Gå til innhold

Dere med 3mill i lån - hvor mye inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har funnet et rekkehus vi har lyst til å gå på visning på.. Når vi selger her vil vi få rundt 400 000 i overskudd som blir egenkapitalen vår. Rekkehuset blir ca solgt for maks 3,2 etter tidligere salg.

MEn ulempen er at vi har vel maks 45 000 utbetalt i mnd etter skatt og lurer på om vi i det hele tatt vil få nok lån til å klare å kjøpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette spørs jo selvfølgelig på om banken vil gi dere så mye lån. MEN: Vi har 4 mill i lån og får utbetalt ca 52 000 per måned.. men har også leieinntekter på nesten 10 000. Vi har ingen barn, men hund.

Lag et eget budsjett med alle utgifter og se på lånekalkulator. Her kan du se hvor mye lånet vil koste per måned med en viss rente og lengde på lånet.

Vær obs på at enkelte måneder er værre enn andre. Mars har f.eks. årsavgift på bil(ene) + kommunale avgifter på mange tusen, februar o.l. er det studielån blandt annet.. TV-signaler osv og utgifter på bil bør man også ta hensyn til :)

Lykke til :)

Skrevet

Vi har 2,6 mill i lån og rett under millionen i årsinntekt.. Vi har utbetalt ca 52500.. Har ingen andre lån. Det går greit rundt, men jeg hadde IKKE påtatt med 400 000 mer i lån uten å ha betraktelig mer i inntekt.. Husk at det koster penger å eie hus også utenom selve lånet - strøm, renovasjon, eiendomsskatt, forsikring, vedlikehold etc etc... I tillegg er renta veldig lav nå og dere må beregne å klare en rente opp mot 9 % og det er mange ekstra tusenlapper i mnd på et så stort lån...

M.a.o - jeg ville IKKE tatt opp 3 mill i lån med deres inntekt!! Har dere i tillegg andre lån som billån eller studielån er det enda verre.. Husk at man skal leve også....

Skrevet

Jeg kjenner noen som har tilsammen max 400 000 kr i lønnsinntekter brutto, og ca 18-20 000 i utleieinntekter. De forsvarer lån på over 5 millioner. Tror ikke de betaler skatt på den dele av utleieinntektene som de egentlig skal, men det ser ut til at de har det kjempegreit.

Fruen der i huset ser aldri på priser når hun handler mat, hun har dyre klær, ungene har dyre klær, hun kjøper stort sett det hun har lyst på... Så det går an.

Skrevet

Jeg kjenner noen som har tilsammen max 400 000 kr i lønnsinntekter brutto, og ca 18-20 000 i utleieinntekter. De forsvarer lån på over 5 millioner. Tror ikke de betaler skatt på den dele av utleieinntektene som de egentlig skal, men det ser ut til at de har det kjempegreit.

Fruen der i huset ser aldri på priser når hun handler mat, hun har dyre klær, ungene har dyre klær, hun kjøper stort sett det hun har lyst på... Så det går an.

Skrevet

Det vil si de har over 175 000 kr mindre i årsinntekt enn det vi har med leieinntektene, dobbelt så mye i lån, og VI har det relativt trangt. 1 unge mer har de også... Så det går åpenbart an det meste.

Skrevet

Vi har 2 mill i huslån (verditakst ca 4.5 mill) og ca 300 i billån. Vi har en årlig, samlet bruttoinntekt på ca 2 mill (ikke medregnet barnetrygder osv., kun arbeidsinntekt/næringsinntekt). Snart 5 barn.

Skrevet

Vi har nå drøyt 3 mill i lån og i overkant av 1 mill i brutto årsinntekt. Hva vi har utbetalt i mnd vet jeg faktisk ikke nøyaktig, men rett over 50000,- tenker jeg. I tillegg har vi leieintekter på 6000,- pr. mnd (man betaler ikke skatt på leieinntekter så lenge leiligheta er mindre enn den delen du bor i selv). Vi har snart 3 barn, 1 bil.

Det går helt fint. Jo, jeg ser på prisen før jeg handler klær, vi følger med på salg og kjøper særlig sportsutstyr brukt (ski, skøyter, alpinski osv) om vi kan.

Hvor trangt du får det kommer også an på hva du synes du Må ha. Sett opp budsjett, hva bruker dere penger på idag, er det noe dere kan klare dere uten og er dere villige til det? Husk man må alltid ha en buffer til uventa utgifter, enten det er vaskemaskinen som ryker, egenandel etter en smell med bilen, eller en unge som setter inn vekstspurt og trenger nye sko, støvler, jakke og vinterdress midt i sesongen (slike ting pleier dessuten å skje samtidig).

Skrevet

Vi har i overkant av 50 000 utbetalt i måneden (ca 52 000), huslån på i underkant av 3.2 mill og studielån på ca 200 000. Det går helt greit å håndtere. Ett barn og ett på vei. Men jeg synes det er myyye lån, og tenker at en rente på 7-9 % hadde vært fryktelig kjedelig... Nå velger vi å betale ekstra ned på lånet så lenge renta holder seg lav så vi har noe å gå på. I tillegg har vi endel penger (ca 800 000kr) som er bundet opp i en investering som selvsagt kan innløses før tida om renta skulle gå opp så mye at lånet blir vanskelig å håndtere. I tillegg vet jeg at min lønnsvekst kommer til å være høy de neste 3-5 årene. Jeg ville nok ikke følt meg komfortabel med det lånet om det ikke hadde vært for de ekstra midlene eller lønnsvekstutsiktene. Jeg vil derfor ikke anbefale å ta opp så mye lån med mindre dere har noen sikkerhetsventiler (leieinntekter, fremtidig lønnsvekst o.l.), det er også godt mulig at banken ikke vil gi dere så mye lån.

Skrevet

Vi har 3,6 mill i huslån, verditakst 4.3mill.

Vi tjener rett under 1 mill totalt i året.

Det går helt fint. Vi har ikke kjempehøyt forbruk når det kommer til klær, fritidsaktiviteter, og ferier. Har nok til salt i grøten og enda litt til.

Har 2 barnehagebarn.

Tenker ofte på når renta kommer til å stige, men viktig å huske at med rentefradrag, lønnsvekst osv. Har trygge og stabile jobber. Jeg jobber forresten kun deltid, så tar ekstravakter hvis det er noe jeg ønsker meg eller hvis vi forventer høye utgifter.

Snakk med banken. Vi har delt lånet vårt i 2. En del som er avdragsfritt og en del som har nedbetalingsplan på 10 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...