Fiemamma Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Lurer på å gi småen en ormkur siden våren er i anmasj, og googlet litt om det. Det står at alle str på pakningene er blitt reseptbelagt siden 2009. Dette fordi det ikke skal utvikles resistente ormer grunnet unødig medisinering. Det var vanlig med to kurer i året uavhengig av orminfeksjon eller ikke før husker jeg. Han er forøvrig helt frisk med bra allmenntilstand og avføringen er helt normal. Jeg plukker opp etter han hver gang så har god kontroll på alt som kommer ut. Det er derfor ingen grunn til mistanke her, men mer en rutine fra gammelt av. Hva gjør dere andre hundeeiere?
Gjest Miryks Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Kattene her jakta lemen i fjor så det hylte etter, så de fikk ormekur. Bikkja fikk seg en runde også, i tilfelle rottefelle. Ellers har jeg ikke pleid å gi ormekur med mindre jeg har hatt mistanke.
karen83 Skrevet 7. mars 2012 #3 Skrevet 7. mars 2012 Hadde det ikke vært for at vi er en del i sverige og er pålagt å gi ormkur,så hadde vi nok ikke gitt nei. så lenge man ikke ser noe tegn til at det kan være noe,ikke gi
Toolose Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 Jeg gir 2 ganger i året! pleier å kjøpe en pakke på apoteket i året, og når den årlige vaksinen skal tas, så ber jeg om en resept på en ny ormkur! Eller så kan man også be om å få ormur for et år hos veterinæren! Selv om man ikke ser ormen eller noe i avføringen, så kan de likevel ha orm
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Ring dyrlegen og ta en prat angåendes dette. Katten min begynte å kaste opp ofte. Så ringte jeg dit og blant andre forslag fikk jeg ormekur - eller hun faksa resept til nærmeste apotek. Så var ikke nødt å dra til henne en gang. Men dei vil jo helst ikke gi sånn 2 ganger i året uten viedere mere. Dei har forska på det og sier at det er ikke så mange som trenger en ormekur. Og hvis man trenger den, så får man den hos dyrlegen.
lykkelig78 Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Vi fikk beskjed om at det er nye "regler" for dette, og det er riktig det som du har googlet. Hunden kan bli immun mot ormkuren, og da vil den ikke virke om hunden din virkelig har orm. Man må bare bruke sunn fornuft og følge med på hunden sin!
Fiemamma Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2012 Takk for svar Har hørt etter med dyrlegeassistent nå og hun sa også at det ikke skal gis kur til voksne familiehunder med mindre det er behov. Resistente ormer skal vi ikke ha noe av
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå