Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Jeg er hjemmeværende og har 0 i inntekt, mens mannen tjener bra (dvs også betaler mye i skatt). Vi er samboere, har felles barn, og felles økonomi. Kan vi som samboere søke om å bli vurdert i annen skatteklasse eller gjelder dette kun for ektefeller? Hvordan regnes skatten ut når du er i annen skatteklasse (klasse2?) Er det noe slikt som at min samboers inntekt legges sammen med min og deles på to, for å så få snittet til hver av oss og skatten deretter?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Du må være gift for å havne under klasse 2. (eller aleneforsørger) Da lignes dere under ett, dvs at inntekten deres sees sammen. Personfradraget er det dobbelte av klasse 1 og innslagspunkt på toppskatt er en del høyere. Så hvis du ikke har noen inntekt, så kan dette være gunstig for dere. Det er ikke noen regel at du må lignes under ett som ektepar, så hvis du begynner i jobb og tjener en del selv, kan dere gå tilbake til å lignes hver for dere.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #3 Skrevet 7. mars 2012 Klasse 2 er kun for ektefeller og aleneforsørger
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 Hmmm... er dette grunn nok til at vi bør gifte oss kanskje? HI
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Hmmm... er dette grunn nok til at vi bør gifte oss kanskje? HI Ta det gjennom tingretten. Da koster det mindre enn å skrive samboerkontrakt.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Hmmm... er dette grunn nok til at vi bør gifte oss kanskje? HI Ta det gjennom tingretten. Da koster det mindre enn å skrive samboerkontrakt. Samboerkontrakten er da gratis, printa ut en fra nett og signerte, tror kanskje vi hadde vitner også (venner av oss). Trenger ikke advokat. Men den kontrakten er forkasta for lenge siden, vi har alt felles, ingen av oss som hadde noe av verdi når vi ble sammen, nå har vi hus, bil osv.. i sammen. Men koster det noe å gifte seg da? I tingretten altså... eller hvor som helst egentlig. Hva er prisen på det? Veldig romantisk å gifte seg pga skatteklasser da hehe HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå