Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Tulla på4 uker bare gråter om natten. Om dagen går det fint, men fra kl 10.00- 04.00 holder hun det gående. Gråter og gråter. Må bæres hele tiden og når hun omsider sovner og vi prøver å legge henne ned så våkner hun og det er påann igjen. Leter etter pupp hele tiden- hun får mat- mye mat. Pumpemelk å flaske itilegg til pupp. Men om natten er avføringen hennes grønn og det virker som hu har vondt i magen. Hvorfor skjer dette kun om natten? Får helt vondt av henne, uansett hva vi gjør så gråter hun! Stakkar! Noen som har noen tips?? Mannen og jeg blir helt utslitt. Mangel på søvn, vonde rygger og armer etter bæring resulterer i korte lunter og krangling:( Håper noen har tips å komme med
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 kolikk. få henne til å rape,prompe HVER gang hun har spist. ellers er det bare å gå og gå-...... skal være noe sukkervannoppskrift der du kan gi ei teskje,men husker den ikke. jenta di har ont
Gjest Miryks Skrevet 7. mars 2012 #3 Skrevet 7. mars 2012 Prøvd bæresjal/sele? Jeg har aldri hatt problemer med dette over lengre tid, men bæresjal har vært gull når ungen har hatt sine perioder med "kosesyke" og sutring. Får hun smokk? Vår yngste hadde stort sugebehov, og smokken løste dette. Raper hun etter måltider? Kan nesten høres ut som kolikk.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 Hun brekker seg av smokken. Sukkervann roer henne i 15min. Tenker også at hun kanskje har kolikk, men er det normalt å være rolig på dagen da? Trodde de gråt HELE døgnet da?? Ja, kanskje jeg må kjøpe Bæresjal. Hi
Gjest Miryks Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Minst 3 timer i døgnet, tre dager i uka. Har dere for stor smokk for henne? Hold den så den rører ved gangen hennes, evt "ert" henne ved å gni den på overleppen. Helst når hun er i godt humør. Nytter ikke prøve å gi smokk når hun gråter og har vondt hvis hun ikke tar den til vanlig
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Passer du på hva du spiser og drikker da? Fjern alt fra kosten din og begynn med knekkebrød, leverpostei og vann og introduser ny mat til lunsj hver dag. Jeg spiste ingen halv- eller helfabrikata, nesten ingen grønnsaker eller frukt, ikke krydret mat osv. I stor grad fisk og poteter med margarin, og rent kjøtt med ris uten saus i en overgang. Dette funket for meg. Da fikk vi gråtingen på ettermiddag/kveld dersom ting var for sterkt for den lille magen. Men jeg levde i dette kostholdet til barna var 3-4 måneder og begynte å tåle litt mer. Lykke til.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 Her slet vi med at han reagerte på melkeprodukter. Du må nok bare teste hva som skjer med forskjellig kosthold. I tilleg kan du jo få henne sjekket for låsninger. Bæretøy er også godt deilig å kunne gi varme og nærhet uten å holde i armene helle tiden
Contura Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Grønn avføring kan også være et tegn på for lite næring;) Kanskje hun trenger å øke matmengden? I tillegg høres det ut som kolikk, ja.
Contura Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Hvor mange ml. spiser hun pr. måltid og pr. døgn?
C.L.H85 Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Høres ut som kolikk eller nakkevondt... Tuppa mi skreik gjerne fra 16-22 og 23-5, spiste ofte(trøst) og ingenting roet henne videre. Hvis det er nakkevondt/kiss burde man ikke bysse masse for det gjør vondt, samme med visse typer bæresjal. Sånt kan du sjekke hos kiropraktor eller manuellterapeut Eller det kan være nærhetsbehov og bare for en periode
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #11 Skrevet 7. mars 2012 I tillegg til snert råd: ikke legg henne ned når hun sovner, sett deg halvt liggende/sittende i sofaen, da får dere sovet litt begge to.. Varmen fra kroppen din kan lindre den vonde magen. Jeg lurer også på om det er noe med for lite/for mye ettermelk/formell og grønn bæsj..? Husker ikke helt.. Tror det står noe om det på ammehjelpen sine sider.
2 hjertegull :) Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 Du har fått mange gode tips, og jeg har et til Kjøp fenikkel kapsler på apoteket. Dette er noe du tar, som går over i melken og er godt mot luftsmerter.. De fiser endel, men det er jo luft som sitter fast som gjør vondt, så så lenge de får lufta ut blir det bedre.. Dersom det ikke er låsninger da...
Major HotLips Houlihan Skrevet 7. mars 2012 #13 Skrevet 7. mars 2012 Det høres ut som din lille har vondt i magen ja. Her skrek også babyen på kvelden og natten og helsesøster sa til oss at det kan være pga umodne tarmer. Pass på hva du spiser selv og kjøp tillegget på apoteket da denne er snillere mot de små magene. Vi har gitt den lille minifom ved hvert måltid og sukkervann om det er skikkelig ille. Husk å rape, gjerne flere ganger under hvert måltid og sykle føttene så all luft finner en vei ut:) Lykke til og håper alt ordner seg
OktoberGutt09<3MaiPie12 Skrevet 7. mars 2012 #14 Skrevet 7. mars 2012 Du kan også prøve å bytte morsmelk tillegg! Evt ha litt malt i.. Det kan jo høres ut som låsninger dette her. Kan være lurt å få sjekket det ut, evt utelukket det. Du kan prøve å kutte ut melke produkter ei stund for å se om det hjelper. Det er trasig når det står på slik!
