Gå til innhold

Dere med barn i småskoler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags og hvor mye leselekse har deres barn?

Jeg har en på 2 trinn og de leser 2 sider hver dag. Denne uka har leseleksen bestått av mange vanskelige ord som: leilighetskompleks,blokkleiligheter,arbeidsværelse,teaterstykkene,arbeidskapasitet,grøntområder ol.

Har deres småskolebarn også så vanskelige lekser? Eller er det meg som er gammel her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dattra mi går i 1 klasse og leser fire fem små linjer m store bokstaver og samme m små bokstaver,da elste gikk i første klasse hadde de mye mer lesing over flere sider og vanskeligere lekser men ho gikk da på en annen skole.

Skrevet

Jeg har også ei på andre trinn, men de har ikke lesing på dette nivået. Det er dessuten den samme leseleksen hele uken gjennom.

Skrevet

Ingen mening i å lese ord ungene selv ikke forstår betydningen av. Jeg er selv lærer, og på mellomtrinnet praktiseres det slik at hvis ei bok består av en håndfull ord (eller flere) per side, så er boka for vanskelig for barnet å lese. Da bør de velge en enklere bok. Leselekser på småtrinnet består veldig ofte av å lese enkle tekster og ord, men det er selvfølgelig store forskjeller på leseferdighetene i de lave klassene og sikkert stor forskjell på hvordan lærer praktiserer dette med leselekser. Noen elever må ha noen voksne å støtte seg på i lang tid, før de greier å være selvstendige lesere. Er det generelt slik at barnet ditt har for vanskelige leselekser, så ville jeg tatt det opp med læreren. Men skjer det en sjelden gang, så ville jeg oversett det...

På småskolen, der jeg jobber, er viktig det med repeterende lesing, spesifikk leselekse, i tillegg til at de skal lese 15 min hver dag i ei bok de har lånt på skolen. De er veldig gode lesere på 2.trinn, alle hadde til jul nådd kompetansemålet sitt for 2.trinn. Og det er hele 58 elever på trinnet. Vi har svært stort fokus på dette...

Skrevet

Jeg har også en sønn i 2.klasse.