Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Gravide som røyker syns jeg er ille, MEN gravide, eller andre som triller barnevogn med sneipen i munnen er heller ikke særlig sjarmerende! Så nettopp en nybakt bestemor (vet hvem de er) stå med sneipen mens hun rugget sitt nyfødte barnebarn i vogna... røyken føyk alle veier og det kan umulig være sunt å få røyk inn i vogna... Far min røyker, men har fått totalforbud mot å røyke i nærheten av barna...
Mamma til tre gullunger Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Helt enig med deg. Jeg forstår rett og slett ikke at noen kan utsette sitt barn eller barenebarn, eller andres barn for den saks skyld, for skadelig tobakksrøyk. Vi er jo tross alt ganske opplyst om hvor skadelig det er. Ganske egoistisk å røyke i nærheten av andre som ikke røyker. Jeg HATER virkelig å være i nærheten av sigarettrøyk. Fikser det ikke og iallfall ikke nå når jeg er gravid, brekker meg med en gang. Svigemor og samboeren hennes røyker og vi har bare besøkt dem 3 ganger på 10 år... Røyken sitter jo i veggene og det lukter røyk av oss selv om de ikke røyker mens vi er der. Både jeg og mannen min er heldigvis veldig enige om hva vi synes om røyking.
♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 7. mars 2012 #3 Skrevet 7. mars 2012 Det er det verste jeg ser også. Det, og når jeg ser en mor/far sitte å røyke i en bil, med 1-2-3 barn i baksetet, og bilen er så røyklagt at man nesten ikke ser barna. Foreldre som gjør dette blir VELDIG selvforsvarende, men de stakkars barna har jo ikke noe de skulle ha sagt i dette tilfelle:( Har hørt det 100 ganger før; "Sånn var det på 70 tallet, men vi overlevde vi å". Ja, greit det, men når man VET bedre, bør man gjøre bedre.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 Husker selv når jeg var liten, så kunne min far sitte å dampe i bilen med lukkede vinduer på lange bilturer med meg og mine søsken i baksete. Og han kunne ikke fatte hvorfor jeg alltid endte opp med å spy ut vinduet. Ble så innmari dårlig av den tjukke røyklufta at jeg til slutt vegret å kjøre i samme bil som ham. Min mor er nesten likedan, hun kunne tenne seg en røyk i stuen, og når en av de mindre nærmet seg henne for å spørre om noe så skrek hun ut "åååh men ikke stå oppi meg når jeg røyker da". Stuen var jo felles rommet, og vi var fire søsken på den tiden som delte et rom, hvor skulle vi ellers gjøre av oss når været var som verst liksom. Det verste jeg har sett var en nybakt mamma som tente seg en røyk, ungen lagde lyd fra vogna så hun bøyde seg ned i vogna med røyken i munnen - da måpte jeg såpass at jeg kunne ikke la være å si noe til henne. Jeg fikk som ørene flagret, og gjerne det, men det må da finnes måte på! Jeg har selv røykt, men kunne aldri funnet på å dampe opp i ansiktet på små barn, eller andre for den saks skyld.
Netti*** Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Er det værste jeg også ser. Ser folk som så stolt husker barna sine på lekeplassen men når røyken henger i munnvika så er det kun ulekkert. å røyk og vogn er grusomt. Men nå syns jo jeg røyk generelt er stykt. Ingen ser bra ut med en sneip i munn.
2 hjertegull :) Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Hihi, de røkte i bilen før i tiden ja, og kunne ikke ha vinduet åpent, for barna kunne jo få trekk på seg! Men det er klart, det var ikke like farlig å røyke da! De mente jo også at røyk skjerpet sansene, så soldater fikk gratis forsyning av sigaretter når de skulle i krigen.. Joda, barna overlevde, men lurer på om det er forsket på astma og andre luftveissykdommer på de som var barn på den tiden...?
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 Haha!! Jeg og mamma snakka om det her, her om dagen. Vi fant noen gamle bilder fra da jeg var nyfødt hvor vi feirer jul. Og på bildet står askebegeret på bordet, med røyk opp i og du kan tydelig se på bildet at de ikke er stumpet... Så sier mamma at det er rart å tenke på at vi virkelig røyka inne med småbarn sammen med oss. Det er jo helt utenkelig å gjøre dette nå (mamma og pappa røyker forsatt, men kun ute, uansett vær) Så sier pappa: Men vi røyka jo ikke opp i barna da..... Da måtte jeg vise han bildet. Er jo veldig spesielt. Mamma sa jo da jeg var nyfødt kunne de også røyke ombord på flyene
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #8 Skrevet 8. mars 2012 Astma er en av de sykdommene som har økt mest de siste tiårene.. Og tobakksrøyk er nok en viktig faktor i dette.. http://naaf.no/no/astma/
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #9 Skrevet 8. mars 2012 Jeg røyker selv (ikke nå som jeg er gravid såklart), og jeg synes mange røykere kan bli mye flinkere til å skåne andre! Greit at man utsetter seg selv for skaden, det får være ens eget problem, men det går ann å gjøre litt for at andre ikke skal få i seg røyken! For eksempel Må man ikke stå rett utenfor inngangen til kjøpesenter/butikker å røyke, beveger man kroppen sin litt lenger bort slipper alle som går inn og ut av senteret å få i seg røyken! Det gjelder forsåvidt ikke bare kjøpesenter, alle steder der det er masse folk, er det ikke verre enn å bare trekke seg litt unna, så slipper alle å få i seg røyken! Jeg klarte da fint å gå et sted der det var ferre folk, i stede for å stå midt i alle andre å røyke! Og folk som faktisk klarer å røyke ved barna, eller enda verre rett opp i ansiktet på barna, de er egoistiske de!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå