Gå til innhold

Dere med barn i småskoler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags og hvor mye leselekse har deres barn?

Jeg har en på 2 trinn og de leser 2 sider hver dag. Denne uka har leseleksen bestått av mange vanskelige ord som: leilighetskompleks,blokkleiligheter,arbeidsværelse,teaterstykkene,arbeidskapasitet,grøntområder ol.

Har deres småskolebarn også så vanskelige lekser? Eller er det meg som er gammel her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dattra mi går i 1 klasse og leser fire fem små linjer m store bokstaver og samme m små bokstaver,da elste gikk i første klasse hadde de mye mer lesing over flere sider og vanskeligere lekser men ho gikk da på en annen skole.

Skrevet

Jeg har også ei på andre trinn, men de har ikke lesing på dette nivået. Det er dessuten den samme leseleksen hele uken gjennom.

Skrevet

Ingen mening i å lese ord ungene selv ikke forstår betydningen av. Jeg er selv lærer, og på mellomtrinnet praktiseres det slik at hvis ei bok består av en håndfull ord (eller flere) per side, så er boka for vanskelig for barnet å lese. Da bør de velge en enklere bok. Leselekser på småtrinnet består veldig ofte av å lese enkle tekster og ord, men det er selvfølgelig store forskjeller på leseferdighetene i de lave klassene og sikkert stor forskjell på hvordan lærer praktiserer dette med leselekser. Noen elever må ha noen voksne å støtte seg på i lang tid, før de greier å være selvstendige lesere. Er det generelt slik at barnet ditt har for vanskelige leselekser, så ville jeg tatt det opp med læreren. Men skjer det en sjelden gang, så ville jeg oversett det...

På småskolen, der jeg jobber, er viktig det med repeterende lesing, spesifikk leselekse, i tillegg til at de skal lese 15 min hver dag i ei bok de har lånt på skolen. De er veldig gode lesere på 2.trinn, alle hadde til jul nådd kompetansemålet sitt for 2.trinn. Og det er hele 58 elever på trinnet. Vi har svært stort fokus på dette...

Skrevet

Jeg har også en sønn i 2.klasse.

De har ny leselekse hver dag uken gjennom, to nye sider hver dag. I tillegg får de utdelt en lettlestbok annenhver uke som de skal lese i hver dag. Det er et slikt lite hefte som handler om forskjellige ting.

Akkurat nå har de lesemåned på skolen også og da låner de bøker på skolebiblioteket og leser en halvtime hver dag i skoletiden.

Her på skolen er det veldig fokus på leseopplæring da, de anser det som det aller viktigste av alt de lærer på skolen så det er mye lesing.

Skrevet

Takk for svar.

Skolen her har stor fokus på lesing og målet var at alle kunne lese til jul på 1 trinn. Ca halvparten kunne dette, og det legga jo mer press på lesing hjemme.heldigvis leste barnet mitt greit da. Jeg syns det er vanskelig å motivere til leseleksen med slike tunge tekster som denne uken.jeg er redd for at hun skal legge lesing for hat og dermed falle av lasset.

Kan jeg ta dette opp med kontaktlærerene? At jeg syns det er for mye tung lesning i lekse? Eller blir det rett og slett for dumt?

Skrevet

Jeg synes fint du kan ta det opp, lesing bør være lystbetont i så ung alder og da må tekstene fenge.

Finnes så utrolig mye gøy å lese for barn, så læreren bør klare finne tekster som engasjerer ungene så de ønsker lese videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...