Gå til innhold

Stamming hos 2åring? :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen som har erfaring med stamming?

Kan være jeg er litt i overkant hysterisk her nå, men datteren min på 2 år og 3 måneder stammer! Jeg tror hvertfall det.. :S Er det mulig?

Når hun skal si f.eks : Inn i stuen sier hun iiii iii ii iin i stuen, og : finne ipaden sier hun finne ii ii ii iipanen.. Osv..

Syns det blir værre og værre og dette bare på en liten uke.. :(

Nevnte det for de i bhg, men de mente hun kanskje bare var litt ivrig og hadde så stort ordforråd og var oppkavet. Men hun kan fint sitte på rommet sitt å leke med dukker etc og jeg hører henne "stamme" der inne og..

HJELP!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Kan det være stotring? Min jente gjorde det i 3-4 års alderen. Mener å huske det kom over natten og ble verre bare på noen uker. Før jeg visste ordet av det var det over :)

Skrevet

Svært mange barn stotrer/stammer når de er små. De fleste vokser det også av seg. Du trenger nok ikke bekymre deg så veldig enda, hun er jo fortsatt liten. Prøv å legg merke til om det er et mønster i det, spesielle ord/ordtyper hun sliter med. For de fleste stammere er det særlig i situasjoner hvor de er litt nervøse at problemene oppstår.

Har selv en toåring som stotrer litt når han blir ivrig: "appa appa appa appaaaa isss" kan han si hvis han blir veldig glad for å få appelsin..

Hvis du er veldig bekymret tar du en telefon til det lokale PPT-kontoret, eller en privat logoped dersom de ikke har logoped i din PPT. Så kan du høre litt mer om hva du evt. bør være oppmerksom på. Det er bedre å gjøre det, enn å sitte og bekymre seg.

Skrevet

Guttungen min (3,5 år) stammer i perioder. Det har med språkutviklingen å gjøre er jeg blitt fortalt. I de periodene språket hans utvikler seg mye stammer han, så går det en periode med lite språkutvikling og da stammer han ikke og sånn forsetter det.

Mine råd: La hun bruke tida og ikke hjelp henne med å si ordet for henne når hun stammer. La det gå i hennes tempo.

Jeg ville ikke bekymret meg for det. Det er nok mye mer vanlig enn vi tror.

Skrevet

Takk for svar ;) Det gjør godt å høre at dette mest sansynlig går over av seg selv da :)

HI

Gjest yrild
Skrevet

Det er helt vanlig i den aldreren :-) Så slapp av og nyt alle spørsmålene om hv hv hv orforfor det da? :-)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Slapp av, det er helt vanlig. Men for all del, kommenter det aldri for henne, eller hjelp henne med å si ordene, eller spør henne om hvorfor hun gjør det. Ignorer, og instruer din kjære i å gjøre det samme. Lager dere et problem av stammingen, kan det bli et problem som ikke blir borte.

Skrevet

det er veldig vanlig ja - og det går over av seg selv etter hvert. sønnen min gjorde også det samme.

Skrevet

Frøkna mi stammet også på den tiden, det kom plutselig og varte en god stund, lenge nok til at jeg ble bekymret ;)

Det de sa i bhg. var og at det var veldig vanlig - at hun hadde et godt ordforråd og at hun ble veldig ivrig og hadde mye hun skulle sagt.

Plutselig gikk det over av seg selv - nå er hun 3 år og 3 mnd og stammer ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...