SmellyCat Skrevet 7. mars 2012 #15 Skrevet 7. mars 2012 Prøv manuellterapeut. Vi hadde samme opplegget, og jeg angrer på at vi ikke prøvde det før. Hos oss ble det mye bedre ca. Ved 10 uker. Vet det føles som en evighet til, men det blir bedre. Ellers har du fått mange gode råd, så her må det bare prøves litt av alt. Veldig individuelt hva som fungerer...lykke til. Nattevåk er til å bli kokko av :s
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #16 Skrevet 7. mars 2012 Har prøvd å kjøpe den minste tutten, men den brekker hun seg av eller tar i to min og spytter ut og fortsetter gråtingen. Men det som er rart er at om dagen er hun en helt annen baby, rolig og snill. Har prøvd å endre kostholdet mitt, drikker ikke brus, prøver å holde meg unna meieriprodukter, ingen løk kål bønner eller erter. HI
Major HotLips Houlihan Skrevet 7. mars 2012 #17 Skrevet 7. mars 2012 Har prøvd å kjøpe den minste tutten, men den brekker hun seg av eller tar i to min og spytter ut og fortsetter gråtingen. Men det som er rart er at om dagen er hun en helt annen baby, rolig og snill. Har prøvd å endre kostholdet mitt, drikker ikke brus, prøver å holde meg unna meieriprodukter, ingen løk kål bønner eller erter. HI Kjøp nan ha1 og minifom og pass på å rape mange ganger
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #18 Skrevet 7. mars 2012 Hm...kan høres ut som magetrøbbel ja. Sønnen min hadde kolikk og det eneste som hjalp var å la kamomille-te med litt sukker.Ga dette lunkent på flaske.Da prompet han ut masse luft og sovnet rolig etterpå.Kammille-te er helt vanlig å gi de små i danmark.Men må være te-pose og ikke løsvekt.. Jeg tror helt ærlig jeg hadde kuttet ut ammingen.Kjøpt Nan ha1 på apoteket.De blir ``mettere`` og trenger ikke små-spise hele tiden.Det gjør og magen urolig.
MMr Skrevet 7. mars 2012 #19 Skrevet 7. mars 2012 Vår jente hadde kolikk fra hun var 5 uker og til hun var 4 måneder. Skal jo egentlig gi seg fra de er 3 måneder.. Vårt barn skrek ca 10 timer hver kveld/natt. Kolikkbarn skriker for det meste bare da, kan også være litt sutrete på ettermiddagen. Vi måtte bære henne hele tiden og helst litt høyt oppe på skuldera eller liggende på magen på armen vår. Magemasasje hjalp litt; *Bruk halvsirkelbevegelser fra barnets venstre og side til høyre side (du skal følge tarmen og få luft ut og ikke opp i systemet) og stryk en omgang fra brystet og rett ned. Gjenta dette flere ganger. *La barnet ligge på rygg og ta tak rundt anklene, hold knærne sammen og press knea opp mot magen og ned igjen (håper du sjønner hva jeg mener..) Vi brukte også minifomdråper som barnet fikk før hvert måltid sammen med en teskje avkjølt ammete. Gikk over til morsmelkerstatning om kvelden, da det metter lengre enn brystmelk. Det som virket aller best på barnet var behandling hos fysioterapaut som hadde lang erfaring med kolikkbarn. Første bahandling skal egentlig ikke utføres før barnet er 8 uker. Vi fikk litt behandling ved uke 6 da jenta vår hadde skikkelige låsninger. Hun hadde låsninger i nakke og hofte så hun hadde det ikke godt. Etter første skikkelige behandling merket vi med en gang at hun fortsatt skrek i like mange timer som vanlig, men det var ikke like intenst. Det dabbet fort av etter hver behandling. Vi var også til kiropraktor helt på slutten. Min erfaring senere er at det er egentlig det samme om en går til kiropraktor eller fysio. Fysio er gratis og kiropraktor må dere betale selv, men de har som regel kortere ventetid. Vil dere til fysio så ring helsestasjonen som henviser dere videre. Var vi helt desperate måtte vi ut å kjøre bil midt på natta.. Har du hardbag som er godkjent som sikring i bil er det det beste. Da kan du ha lite klær på barnet og heller et tykt teppe over. Da slipper du å kle av barnet når det endelig sovner og dere kommer hjem.. Brukte også bæresele, fikk litt avlastning på armene. Det viktigeste for meg var at jeg måtte hele tiden minne meg selv på at barnet hadde det vont. Det var ikke vits å bli stresset og sint (på mannen ) Det var veldig viktig å holde roen, barnet skrek jo alikevel. Jeg vet hvor tøft det er med kolikkbarn, om jeg kommer på flere tips skal jeg skrive det. Lykke til, og det går snart over
:) liris Skrevet 7. mars 2012 #20 Skrevet 7. mars 2012 Vi hadde kolikkbarn.. skrek i 18 timer i strekk osv.. forferdelig! Vi prøvde det meste av tips du alt har fått, og noe hjalp kanskje noe.. vi aner ikke.. det stoppa ikke før babyen var 3 mnd. En ting som fikk bæsjen ut var at vi holdt han på en spesiell måte, som om han satt på huk - med ryggen mot min mage og jeg holdt under/bak knærne, da trykka låra på magen til babyen (ikke hardt) og promp/avføring kom alltid. Ellers kjøpte vi Mei Tai, som redda oss fra å bli totalt gale.. han ble rolig av å bli bært inntil, og to armer fikk man da fri.. det er tungt å gå å bære en baby i armene over flere timer. Men klart, da han sovna og vi skulle smyge han til sengs, våknet han og det var på'n igjen. En skikkelig prøvelse, men det går heldigvis over, selv om 3 mnd føles ut som en evighet der og da. Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå