Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Jeg går hjemme i ulønnet permisjon (dårlig planlagt) og må nå begynne å jobbe. har jobb fra 1 april. og far får ta over min perm med full lønn. men, det er ikke lenge til 1 april, å sjefen hans er fly forbanna fordi det passer dprlig at han går ut i perm nå, hvor lenge i forveien må far søke arbeidsplassen om pappaperm? dette visste ikke vi for 3 mnd siden og har dermed ikke tenkt på å søke ettersom far ikke skulle ha perm, men siden vi nå må på grunn av den økonomiske situasjonen så ble det slik. kan noen hjelpe??? kan arbeidsgiver nekte??
☆☆☆ Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Mener det er gitt eksempler på hva som er rimelig tid å gi beskjed i kommentarene til arbeidsmiljøloven. Var det en måned ved permisjon opptil et år og tre måneder ved permisjon på et år og over? Husker ikke... Uansett kan ikke arbeidsgiver sette seg på bakbena med mindre ulempene ved kort varsel er "vesentlige".
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #3 Skrevet 7. mars 2012 Hvor mange uker er det igjen av fellesdelen?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 Bare for å pirke. Far kan ikke ta over din del av permen( 6 uker rett etter fødsel), men han kan ta ut så mye han vil av fellesdelen. Når han må gi beskjed kommer an på hvor mange uker han skal ta ut av fellesdelen. § 12-7. Varslingsplikt Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.
Edelweis Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Hvor mange uker er det igjen av fellesdelen? 1.April er det 24 uker han får permisjon =) det er bare han som har rett til foreldrepenger. ringte nav i går og det va hun som sa han fikk 24 uker med 100% lønn.
Edelweis Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Barnet er 5 mnd akkurat den 1 april. så far får da ta ut 24 uker permisjon. =) og som jeg ser her så må det varsles senest 4 uker i forveien. så det var vel på hengende håret da.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 Hvor mange uker er det igjen av fellesdelen? 1.April er det 24 uker han får permisjon =) det er bare han som har rett til foreldrepenger. ringte nav i går og det va hun som sa han fikk 24 uker med 100% lønn. Da trenger han å si fra 4 uker i forveien og dere er egentlig for sent ute til at han kan starte permisjonen 1.april. Da blir det litt opp til arbeidsgiver hvor vanskelig han vil være. Kanskje du må utsette jobbstarten en uke.
Edelweis Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Det er ikke snakk om mange dagene da, så det skal jo gå fint uansett. men så pirkete håper jeg ikke han er! =)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Det er ikke snakk om mange dagene da, så det skal jo gå fint uansett. men så pirkete håper jeg ikke han er! =) Ja dere får håpe det. Ut fra hovedinnlegget ditt virket han ikke særlig velvillig innstilt.
Edelweis Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 Det er ikke snakk om mange dagene da, så det skal jo gå fint uansett. men så pirkete håper jeg ikke han er! =) Ja dere får håpe det. Ut fra hovedinnlegget ditt virket han ikke særlig velvillig innstilt. Det gikk faktisk ikke så værst! =) han bli litt sinna, og mente at han hadde ikke villet gjøre dette, da de måtte ansette en annen i hans stilling så visste de ikke hva han kunne komme tilbake til etter perm.. men hallo.. erdet ikke slik at han har krav på å få komme tilbake i samme jobb? å han har jobbet i firmaet i 6 år nå, de er svært fornøyde med han også. teit å true med slike ting. uansett, han må få lov til å ta pappaperm. =) så det blir greit!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #11 Skrevet 8. mars 2012 Det er ikke snakk om mange dagene da, så det skal jo gå fint uansett. men så pirkete håper jeg ikke han er! =) Ja dere får håpe det. Ut fra hovedinnlegget ditt virket han ikke særlig velvillig innstilt. Det gikk faktisk ikke så værst! =) han bli litt sinna, og mente at han hadde ikke villet gjøre dette, da de måtte ansette en annen i hans stilling så visste de ikke hva han kunne komme tilbake til etter perm.. men hallo.. erdet ikke slik at han har krav på å få komme tilbake i samme jobb? å han har jobbet i firmaet i 6 år nå, de er svært fornøyde med han også. teit å true med slike ting. uansett, han må få lov til å ta pappaperm. =) så det blir greit! Om han har krav på å komme tilbake i samme jobb avhenger jo av hva arbeidskontrakten hans sier.
Edelweis Skrevet 8. mars 2012 #12 Skrevet 8. mars 2012 Det er ikke snakk om mange dagene da, så det skal jo gå fint uansett. men så pirkete håper jeg ikke han er! =) Ja dere får håpe det. Ut fra hovedinnlegget ditt virket han ikke særlig velvillig innstilt. Det gikk faktisk ikke så værst! =) han bli litt sinna, og mente at han hadde ikke villet gjøre dette, da de måtte ansette en annen i hans stilling så visste de ikke hva han kunne komme tilbake til etter perm.. men hallo.. erdet ikke slik at han har krav på å få komme tilbake i samme jobb? å han har jobbet i firmaet i 6 år nå, de er svært fornøyde med han også. teit å true med slike ting. uansett, han må få lov til å ta pappaperm. =) så det blir greit! Om han har krav på å komme tilbake i samme jobb avhenger jo av hva arbeidskontrakten hans sier. Hva mener du? han har en standard arbeidskontrakt på 100% fast stilling som elektromontør. De har bruk for han når han kommer tilbake. det er jo ikke slik at de kan straffe han fordi han går ut i pappapermisjon?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #13 Skrevet 8. mars 2012 Det er ikke snakk om mange dagene da, så det skal jo gå fint uansett. men så pirkete håper jeg ikke han er! =) Ja dere får håpe det. Ut fra hovedinnlegget ditt virket han ikke særlig velvillig innstilt. Det gikk faktisk ikke så værst! =) han bli litt sinna, og mente at han hadde ikke villet gjøre dette, da de måtte ansette en annen i hans stilling så visste de ikke hva han kunne komme tilbake til etter perm.. men hallo.. erdet ikke slik at han har krav på å få komme tilbake i samme jobb? å han har jobbet i firmaet i 6 år nå, de er svært fornøyde med han også. teit å true med slike ting. uansett, han må få lov til å ta pappaperm. =) så det blir greit! Om han har krav på å komme tilbake i samme jobb avhenger jo av hva arbeidskontrakten hans sier. Hva mener du? han har en standard arbeidskontrakt på 100% fast stilling som elektromontør. De har bruk for han når han kommer tilbake. det er jo ikke slik at de kan straffe han fordi han går ut i pappapermisjon? Det er vel ikke snakk om å straffe, men dersom noen andre får hans arbeidsoppgaver når han er i permisjon så kan det vel hende at han må gjøre noe annet enn akkurat det han gjorde når han gikk ut i permisjon. Jeg vet ikke hva hans arbeidsoppgaver går ut på, så vanskelig for meg å svare hvordan det fungerer på hans arbeidsplass.
Edelweis Skrevet 9. mars 2012 #14 Skrevet 9. mars 2012 Det er ikke snakk om mange dagene da, så det skal jo gå fint uansett. men så pirkete håper jeg ikke han er! =) Ja dere får håpe det. Ut fra hovedinnlegget ditt virket han ikke særlig velvillig innstilt. Det gikk faktisk ikke så værst! =) han bli litt sinna, og mente at han hadde ikke villet gjøre dette, da de måtte ansette en annen i hans stilling så visste de ikke hva han kunne komme tilbake til etter perm.. men hallo.. erdet ikke slik at han har krav på å få komme tilbake i samme jobb? å han har jobbet i firmaet i 6 år nå, de er svært fornøyde med han også. teit å true med slike ting. uansett, han må få lov til å ta pappaperm. =) så det blir greit! Om han har krav på å komme tilbake i samme jobb avhenger jo av hva arbeidskontrakten hans sier. Hva mener du? han har en standard arbeidskontrakt på 100% fast stilling som elektromontør. De har bruk for han når han kommer tilbake. det er jo ikke slik at de kan straffe han fordi han går ut i pappapermisjon? Det er vel ikke snakk om å straffe, men dersom noen andre får hans arbeidsoppgaver når han er i permisjon så kan det vel hende at han må gjøre noe annet enn akkurat det han gjorde når han gikk ut i permisjon. Jeg vet ikke hva hans arbeidsoppgaver går ut på, så vanskelig for meg å svare hvordan det fungerer på hans arbeidsplass. Vil det si at når vi kvinner går ut i permisjon så kan det hende vi ikke får komme tilbake i samme jobb når vi er ferdige? jeg trodde helt sikkert at det var en rettighet vi hadde. men mulig jeg tar feil da. trodde det var vanlig å ansette en preson som vikarierende i jobben for så å få komme tilbake etterpå.
kattemamma Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 Ojoj, her var det kommentarer på ville veier! Han har lovfestet rett på å få tilbake stillingen sin etter endt pappapermisjon så dette er ikke noe arbeidsgiver kan true med! Det jeg stusser på er at han bare har 24 uker med 100% lønn, om HI ikke har mottatt foreldrepenger så kan vel han ta hele fellespermisjonen? Altså 47 uker minus 6 uker etter fødsel og 3 uker før = 38? Kjenner ikke reglene godt nok, så er mulig det er rett med 24 uker, men jeg ville ihvertfall ha dobbelt og trippeltsjekket det først!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #16 Skrevet 9. mars 2012 Jeg ville bare komme med en kommentar til om han får samme jobb når han kommer tilbake. Jeg jobber nå i NAV og jeg kan risikere å få andre oppgaver når jeg kommer tilbake fra permisjon, eks må stå i publikumsmottaket istedenfor å sitte på kontor som veileder. En får jo samme jobben, men nye arbeidsoppgaver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå