Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 Hvor mange her er det som har fått fingre oppi rumpa ved en unlivsundersøkelse?? Jeg begynte å gråte da jeg kom ut igjen fra gynekologen idag, og følte meg faktisk nesten litt misbrukt.. Takk og pris det finnes andre jeg kan gå til neste gang, men ble litt nysgjerrig på hvor vanlig dette er?? Snakket med søstra mi og hun hadde aldri opplevd det, men leste på nettet nå at det kan skje ved underlivsundersøkelser.. Det var ikke bare det med finger i rumpa som gjorde det, men totalen. Veldig lite forsiktig, og det blikket han ga meg når han hadde kjent inni meg i begge hull var bare så utrolig ekkelt, stirret meg rett i øya bare for å se hva slags reaksjon jeg hadde. Takke meg til kvinnelig neste gang, og ikke en gammel ekkel gris Er dette normalen, for jeg har aldri vært borti dette i tidligere undersøkelser?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 Jeg hadde en grundig GU sist sommer, og det var ikke noe opp i det hullet da.. Hva var grunnen til at han måtte stikke en finger opp der da? Hørtes ikke bra ut, men jeg vet ikke hva som er vanlig jeg da..
lin78 4herligebarn<3 Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Aldri hørt om at de må oppi nr. 2 ved en GU....hm...var det ikke en assistent med når du fikk undersøkelsen, det SKAL det jo være.
2 hjertegull :) Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 Det SKAL ikke være assistent med. Men der hvor du skal til mannlig gynekolog, kan du be om å få med en kvinnelig assistent. Hvis du ikke ber om det er det ikke gjort noe galt ang det hvertfall! Så til selve opplevelsen din. Jeg har hørt om at det har skjedd, men da har det vært spesielle undersøkelser. Pasienten er informert om det på forhånd, og spurt om det er greit, for det er ikke vanlig praksis på en vanlig undersøkelse!
:) liris Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 Dersom du ikke fikk noe info på forhånd om at han skulle gjøre det, og hvorfor.. og at du tillot det, har jeg aldri hørt om at det skal skje! Jeg hadde def. bytta! Synd du ikke ga han noen gloser!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har mye erfaring med gynekolger og det er desverre ganske vanlig. Noen gynekologer har sagt i fra før de gjør det, mens noen har ikke sagt ifra fordi jeg ikke skal knipe igjen musklaturen rundt åpningen i rompa. Det er skikkelig ekkelkt, og desverre er gynekologer de største arrogante idiotene jeg noen ganger har møtt! Jeg har prøvd å forklare at det er MIN kropp og at de, i det minste, må si i fra før de stikker en finger i rompa mi, men jeg blir ikke tatt på alvor. Jeg har aldri fått hjelp med problemet mitt,og jeg orker ikke flere fæle gynekologer nå! En gang skulle jeg på ultralyd i underlivet pga. en cyste. Det eneste han gjorde var å putte en finger i rompa og studere på underlivet mitt (utvendig underliv). Han tok ikke ultralyd, han sjekket ikke selve underlivet innvendig. Han sa at han Så med øyenen sine at alt var i orden. Hvordan kan han se en cyste med bare øyene, og hva i huleste gjorde han i rompa mi? Jeg skrek resten av dagen, og jeg turte ikke gå videre med det... Etter fødselen var de to ulike leger og en jordmor som stakk fingrene sine opp i rompa mi, UTEN å si ifra, med en hard gumminhanske UTEN GLIDEMIDDEL. Fy fader jeg var forbanna! Det gjør jævlig vondt, især når du akkurat har presset ut en unge! Dette har skjedd på en og samme sykehus, og det er mulig at de praktiserer dette forskjeliig på ulike sykehus.
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 Det er normalt i tilfeller der man er så trang at man ikke får sjekket livmoren ordentlig via skjeden, visstnok
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #8 Skrevet 8. mars 2012 Hi her. Tusen takk for svar alle sammen Jeg er også av den oppfatning av at han hvertfall burde informert meg om hva som kom til å skje. Han var ikke akkurat forsiktig heller, og presset på som bare det. Og når han da avsluttet med å stirre meg rett i øya og si bryskt "da kan du kle på deg", som for å lete etter reaksjonen min følte jeg alt ble helt feil. Gammel gubbe på sikkert 65, som ikke skal mellom bena mine igjen i noen som helst situasjon. Ikke nok med det, men benstøttene var innstilt helt forskjellig så jeg satt jo så vondt. Dette påpekte jeg før han startet, ved å spørre om den ene skulle være så langt ned- den ene var under kneet, og den andre var langt nede på leggen. Svaret var da surt: det vet jeg ikke. Og gadd ikke bry seg. Takk skal du faen meg ha. Kjenner jeg sitter å irriterer meg mer og mer over behandinga, og er redd jeg kommer til å stikke oppom kontoret hans å si hva jeg mener. Jeg fikk lirt ut av meg at jeg var ganske forbanne og lei meg da jeg ringte å avlyste en ny time jeg fikk på tirsdag, men da snakket jeg bare med kontordama. Møkkamenn som dette gjør det hvertfall ikke lettere å få seg til å gå til gynekolog i ny og ne. Håper karma kommer å biter han jævlig hardt i rumpa en dag..
Melkedrøm Skrevet 8. mars 2012 #9 Skrevet 8. mars 2012 (endret) Det er normalt i tilfeller der man er så trang at man ikke får sjekket livmoren ordentlig via skjeden, visstnok Hi her. Har aldri fått slik behandling på noen av de tidligere GU jeg har tatt, så at jeg skulle ha blitt trangere etter 2 barn syns jeg høres snodig ut.. Ja, nå er jeg plutselig ikke anonym lenger ser jeg Endret 8. mars 2012 av Melkedrøm
Melkedrøm Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har mye erfaring med gynekolger og det er desverre ganske vanlig. Noen gynekologer har sagt i fra før de gjør det, mens noen har ikke sagt ifra fordi jeg ikke skal knipe igjen musklaturen rundt åpningen i rompa. Det er skikkelig ekkelkt, og desverre er gynekologer de største arrogante idiotene jeg noen ganger har møtt! Jeg har prøvd å forklare at det er MIN kropp og at de, i det minste, må si i fra før de stikker en finger i rompa mi, men jeg blir ikke tatt på alvor. Jeg har aldri fått hjelp med problemet mitt,og jeg orker ikke flere fæle gynekologer nå! En gang skulle jeg på ultralyd i underlivet pga. en cyste. Det eneste han gjorde var å putte en finger i rompa og studere på underlivet mitt (utvendig underliv). Han tok ikke ultralyd, han sjekket ikke selve underlivet innvendig. Han sa at han Så med øyenen sine at alt var i orden. Hvordan kan han se en cyste med bare øyene, og hva i huleste gjorde han i rompa mi? Jeg skrek resten av dagen, og jeg turte ikke gå videre med det... Etter fødselen var de to ulike leger og en jordmor som stakk fingrene sine opp i rompa mi, UTEN å si ifra, med en hard gumminhanske UTEN GLIDEMIDDEL. Fy fader jeg var forbanna! Det gjør jævlig vondt, især når du akkurat har presset ut en unge! Dette har skjedd på en og samme sykehus, og det er mulig at de praktiserer dette forskjeliig på ulike sykehus. Trist å lese om hvordan du har blitt behandlet En skulle tro det var flere kvinner som vil utdanne seg som gynekolog når en ser åssen mannfolka herjer med oss, for slik er IKKE mye koselig. HI
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #11 Skrevet 9. mars 2012 Du skulle selvsagt blitt informert om dette, og det gjelder også deg anonym som har opplevd dette.. MEN leger og jordmødre har en grunn til å gjøre dette, man gjør det ikke bare for å være fæl!!! Eksplorasjon. Ved hjelp av fingrene og en hånd kan legen beføle bekkenhulens organer. Etter innføring av enten to fingrer i skjeden eller en finger i skjeden og en i endetarmen, samtidig med at den andre hånden brukes til å kjenne utenpå magen, kan organene identifiseres og eventuelle sykelige forandringer oppdages. Denne formen for undersøkelse kalles eksplorasjon http://snl.no/.sml_a...ders%C3%B8kelse. I tilfellet med deg som opplevde det etter fødsel var nok årsaken at jordmor skulle kjenne at lukkemusklen i rumpa virket.. Når du har revnet litt under fødselen (og de fleste gjør jo det) er dette en av undersøkelsene de tar for at de skal sjekke hvor dypt inni vevet revnen har kommet.. Har du en ikke fungerende lukkemuskel der bak vil du vite om det fortest mulig for det betyr jo også at du ikke har kontroll på hva som kommer ut bak.. HI - om du velger å klage så klag på at du ikke ble tilstrekkelig informert på forhånd, hadde legen forklart hva han skulle gjøre og hvorfor hadde du nok godtatt undersøkelsen og hatt en mye mer ok opplevelse.. Du kan selvsagt også klage på det med fotstøttene og at du pga disse tingene ikke følte deg ivaretatt..
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 Har opplevd det flere ganger og kommer nok til å oppleve det mange ganger til, men heldigvis har jeg hatt flnke gynekologer som har sagt hvorfor og hva de skal gjøre slik at det aldri har blitt en ekkel opplevelse. Hadde totaltuptur ved første fødsel, så det sjekkes innimellom at det fortsatt fungerer som det skal. Somoftes sjekkes det bare ved utvendig ul der, men godt mulig jeg får en finger der igjen. Når jeg var på kontrollene etter så var det flere fingre inni der hver gang. Jeg var alltid glad hver gang det var en mann på disse kontrollene for de var mye mer forsiktig enn kvinnene, kvinnene gjorde tingene raskt og litt er brutalt. Men skift gynekolog når du ikke syns dette ble en grei opplevelse, fortell da den nye gynekologen at du ikke synes slike undersøkelser er så greit og at du vil bli informert over hva h*n skal gjøre slik at du er forberedt. Jeg er en slik som ikke gjør seg så mye av slike undersøkelser, men syns det er veldig fasinerende å se alle de rare tingene på ultralyden (må ha invendig ultralyd hver gang siden jeg har cyster i eggstokkene, men dette er også litt vondt men min gynekolog er flink og viser hensyn. Han nye jeg har fått (flyttet) titter meg inn i øyne, men det er for å se om jeg får vondt slik at han kan gjøre det så forsiktig så mulig for meg.
Melkedrøm Skrevet 9. mars 2012 #13 Skrevet 9. mars 2012 Det blir nok ikke til at jeg klager, for som det går fram her har han jo ikke gjort noe ulovlig. Han bare virket utrolig ekkel, og det blikket han ga meg etter han hadde kjørt fingra oppi meg glemmer jeg ikke.. Føltes som jeg skulle betale 450 kr for at han skulle få kose seg. HI
Melkedrøm Skrevet 9. mars 2012 #14 Skrevet 9. mars 2012 Har opplevd det flere ganger og kommer nok til å oppleve det mange ganger til, men heldigvis har jeg hatt flnke gynekologer som har sagt hvorfor og hva de skal gjøre slik at det aldri har blitt en ekkel opplevelse. Hadde totaltuptur ved første fødsel, så det sjekkes innimellom at det fortsatt fungerer som det skal. Somoftes sjekkes det bare ved utvendig ul der, men godt mulig jeg får en finger der igjen. Når jeg var på kontrollene etter så var det flere fingre inni der hver gang. Jeg var alltid glad hver gang det var en mann på disse kontrollene for de var mye mer forsiktig enn kvinnene, kvinnene gjorde tingene raskt og litt er brutalt. Men skift gynekolog når du ikke syns dette ble en grei opplevelse, fortell da den nye gynekologen at du ikke synes slike undersøkelser er så greit og at du vil bli informert over hva h*n skal gjøre slik at du er forberedt. Jeg er en slik som ikke gjør seg så mye av slike undersøkelser, men syns det er veldig fasinerende å se alle de rare tingene på ultralyden (må ha invendig ultralyd hver gang siden jeg har cyster i eggstokkene, men dette er også litt vondt men min gynekolog er flink og viser hensyn. Han nye jeg har fått (flyttet) titter meg inn i øyne, men det er for å se om jeg får vondt slik at han kan gjøre det så forsiktig så mulig for meg. Vel han kikket ikke på meg for å se om jeg hadde vondt, for han kikket på meg ETTER han var ferdig og hadde tatt av seg hanskene. Og han var overhodet ikke opptatt av om ting var behagelig, det merket jeg jo da jeg spurte om å få gjort noe med benstøttene. Greit det er jobben hans så han gidder vel ikke bruke tid på være varsom å høflig på hver kunde, men da mistet han hvertfall meg som kunde. HI
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 Det har skjedd meg! Og satt litt med samme følelse som deg. Men etter å ha tenkt over det så ville nok gynokologen bare gjøre en grundig GU,alt er jo så nært hverandre der nede... Rist av deg følelsen og håp alt er bra nedentil
Melkedrøm Skrevet 9. mars 2012 #16 Skrevet 9. mars 2012 Det har skjedd meg! Og satt litt med samme følelse som deg. Men etter å ha tenkt over det så ville nok gynokologen bare gjøre en grundig GU,alt er jo så nært hverandre der nede... Rist av deg følelsen og håp alt er bra nedentil Ja, jeg fikk en ny time pga jeg hadde en polypp som kanskje må fjernes. Den timen ble avbestilt samme dag, så nå får jeg håpe fastlegen vil henvise meg til en annen- evt få undersøkt det på sykehuset, siden det er dit jeg må for å få den fjernet. Trøster meg med at verre ting har skjedd her i verden, men gidder ikke gå tilbake til han å få den følelsen en gang til Hi.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #17 Skrevet 9. mars 2012 jeg har et tips. spør andre venninner om de kan anbefale en gynekolog som er bra. det gjorde jeg. Det var en mannlig gynekolog i 50-åra, han tok seg god tid og jeg følte meg trygg og ivaretatt. fikk han anbefalt av en god vennine. be eventuelt legen din sende henvisning til den gynekologen du har fått anbefalt, eller så sender du henvisningen avgårde selv til den du vil, jeg fikk med meg henvisning til gynekolog av fastlegen i hånda og sendte den bare selv i posten etter å ha ring der jeg ønsket time og hørt om ventetid og sånn. første gynekologiske undersøkelsen jeg hadde var hos en kvinnlig lege, og det er noe av det værste jeg har opplevd. er så viktig å føle seg trygg i GU-stolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå