Gå til innhold

Igangsetting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal settes igang nå Ikveld pga lite fostervann, noen som har erfaringer? Hva har jeg i vente? Er førstegangs

Videoannonse
Annonse
Skrevet

først av alt: lykke til :)

jeg ble satt i gang pga lite fostervann og liten baby da jeg var 39 uker sist, og fikk da en "ballong" innimeg som gikk og trigget livmoren.. Hadde den i meg ca 12 timer, da fikk de ikke helt oversikt på hvordan babyen hadde det(som forøvrig hadde det helt supert), så de bestemte seg for å ta vannet. 3-4 timer senere var ungen ute :)

kjapp, vond (men overkommelig) og veldig fin opplevelse!

er veldig individuelt hvordan kroppen reagerer på en igangsettelse.. noen opplever maserier uten effekt, og får dermed tabletter eller drypp-- da kan det bli en lang opplevelse. Andre er så heldig som meg at det går veldig kjapt og fint!

lykke til :)

Skrevet

Måtte du dra hjem etter "ballongen" ble satt inn?

Skrevet

Nei, men det var fordi de ville ha meg til observasjon pga liten baby og lite fostervann.. Hvis man feks er på overtid så blir man ofte sendt hjem hvis alt ser bra ut ellers.

Jeg var overhodet ikke moden så tror de var litt overrasket over at det gikk så kjapt..

Ballongen gav meg er par cm åpning, så det var det at de tok vannet som satte det hele i gang..

Skrevet

Jeg ble igangsatt av samme grunn med eldstemann. Jeg var en uke over termin.

Jeg var umoden og ble igangsatt med modningstablett. Denne gjorde jobben sin, så 5 timer senere, kl 16, var jeg moden med 1 cm åpning. Jordmor strippet meg og 1 time senere, kl 17, begynte jeg å kjenne svake rier.

Kl 18 hadde jeg godt merkbare rier som jeg måtte puste meg gjennom. De kom også annethvert minutt. Babyen ble født rett før kl 3 på natta. Så fødselen tok ca 9 timer.

Småkomplikasjoner på slutten, men ikke så den ble dramatisk.

Intens med så hyppige rier (som ofte følger med igansatte fødsler.)

Men fødselen var helt overkommelig den og jeg klarte meg fint uten smertestillende, hadde kun litt varme risposer en stund og god hjelp i effektiv pusting.

Siden jeg ikke vet hvordan du ser på fødselen eller har født før velger jeg å ikke ta med mer detaljer :-)

Skrevet

Jeg ble satt i gang med første mann. 14 dager over tiden.

Fikk 2 modningstabeletter torsdag - skjedde ingenting

Fikk 2 modningstabeletter på fredag - skjedde ingenting.

På lørdan morra tok de vannet og ble satt på drypp. Skjedde fremdeles dessverre ingenting. Så når dryppet var på maks etter 6 timer så sa det pang og da kom riene som en orkan.

Men turbotrollet mitt ville ikke samarbeide. Så etter 9 timer med rier kom vi til 4 cm, og da ble det bestemt keisersnitt..

Da ga sykehuset rett og slett opp. Så fikk en liten plugg forløst natt til søndagen.. Hehe :)

Tror jeg er et sjeldent "ingenting funket tilfelle", så håper det går bedre for deg. Uansett! Lykke til :)

Skrevet

Jeg ble igangsatt en uke før termin, og var overhodet ikke moden. Men de satte i ballong mandag kveld, som de tok ut igjen tirsdag morgen. Ballongen skal utvide,modne og forkorte livmortappen fikk jeg forklart. Og det gjorde den jammen. Tirsdag morgen tok de som sagt ut ballongen, og da hadde jeg 3cm åpning, så de tok vannet. Dette var rundt kl 10 på formiddagen. Kl 13.30 fikk jeg drypp, og 15.37 var frøkna ute :)

Masse lykke til :)

Skrevet

Jeg har blitt satt igang tre ganger.

Nr 1: To uker før termin, med modningspille. Fikk rier etter ca 30 min, men disse gjorde dessverre ingenting, fikk etterhvert drypp, og holdt på i 19 timer, slitsomt.

Nr 2: Tre uker før termin. Fikk modningspille da å, men denne gangen i to omganger. Tok noen timer før riene begynte, men når det satte igang gikk det sånn fire timer før han var ute. En kjempe fin fødsel :)

Nr 3: Også med modningspille. Gikke vel et par timer før det startet, men da var han ute på 40 min!!!! Det var helt JÆVLI,hehe ;)

Masse lykke til, håper du får en fin fødsel, sånn som min nr to f.eks, den var perfekt :)

Skrevet

Jeg ble satt igang med sistemann. Var 5 dager over termin og var moden med 2 cm åpning.

Fikk 2 tabletter (av den milde sorten siden jeg har hatt KS) kl 12 og 17 uten særlig effekt. men rundt 22.30 begynte jeg å merke svake rier. Ble raskt regelmessig og kl 01 var de såpass at jeg ville ringt sykehuset om jeg var hjemme, men remdeles ikke særlig ille.

Ble undersøkt og tøyd litt, var fremdeles kun 3 cm kl 02. Etter dette tok det litt av og jeg klarte ikke ligge mens de skulle ta ctg. Trasket litt rundt og så ann situasjonen før jeg ringte mannen kl 2.30. Hadde kraftige rier uten særlig pause etter dette og ble overført til føden. De på obsposten mente jeg skulle gå, men jordmora mi løp med meg i rullestol for å rekke fødestua.

kl 310 kom mannen min og jeg hadde akkurat kommet på fødestua. Fikk pressrier nesten med en gang, men var kun 8 cm så måtte holde igjen. Endelig fikk jeg presse og ungen var ute 410 på ett press, ett press med vakum og rier og ett press på pur vilje. han fikk det litt tøft, men det gikk helt fint.

Det gikk veldig raskt når det først begynte å åpne seg og var sabla vondt, men ikke så vondt som jeg hadde forestilt meg. Hadde fantastiske folk rundt meg og hadde kontroll selv om det tok av.

Lykke til :) prøv å vær klar og tydelig på hva du ønsker :)

Skrevet

Jeg var også førstegangs da jeg vart satt igang, 12 dager over terminen:) ble satt igang med piller, første hadde ingen effekt, og en time etter den andre pillen gikk vannet! Dette var en mandags kveld, og lillemann kom tirsdags morning.. Pressriene var ikke sterke nok, så etter å ha satt meg på drypp, ble han tatt med vakuum.. Syns egentlig fødselen gikk helt greit, selv om den ble satt igang:) men nå hadde jeg hørte alle skrekkhistoriene, og var forberedt på revning helt bak til rævva og en fødsel som varte i flere dager.. pessimist til tusen, hehe :P

Men så lenge du er forberedt på at det kan ta litt tid, og at det kommer til å bli smertefullt en liten stund, så går det nok kjempefint :) Selv om fødselen blir satt igang, betyr det ikke at den blir noe verre enn om den hadde komt igang av seg selv.. Og om det oppstår komplikasjoner, om det nå er vakuum eller ks, så overlever du det også, det viktigste er jo at babyen kommer ut frisk fin :)

Lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...