeg klarte ikke amme på bart bryst, og alle maste om at jeg måtte men jeg nektet. Så etter noen uker prøvde jeg og da gikk det veldig bra, ble litt sår men ikke som tidligere. Mitt råd til deg er å gjøre det som føles rett for deg, og prøve ulike hjelpemiddel
Iselilja Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Pass på at barnet får stort og godt sugetak fra starten. Jeg slet som deg med store sår da førstemann var liten. Ville ikke pumpe, for jeg hadde selvfølgelig lest Gro Nylandres bok, og var sikker på at hvis barnet fikk flaske én gang, kom det aldri til å ta brystet igjen. Til slutt satt jeg bare og gråt mens barnet sov, fordi jeg gruet meg slik til han skulle våkne og være sulten igjen. Etter samtale med helsesøster pumpet jeg det vondeste brystet, og fortsatte å amme på det andre. Etterhvert som det vondeste grodde, byttet jeg slik at jeg pumpet på det andre. Gutten ble fullammet til godt over 6 mnd (slet med å få i ham annen næring), og ammet tilsammen i nesten to år, så det gikk bra, selv om det var tøft i starten. Har senere fått to til, og virkelig erfart hvor viktig riktig sugetak er. Som de andre sier: Søk hjelp! Der er derfor de er der. Ikke gi deg før du har fått den hjelpen du trenger og føler deg komfortabel med ammingen. Det er utrolig lettvint og koselig når det fungerer
*flux* Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Helt enig om at du må søke hjelp men helsesøster, jordmor og Ammeopliklinikken sa alle at jeg måtte slutte med skjold, men jeg klarte det ikke før det var gått noen uker så hør på de men kjenn også hva som er rett for deg. Jeg hadde ikke klart det om jeg ikke fikk gå i mitt tempo..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå