Gå til innhold

du er ikke syk, du er bare gravid...


chd1989

Anbefalte innlegg

ok, må bare få ut litt spørsmål og frustrasjon her...

 

kan godt hende det er mine hormoner som tar litt av, men jeg er så oppgitt nå..

 

når det gjelder oppfølging fra lege, jordmor og jobb! jeg er en stk forvirra jente akkurat nå! mulig dette blir litt langt,men håper noen orker å lese !

 

alt starta kjempebra med oppfølging fra lege nesten altfor ofte, helt til jeg kom til uke 11, det var siste gang jeg var hos legen, og fikk da beskjed om å kontakte jordmor som jeg skulle gå til en gang i måneden resten av svangerskapet og evt noen få ganger til fastlegen. det er jo det de fleste skriver her inne også, så jeg tenkte jo på det som normalt, greit å ha kontakt med en jordmor..

 

ringte til helsestasjonen og fikk snakke med ei frekk og sur tlfdame, som ikke hadde noe forståelse for at jeg var gravid for første gang, ikke hadde noe av min nærmeste familie i nærheten, og skjønte derfor ikke hvorfor jeg ville ha time hos jordmor så "tidlig" ! da var jeg akkurat 12 uker og min neste legetime var satt til uke 23. timen hun fant til meg hos jordmor ble i min uke 27. Snart ferdig å gå gravid da jo! men det måtte jeg bare forstå at det var ikke bare jeg som var gravid her i verden, det var stor pågang! Skjønner det men, Er det vanlig å gå så lenge uten noe som helst oppfølging? Herregud, jeg har så masse spørsmål i hodet mitt jo! jeg har aldri gjort dette før. Hehe. og ikke minst så har samboeren lyst til å ha noen å snakke med også, vi hadde tenkt å dra til jordmor sammen..

 

har begynt å få vondt i bekkenet siste ukene, fra ca. uke 10 kjente jeg det, og det har blitt BETYDELIG verre nå, jeg kommer hjem fra jobb og klarer ikke reise meg fra sofaen igjen fordi det er så vondt, når jeg skal gå føles det som at beina skal svikte, det stikker liksom nedover fra bekkenet og nedover i låra,sånn at jeg føler jeg ikke kan tråkke i gulvet for det blir så vondt! har snakka med noen som har hatt bekkenløsning, og har en samboer som studerer til fysioterapeut, som så med en gang at det var i bekkenet det var noe galt... og så har jeg jo lest masse på nett...

 

har en jobb der jeg stort sett ikke sitter i ro, mye stress, tunge løft(har såklart kutta ut de tyngste) osv. og en jobb som er avhengig av at jeg kommer! dvs, det er vanskelig for meg å ringe å si på morgenen at i dag kommer jeg meg ikke ut av senga, da blir det kaos, like mye for meg ... så jeg har helt til nå, hver morgen bitt i det jævla sure eplet og dratt på jobb, bitt sammen tenna hele dagen og tenkt at jeg er ikke sjuk, bare gravid!!

 

men så fikk jeg ordna ett møte med sjefen min, og sjefen hans igjen, der vi satt oss ned og snakka om hvordan vi skulle tilrettelegge fremover, og de var super positive til å hjelpe meg så jeg kan jobbe lengst mulig, og det er jo det jeg også vil.. Vi kom frem til at gradert sykmelding kanskje er d beste , at jeg jobber noen dager og gjør de arb oppgavene som passer meg, sånn at jeg ikke blir helt tilsidesatt men føler at jeg gjør noe nyttig, istedet for å komme hver dag, ha vondt, og gå rundt å føle meg ubrukelig! så unngår jeg også å hele tiden skape trøbbel når jeg plutselig ikke kommer meg ut av senga en dag fordi jeg har vondt!

 

så får jeg meg en legetime da, og kommer dit og forteller om møtet, og om bekkenet, ja alt! når jeg kommer har jeg i tillegg influensa(hadde det vært før jeg ble gravid hadde jeg fått sykmelding bare for det!), hoster og hoster, øyebetennelse på ene øyet (faktisk!!hurra for meg!), og jeg får såvidt åpna munnen på det jeg skal si før legen avbryter meg og forklarer at det er helt vanlig å være sliten, helt vanlig å ha vondt, jeg er ikke syk men bare gravid!!! når jeg prøver å vise legen hvor i ryggen og i bekkenet jeg har vondt, så får jeg såvidt tatt henda bak før han rister på hodet og sier at "det er muskulært, ikke vanlig med bekkenløsning så tidlig og dessuten er jeg jo "bare 22"! (så da kan man ikke få det så tidlig ? eh.....). jeg blir så fortvila.... jeg vet at legene ikke har lov å sykmelde pga graviditet alene, men når man har plager?? Det virker jo som de tror jeg lyver!:-(

 

jeg føler jeg kommer ingen vei av å dra til legen, og blir så lei meg for at jobben gjør det de kan, selvom jeg vet det er vanskelig å tilrettelegge, og så motarbeider legen ... hvor vanskelig skal det være?

veit jo mange som er sykmeldt pga kvalme feks. Jeg var så heldig å slippe unna det, men føler likevel for å ta vare på helsa mi! Jeg vil ikke holde ut så lenge at jeg plutselig går på en smell og blir fullt sykmeldt resten av svangerskapet... jeg mener jo d er mye bedre å ta det med ro før det skjer og heller kanskje trappe opp igjen om formen blir bedre?!

Funker det ikke sånn?

 

Noen som har erfaringer? Føler meg nesten dum når jeg går til legen vettu... :-( Måtte bare få det ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til en privat jordmor og en kiropraktor....Koster litt, men er verdt det. Er 14+ uker og har en låsning i bekkenet, har vært til to behandlinger og er bedre allerede. De kan også sykemelde deg uavhengig av legen.

Bestilte time hos privat jordmor etter å ha forsøkt å komme igjennom på telefonen til helsestasjonen 5 ganger uten å lykkes...Har time i morgen, da 14+5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt første svangerskap fikk jeg bekkenløsning i ca uke 10/11... jeg har en fantastisk fastlege, som sendte meg til fysio som var ekspert på bekken problemer hos gravide OG fikk sykemelding. først bare i to uker, etter det i tre uker, osv osv... jeg kom meg aldri tilbake i jobben (barnehage) før jeg skulle ut i permisjon. fantastisk lege, som gjorde akkurat det jeg trengte. det er helt forferdelig vondt når man får bekkenløsning! og egen burde og skal høre på deg, hvis ikke ville jeg vurdert å skiftet lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkars deg! ikke noe greit når legen din ikke respektere deg og høre på det du sier! Jeg ville heilt klart byttet lege med en gang. Det gjør du enkelt på nettet.

 

Mener det heilt klart er grunnlag for sykemelding, og når jobben din faktisk er så fantastisk at de legger tilrette for deg bør legen da virkelig høre på de også!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet fastlege! Hva slags gammel fjott er det du har? :o Og byttet hs. Skal si du har vært uheldig med både legen og jm..

 

Det er normalt å gå ca. 1 gang i mnd på kontroll, med mindre man trenger time for sykemelding. Enten hos fastlege eller jm, mange tar disse annenhvert.

 

Bytte av fastlege gjelder ikke før 1april om du bytter nå, så ville kanskje benyttet meg av en privat lege enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Det der er like tåpelig som legen min som påstod at "jaja, du får trøste deg med at så fort ungen er ute slutter bekkenløsningen"

 

Ehm hallo, har du lest noe oppdatert vitenskap på området?? Bekkenløsning er hormonelt utløst, og jeg fikk i svangerskap nr tre bekkenproblemer FØR positiv test. Og bekkenproblemer forsvinner ikke av seg selv, de krever trening trening trening.

 

Anbefaler deg tur til kiropraktor, og å finne annen jordmor/lege. Jg blir så frustrert over de som jobber i slike yrker, og så evner de ikke å se at selvom de kanskje snakker med et dusin gravide i uka, så er dette like spesielt og underlig for hver enkelt. De burde jobbet med noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke normalt å gå fast til jm før uke 22 eller noe. jeg har hatt esktra time pga fosterdiagnostikk.. skal på vanlig time uke 12 å ta blodprøver bare.. . ul for utredning uke 13, treff for gravide i april og da kommer vel ordinær ul i tilegg. skal ikke til jm no særlig før etter uke 22:-)

Endret av nurkisimaven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helt klart legen som er dum og ikke deg. Han har ingen kunnskaper om bekkenproblematikk. Gå inn på www.lkb.no så kan du få litt gode tips og råd. Her er det også tlf Nr du kan ringe om du trenger å snakke med noen som har peiling. Skift fastlege!!!!! Provoserer man bekkensmerter kan de bli kroniske. Jeg fikk bl når jeg var 8 uker gravid første gang. Jeg visste lite og tenkte dette får jeg tåle og støvsugde og holdt på.... Jeg fikk kronisk bekkenleddsyndrom og sliter daglig( og nattlig...) med det 10 år etter og blir ikke bra. De aller aller fleste blir bra altså vil ikke skremme deg:-) men det her er ikke å spøke med, det kan du angre på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt fastlege. Du trenger ikke en sånn belastnig oppå det hele. Neste lege kan sikkert ikke bli så mye verre ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke alltid vente to måneder hvis du bytter fastlege på nett. Etter du har byttet, ringer du til det nye legekontoret og forklarer problemet. Sørg også for at det gamle legekontoret sender over journalen din raskt!

 

Jeg byttet fastlege når jeg var 20 uker på vei, og hadde ingen problemer med å komme inn på time før 2-mnd "karantenen".

 

Var utrolig glad for den nye legen, og syntes jordmor-timene var ganske bortkastet etter det. Jeg skal kun gå til legen neste gang (hvis det blir en neste gang da...) :)

 

Stå på!!!

Endret av Ville Vilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke vanlig å ha så mange legetimer i starten av svangerskapet. Første er i uke 12, deretter i uke 24 og først da får du lege/jordmortimer hver fjerde uke og etterhvert hver andre. Også er det ul i uke 18/19. Sånn er det hvertfall her :)

 

Men når det er sagt syntes jeg hun du pratet med på helsestasjonen virket lite hyggelig og hjelpsom, burde ikke være noe problem å få en time litt tidligere hvis dere har behov for å prate med noen.

 

Og som flere andre skriver ville jeg forsøkt å bytte lege. Synd at det er så forskjell på leger, noen skriver ut sykemeldinger for den minste ting mens andre tviholder på dem. Hva med å prøve å få en time til en av de andre legene på legekontoret, eller bestill privat slik at du får sykemelding. Senere i svangerskapet kan du jo gå til jordmor hver gang dersom du ikke vil gå til legen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ojoj... dette hørtes ut som rene motbølgen... :/

jeg ville også byttet fastlege og jordmor. det kan være det er en annen jordmor på helsestasjonen din som er bedre. hør litt rundt om jordmødrene. det er alltids noen som har hatt en god opplevelse og som vil dele den. jeg bor i trondheim og fikk den samme jordmoren som sist, utrolig hyggelig dame og hun skrøyt jeg av rett som det var forrige gang jeg gikk gravid hehe.

 

kiropraktor er kjempelurt. jeg føler på det samme nå, er snart i uke 14. tror jeg må ta meg en tur selv.

 

håper det går bedre, og det fort! :)

men jeg ville hvertfall gått bort fra å bestille flere timer hos både denne jordmora og legen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var hos legen min og fekk bekrefta at eg va gravid i uke 4. han sette meg da opp på sv.kontroll i uke 6 og ba meg om og ta kontakt me jm og få time der neste gang når eg var hos hu i uke 1 sette hu meg opp på ny time i uke 15.. eg har ikkje bedt om og bynne så tiligt me kontoller.. synnes det har vert litt mye så tiligt ? er nr her da så trenger ikkje så mye info.. men ser ut så det blir hver 4 uke til kontroll allerde..+ har vert til lege for sykemelding pga ekstrem kvalme i starten.. det var ingen problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for så mange svar!:) dere bekrefta magefølelsen min, og det var at det ikke bare var meg som var pingle men legen som er ubrukelig. Jeg har bytta fastlege nå! Kjenner jeg er letta, håper bare det blir bedre nå. Men det kan jo faktisk bare gå en vei heldigvis :)

 

på jobb i dag løp alle rundt dobbelt opp for å gjøre min jobb i tillegg til sin egen, for jeg går rundt der og ikke kan gjøre stort ! da føler man seg rett og slett dum :( Så jeg krysser fingrene for en bra lege som tar meg på alvor denne gangen...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...