Gå til innhold

Norske kvinner oppdrar monstre.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

Jeg er egentlig veldig enig med henne. Alt skal være så pedagogisk riktig nå, man får ikke ta i barna sine, ikke engang heve stemmen til barna før det ropes ut om fysisk eller verbal mishandling. Bare se på tråden der en mor har hørt en annen mor si til barnet sitt at "nå har jeg fått nok av deg", bare sjekk reaksjonene..

 

Men jeg er uenig i at man ikke tør å ta tak i barna eller stå opp imot dem, ikke jeg ihvertfall, vi har rett og slett ikke lov lenger. Da blir vi uglesett og meldt til barnevernet (nå snakker jeg selvfølgelig ikke om å slå dem osv, men å ta dem i armen f.eks).

Skrevet

jeg har jobbet noen år i barnehage og dessverre virker det som stadig flere foreldre overlater oppdragelsen til barnehage og skole. Tror litt av det skyldes en slags trend om at barn skal bestemme så mye selv og man skal unngå alt negativt, velge sine kamper med omhu osv. Noe skyldes kanskje også at foreldre får for lite tid sammen med barna sine. De starter tidlig i barnehagen og har gjerne lange dager. Da vil de jo helst kose seg med ungene sine den tida i løpet av døgnet de har istedenfor å diskutere og irrettesette. Bare en teori fra meg. Dessuten er det viktig å huske på at barn er veldig forskjellige også da. Min lille jente f.eks er av den strie, stae sorten. Hun kan nok til tider fremstå som grenseløs og bortskjemt, men sannheten er at vi er ganske bestemte med henne.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Jeg er egentlig veldig enig med henne. Alt skal være så pedagogisk riktig nå, man får ikke ta i barna sine, ikke engang heve stemmen til barna før det ropes ut om fysisk eller verbal mishandling. Bare se på tråden der en mor har hørt en annen mor si til barnet sitt at "nå har jeg fått nok av deg", bare sjekk reaksjonene..

 

Men jeg er uenig i at man ikke tør å ta tak i barna eller stå opp imot dem, ikke jeg ihvertfall, vi har rett og slett ikke lov lenger. Da blir vi uglesett og meldt til barnevernet (nå snakker jeg selvfølgelig ikke om å slå dem osv, men å ta dem i armen f.eks).

 

ENDELIG en som har samme syn og tankegang som meg. Takk!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg er egentlig veldig enig med henne. Alt skal være så pedagogisk riktig nå, man får ikke ta i barna sine, ikke engang heve stemmen til barna før det ropes ut om fysisk eller verbal mishandling. Bare se på tråden der en mor har hørt en annen mor si til barnet sitt at "nå har jeg fått nok av deg", bare sjekk reaksjonene..

 

Men jeg er uenig i at man ikke tør å ta tak i barna eller stå opp imot dem, ikke jeg ihvertfall, vi har rett og slett ikke lov lenger. Da blir vi uglesett og meldt til barnevernet (nå snakker jeg selvfølgelig ikke om å slå dem osv, men å ta dem i armen f.eks).

 

ENDELIG en som har samme syn og tankegang som meg. Takk!

 

Helt enig! Det er så mye dill-dall med ungene nå til dags at jeg får fnatt!

Skrevet

Tror nok hun har en del rett jeg. Selv føler jeg meg ikke truffet. Om det kommer av at vi generelt er strenge, eller at det er pga at vi har mange barn vet jeg ikke, men vi "må" lære barna skikkelig folkeskikk og oppdragelse føler jeg dersom det ikke skal bli helt kaos her hjemme. Og jeg kan godt heve stemmen, ta tak i armen el, men aldri hardt for å skade. Jeg tror ikke barn har vondt av å oppleve at foreldre kan bli sinte og få nok de også, tvert i mot er det vel bedre å få oppleve også sinne i trygge omgivelser der de også lærer seg å si unnskyld etterpå (noe vi gjør dersom vi kjefter for mye, eller uten egentlig grunn). Nå høres det sikkert ut som vi bare kjefter og er sinte og strenge, det er vi ikke altså ;) Men vi er det kanskje litt mer enn mange andre? Jeg er i hvertfall ikke noen tilhenger av curling- og sukkerstemme-oppdragelse.

 

For å nevne en liten historie her, uten å bryte noen taushetsplikt håper jeg( ;) ), så hadde vi et problem på skolen der jeg jobber med mye griseri i gangene. Alle kontaktlærerne tok det opp med elevene sine, og responsen til en elev var at skolen har jo vaskehjelper til å vaske. Når læreren fortalte at det er nå ikke deres jobb å rydde opp i alt rotet og griset, ville ikke eleven gi seg og sa: "Men så får dere tilby dem høyere lønn da!" ...

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage, SFO, ungdomsskole og er nå i videregående. Jeg har fått inntrykk av at de som har blitt født de siste fem åra er mer veloppdragne enn de som er eldre. Min datter på snart tre, og alle hennes venner virker veldig veloppdratte. Jeg ser at foreldrene kan snakke hardt til ungene sine, og at de hører etter. De er høflige og snille med hverandre. Alt i alt vil jeg si at de barna jeg selv kjenner nå er empatiske og lite selvopptatte.

Mulig de blir bare verre og verre, siden det jeg har sett i grunnskole og videregående. Da ser det ut som de bare tenker på seg selv og sitt eget beste.

Dette er bare mine erfaringer da, men...

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med henne. Lurer på hvordan det skal bli når Generasjon Curling skal overta og passe på oss gamle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...