Gå til innhold

Lavt stoffskifte og graviditet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når bestille time? hvor ofte er dere inne på kontroll?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta prøve tidlig. Fosteret er avhengig av at du er frisk de første 3 mnd. etter 12 uke, lager fosteret sitt eget stoffskifte.

Jordmor vil jeg ta prøver hver 6 uke.

Legen ler og sier det har ingenting å si. At alle gravide har litt lavt stoffskifte. En annen lege sa at jeg kan ikke bare forlange og ta prøve.

Nå har jeg vært syk siden jeg var et barn.. er nå 30 år, og er ofte syk pga stoffskifte. Ang fastlege så har jeg hatt 5 ulike de siste 2 åra.

Blir oppgitt..

Jeg tok prøver i nov, januar og skal nå i slutten av mars. (samme hva de sier) for prøvene mellom nov og jan hadde forandret seg en del..

Skrevet

Jeg hadde kontroll samt som kontroll av diabetes, men det var viktig å øke dosen i graviditeten spesielt i begynnelsen. Etter fødsel var det viktig å minke dosen med engang :)

Skrevet

Jeg tok prøver i løpet av de første ukene (husker ikke akkurat hvilken uke), og har tatt dem hver 4. uke siden. Håpløst mange fastleger som ikke skjønner seg på dette. Jeg er heldig og går til endokrinolog på Riksen.

De fleste må øke Levaxindosen under svangerskapet.

Skrevet

Jeg har en fantastisk fastlege jeg også, så vil tro han tar dette alvorlig, og gjør det man skal :)

Men er greit å vite, for hvis ikke jeg hadde vært nødt til å inn, så hadde jeg ikke bestillt kontroll før om noen uker :)

HI

Skrevet

Jeg har også heldigvis en fantastisk fastlege! Har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 6 (kanskje siden jeg var født). justerte dere dosen før dere ble gravide også? vi ønsker å starte prøvingen så snart som mulig. skal til legen på torsdag for å ta nye prøver og å forhøre meg litt om hva jeg bør gjøre.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen =)

Jeg var hos legen min her om dagen og fortalte at vi hadde begynt å prøve å få barn. Da sa hun til meg at hun prøver å legge meg så nært som mulig 1 i verdi, slik man anbefaler gravide. Også ga hun meg klar beskjed om at med en gang jeg fikk positiv test skulle jeg ringe å få en time raskt! Det var veldig viktig å øke dosen med levaxin så fort som mulig. Veldig glad jeg har en lege som tar dette på alvor =) Stoffskifte skulle følges med ofte under svangerskapet.

Har dere hatt noen plager i forhold til lavt stoffskifte og graviditet?

Skrevet

Hei. Nettopp vært gjennom en graviditet med lavt stoffskifte.. Det anbefales at man går opp 50 % i medisiner med en gang man tester positivt, verdiene faller fort! Jeg kom ikke i gang med økning før etter 8 uker og da var jeg allerede veldig lav, det ødela en god del av første trimester, og førte til for mye vektøkning. Jeg hadde kontakt med indremedisiner og var på kontroller videre gjennom hele svangerskapet, dette var en indremedisiner jeg hadde begynt å gå til før jeg ble gravid. Måtte gradvis øke levaxinen og til slutt tok jeg dobbelt så mye levaxin som jeg gjorde før jeg ble gravid. Grunnen til at man trenger mere medisiner er at gravidhormonene i kroppen gjør at man ikke tar opp levaxinen godt nok, fosteret begynner sitt eget stoffskifte etter uke 6 ( tro jeg det var). For meg skjedde det, og det må man gjerne være forberedt på, at når ungen kom ut så var jeg plutselig alt for høy i stoffskiftet. Da hadde jeg jo plutselig alt for mye levaxin i kroppen ifht det jeg trengte. Tok ca 5 uker før jeg kom ned igjen, da ble det for lavt, og jeg måtte ta mere medisiner enn før graviditet. Man trenger gjerne mer levaxin når man ammer, det sa ihvertfall indremedisineren. Brukte vel et halvt år etter graviditeten før stoffskiftet igjen var stabilt... Så det er viktig at legen din følger deg godt opp..

Skrevet

Hva var grunnen til at det tok 8 uker før du kunne øke dosen?

Det tar vel også litt tid før medisinene virker? Hørt at det tar noen uker før det vises på verdiene?

Skrevet

Det var ingen grunn til det, det var fastlegen min som ikke hadde nok kunnskap, jeg burde ha økt dosen lenge før (for min egen del, det gjorde ikke skade på fosteret). Ja det tar tid før medisinen virker, eller man er oppe på de verdier man skal være. Derfor første trimester ble fælt for meg.

Skrevet

Uff...det hørtes ikke noe særlig ut nei!! Mange som ikke har noe kunnskap om dette dessverre. Jeg selv har vært medisinert siden jeg var barn, etter mamma gråt seg til å få meg testet. Men er flere leger siden da, som har ment at det ikke var så viktig å ta den medisinen!! Når jeg kom til hun jeg har nå, har hun fulgt opp hele tiden og den første som har endret på dosen min siden jeg var 6 år, nå er jeg 27!

Håper jeg får regulert stoffskifte så fort som mulig når jeg kommer så langt =)

Skrevet

Mye samme historie som meg. Fikk det som barn, min mor måtte kjempe for at legen skulle forstå at det var noe som ikke stemte, da de til slutt testet meg hadde legen aldri sett så lave verdier før. Har hatt leger som har dosert meg opp i medisiner i løpet av livet, men skikkelig kunnskap og skikkelig behandling fikk jeg ikke før fastlegen min sendte meg til indremedisiner når jeg var 28 år. Da startet jeg på kombinasjonsmedisinering og høyere doser og fikk et nytt liv. Graviditeten og tiden etter fødsel har vært slitsom ifht stoffskiftet fordi det var vanskelig å få regulert det skikkelig, men det gikk jo! Kjempebra at du nå har fått deg en lege som tar dette på alvor! Kan også anbefale deg å melde deg inn i Thyroidea som er en interesseorganisasjon for de med stoffskifteproblemer. Lykke til!

• 4 måneder senere...
Skrevet

Ser denne tråden ikke er helt ny, men håper noen her inne kan svare meg fordi.

Er det sånn at ALLE gravide med lavt stoffskifte må øke dosen sin? Legen økte min med en gang jeg ble gravid, men 4 uker etter og nye prøver så får jeg beskjed om å gå tilbake til dosen jeg tok før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...