Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 Hei Noen som har erfaring med stamming? Kan være jeg er litt i overkant hysterisk her nå, men datteren min på 2 år og 3 måneder stammer! Jeg tror hvertfall det.. :S Er det mulig? Når hun skal si f.eks : Inn i stuen sier hun iiii iii ii iin i stuen, og : finne ipaden sier hun finne ii ii ii iipanen.. Osv.. Syns det blir værre og værre og dette bare på en liten uke.. Nevnte det for de i bhg, men de mente hun kanskje bare var litt ivrig og hadde så stort ordforråd og var oppkavet. Men hun kan fint sitte på rommet sitt å leke med dukker etc og jeg hører henne "stamme" der inne og.. HJELP!!!
2små og en blå Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 Hei. Kan det være stotring? Min jente gjorde det i 3-4 års alderen. Mener å huske det kom over natten og ble verre bare på noen uker. Før jeg visste ordet av det var det over
Bustehue Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Svært mange barn stotrer/stammer når de er små. De fleste vokser det også av seg. Du trenger nok ikke bekymre deg så veldig enda, hun er jo fortsatt liten. Prøv å legg merke til om det er et mønster i det, spesielle ord/ordtyper hun sliter med. For de fleste stammere er det særlig i situasjoner hvor de er litt nervøse at problemene oppstår. Har selv en toåring som stotrer litt når han blir ivrig: "appa appa appa appaaaa isss" kan han si hvis han blir veldig glad for å få appelsin.. Hvis du er veldig bekymret tar du en telefon til det lokale PPT-kontoret, eller en privat logoped dersom de ikke har logoped i din PPT. Så kan du høre litt mer om hva du evt. bør være oppmerksom på. Det er bedre å gjøre det, enn å sitte og bekymre seg.
To tette og ei badehette Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 Guttungen min (3,5 år) stammer i perioder. Det har med språkutviklingen å gjøre er jeg blitt fortalt. I de periodene språket hans utvikler seg mye stammer han, så går det en periode med lite språkutvikling og da stammer han ikke og sånn forsetter det. Mine råd: La hun bruke tida og ikke hjelp henne med å si ordet for henne når hun stammer. La det gå i hennes tempo. Jeg ville ikke bekymret meg for det. Det er nok mye mer vanlig enn vi tror.
beibilykke Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 Takk for svar Det gjør godt å høre at dette mest sansynlig går over av seg selv da HI
Gjest yrild Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Det er helt vanlig i den aldreren :-) Så slapp av og nyt alle spørsmålene om hv hv hv orforfor det da? :-)
Gjest Gul stjerne Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 Slapp av, det er helt vanlig. Men for all del, kommenter det aldri for henne, eller hjelp henne med å si ordene, eller spør henne om hvorfor hun gjør det. Ignorer, og instruer din kjære i å gjøre det samme. Lager dere et problem av stammingen, kan det bli et problem som ikke blir borte.
mor_til_Kristoffer Skrevet 14. mars 2012 #8 Skrevet 14. mars 2012 det er veldig vanlig ja - og det går over av seg selv etter hvert. sønnen min gjorde også det samme.
Glajenta ♥ Skrevet 14. mars 2012 #9 Skrevet 14. mars 2012 Frøkna mi stammet også på den tiden, det kom plutselig og varte en god stund, lenge nok til at jeg ble bekymret Det de sa i bhg. var og at det var veldig vanlig - at hun hadde et godt ordforråd og at hun ble veldig ivrig og hadde mye hun skulle sagt. Plutselig gikk det over av seg selv - nå er hun 3 år og 3 mnd og stammer ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå