Gå til innhold

Hvordan passer søsken navn sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere i det liksom? At de har en god klang sammen? At de nesten kunne fungert som fornavn og mellomnavn. Eller går det på betydning av navnet? Sånn hvis at navnet til nr 1 er inspirert fra noe, må nr 2 det samme ol? Har aldri skjønt den greia.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At de er i ca samme sjanger. Om gutten heter Odin og jenta Michelle Isabell blir det litt kræsj...

De fleste navn passer jo sammen på søsken da, det er bare sånne ytterpunketer i hver kategori som blir feil.

Skrevet

Er vel bare at navnene skal ha omtrent samme stil, er det ikke?

Bastian Carosander på et barn og Ole på et annet f.eks, det er ganske forskjellige type navn.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Nei... Vi er forskjellige og vi liker forskjellige typer navn. For min del synes jeg det er greit at søsken har navn som er i samme stil om du skjønner. Altså ikke Per og Michelle Jeanette. Jeg liker også at barnas navn fungerer rimelig greit sammen med etternavnet. Vi valgte bort et navn vi ellers likte godt til ett av våre barn, fordi det ikke fungerte sammen med etternavnet.

Skrevet

Jeg synes det er nok at foreldrene velger navn de liker, sånn bokstavriming og lignende er ikke viktig for meg.

Men jeg hadde stusset over søstrene Eldbjørg og Chantelle f eks ;)

Skrevet

Her fikk de to første barna navn på 6 bokstaver. Var en tilfeldighet og ikke noe vi gjorde bevisst. Men nå føler vi at en eventuell tredjemann må få 6 bokstaver i navnet sitt og, selv om vi selvsagt er fullstendig klar over at det ikke er maktpåliggende på noen som helst måte.

Men det passer fint, for de navnene vi liker og vurderer til en eventuell tredjemann er alle på 6 bokstaver.

Skrevet

Vi heter Lie til etternavn og da er det en del fornavn som vanskelig kan brukes... Utover det har vi ikke tenkt på at navnene skal passe sammen.

Skrevet

Jeg har ikke brydd meg om navnene til barna mine passer sammen. De er 2 forskjellige personer.

Mange som mener at navnene til yngste ikke passer sammen heller. Men man blir vandt til det meste og etter en stund blir det helt naturlig og da passer navnene sammen alikevel :)

Ta Mette Marit feks, mange syns at det var en veldig rar kombinasjon og at vi ikke kunne ha en dronning som het det. Men, nå er vi så vandt til det at det er ingen som mener hun burde bytte navn nå..

Skrevet

Våre unger har norrøne navn, så de har samme stil da. Også har begge mellomnavn :)

Men vi kunne ikke ta hensyn til at det skulle passe sammen med etternvanet. For vi har massebetagnelsen "Hansen" som etternavn...

Så her har ungene to ganske spesielle norrøne fornavn og verden kjedeligste etternavn ;)

Skrevet

Våre unger har norrøne navn, så de har samme stil da. Også har begge mellomnavn :)

Men vi kunne ikke ta hensyn til at det skulle passe sammen med etternvanet. For vi har massebetagnelsen "Hansen" som etternavn...

Så her har ungene to ganske spesielle norrøne fornavn og verden kjedeligste etternavn ;)

Du skal ikke kimse av Hansen altså... nå som "alle" velger bort de tradisjonelle -sen navnene, så vil kanskje dine barn være to av ganske få som heter Hansen i neste generasjon :)

Skrevet

Jeg liker at søskennavn passer sammen. Jeg har samme type navn (opphavsmessig) til alle barna. Synes f.eks det er rart med Jeanette og Oddbjørg på søstre.Eller Noah og Odin. Eller Steve og Olav.

Liker også navn som klinger godt sammen, selv om opphavet er ulikt. Samme forbokstav kan binde sammen navn med ulikt opphav. Vet om en søskenflokk hvor alle har navn med 3 stavelser, noen vil ga like mange bokstaver i alle navnene, andre har en bokstav som skal være i alle navnene.

Personlig synes jeg det aller viktigste er at fornavn og etternavn passer godt sammen. Liker ikke f.eks Line Eng, Lene Nes, Ola Lamo, Siv Vik osv osv.

Men når det er sagt så venner man seg til det meste.

Skrevet

Jeg tror norrøne navn kan passe helt utmerket til Hansen. Og Hansen er en av mine favoritter blant sen-navnene.

Skrevet

Mine 4 barn har navn på 4 bokstaver. Så de passer veldig bra sammen:)

Skrevet

uten at jeg viste det. Så passe mine barn sammen fordi vi har tatt navn fra skomakergaten. Stine og Jørgen. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...